Gedaan met laden. U bevindt zich op: Visienota 'Afstemming van de eindtermen in het secundair onderwijs op de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs'

Visienota 'Afstemming van de eindtermen in het secundair onderwijs op de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs'

Nota

Samenvatting

De Vlaamse Regering heeft zich in haar regeerakkoord 2024–2029 geëngageerd om de onderwijskwaliteit in het leerplichtonderwijs te versterken. Met het recent goedgekeurde decreet voor de ontwikkeling van kennisrijke minimumdoelen in het basisonderwijs en de vaststelling van de nieuwe minimumdoelen werden belangrijke eerste stappen gezet in het realiseren van die ambitie. In schooljaar 2030-2031 is de implementatie in het basisonderwijs compleet en worden alle getuigschriften in het basisonderwijs uitgereikt op basis van het volledig nieuwe doelenkader. Door op tijd te beginnen met het aligneren van de minimumdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs op de nieuwe minimumdoelen van het basisonderwijs, krijgt het brede onderwijsveld voldoende tijd om de inwerkingtreding van deze aangepaste minimumdoelen (vanaf 2030-2031) voor te bereiden en vervolgens uit te rollen. Daarnaast tonen recente studies aan dat de onderwijskwaliteit in het secundair onderwijs onder druk staat. De dalende resultaten wijzen op een nood tot afstemming met de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs. Om de minimumdoelen secundair onderwijs af te stemmen in lijn met de ingezette evolutie in het basisonderwijs, wil de Vlaamse Regering de ontwikkelingsprocedure voor de onderwijsdoelen in het secundair onderwijs herzien conform de procedure die leidde tot de nieuwe set minimumdoelen in het basisonderwijs. Deze procedure moet toelaten om in de toekomst de geldende doelen aan te passen en om te vormen naar kwaliteitsvolle, kennisrijke minimumdoelen. De Vlaamse Regering beslist daarom de procedure voor de ontwikkeling van de onderwijsdoelen in het secundair onderwijs te actualiseren naar het model van het basisonderwijs; een commissie aan te stellen en de opdracht te geven de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs te aligneren met de nieuwe minimumdoelen van het basisonderwijs, met bijzondere aandacht voor de B-stroom en voor het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN); en bij de actualisering van de doelen van het secundair onderwijs de prioriteit te leggen bij de eerste graad, met bijzondere aandacht voor de eerste graad B-stroom, en bij het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers (OKAN).