Wat doen we?

We organiseren campagnes in Vlaanderen om het verbruik van groenten en fruit te verhogen.
We ondersteunen Vlaamse bedrijven die groenten en/of fruit exporteren. We doen dit vooral door handelsgerichte communicatie. Concreet wil dit zeggen dat we aanwezig zijn op vakbeurzen, persoonlijke contacten met inkopers onderhouden, adverteren in vaktijdschriften,….

Waarom doen we wat we doen?

Vlaanderen heeft veel know how op gebied van groente- en fruitteelt en kan putten uit decennialange ervaring en onderzoek. Gespecialiseerde tuinbouwbedrijven staan garant voor kwaliteitsproducten die geteeld worden volgens de strengste voorwaarden. We zijn veel meer dan zelfvoorzienend en exporteren onze topproducten wereldwijd.

Onze campagne in beeld

We willen jonge consumenten motiveren om groenten en fruit op verschillende momenten van de dag te eten, niet enkel tijdens een maaltijd maar ook als tussendoortje of als laatavondsnack bijvoorbeeld.

Bekijk de website 

Groenten & Fruit

Feiten en cijfers over de Belgische groente- en fruitsector

  • 298 800 ton: dat is hoeveel tomaten er jaarlijks in België geproduceerd worden. Tomaten zijn dan ook de nummer 1 in de Belgische groenteproductie.
  • Het merk Flandria biedt meer dan 70 verschillende producten aan. Alleen producten van topkwaliteit krijgen dit label. Dit betekent dat de producten vers, duurzaam geteeld en rijk van smaak zijn.
  • De Conference peer is ons belangrijkste exportfruit. Het totale exportvolume in 2022 bedraagt 337.558 ton. Het grootste deel van dit volume wordt verkocht op de Europese markt. Maar ook landen als China en Brazilië voelen zich steeds meer aangetrokken tot onze peer.

Benieuwd hoe het gesteld is met de Belgische groente- en fruitsector? Dankzij onze cijfers krijg je meer inzicht over groenten en fruit.

Bijdrage fruit- en groenteproducenten

De promotie voor fruit en groenten wordt gefinancierd door de groente- en fruitsector. Producenten betalen hiervoor een bijdrage aan VLAM. Via een adviesorgaan bepalen ze hoe de promotie vorm krijgt.

Dankzij Europese subsidies voor specifieke projecten wordt het promotiebudget uitgebreid.