Gedaan met laden. U bevindt zich op: Organisatie schooljaar basis- en secundair onderwijs, en samenstelling klassenraad SO: wijziging verschillende besluiten beleidsdomein onderwijs en vorming

Organisatie schooljaar basis- en secundair onderwijs, en samenstelling klassenraad SO: wijziging verschillende besluiten beleidsdomein onderwijs en vorming

Nota

Samenvatting

In uitvoering van het Vlaams Regeerakkoord 2024–2029 mag de professionalisering van leraren niet ten koste van lestijd van leerlingen gaan. De pedagogische studiedagen worden daarom hervormd. De Vlaamse Regering wijzigt hiervoor principieel een aantal besluiten over het beleidsdomein Onderwijs en Vorming wat betreft de organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het secundair onderwijs en wat betreft de samenstelling van de klassenraad in het secundair onderwijs. Het wijzigingsbesluit bevat een reeks maatregelen die de lestijd voor leerlingen in het basis- en secundair onderwijs maximaliseren. Het heft onder meer de mogelijkheid op om facultatieve vakantiedagen (twee in het basisonderwijs, één in het secundair) te voorzien, evenals de mogelijkheid om na de verkiezingen de lessen te schorsen (een volle dag in het basisonderwijs en een halve dag in het secundair); het past het systeem van evaluatiedagen in het secundair onderwijs aan; heft de mogelijkheid op om op het einde van het schooljaar in het basisonderwijs de lessen een halve dag te schorsen om oudercontacten en andere einde-schooljaaropdrachten te realiseren; heft de mogelijkheid op in het secundair onderwijs om bij het begin van het schooljaar de lessen te schorsen om administratieve en onthaalformaliteiten voor te bereiden; en voorziet in een recht op opvang in het basis- en secundair onderwijs wanneer de ouders daarom vragen, behalve in gevallen van wettelijke overmacht. Daarnaast moeten niet alle leraren meer verplicht deelnemen aan een klassenraad, waardoor voor hen tijd vrijkomt om zich aan hun pedagogische taken te wijden. Dit wijzigingsbesluit wordt geagendeerd voor onderhandelingen met de sociale partners.