Openbare opdracht

Als openbare omroep heeft de VRT een openbare opdracht ((opent in nieuw venster)). Deze openbare opdracht zit vervat in het Mediadecreet ((opent in nieuw venster)) van 27 maart 2009.

De VRT moet volgens die openbare opdracht:

  • een zo groot mogelijk aantal mediagebruikers bereiken
  • voor een kwalitatief hoogstaand aanbod zorgen in de sectoren informatie, cultuur, educatie en ontspanning
  • bijdragen tot de ontwikkeling van de identiteit en diversiteit van de Vlaamse cultuur
  • programma's maken voor een breed en algemeen publiek, maar ook voor een nichepubliek

Naast de bepalingen van het mediadecreet sluit de VRT elke vier jaar een beheersovereenkomst ((opent in nieuw venster)) met de Vlaamse overheid. De Beheersovereenkomst 2021 – 2025 tussen de Vlaamse Gemeenschap en de VRT bepaalt het kader waarbinnen de openbare omroep in de periode 2021-2025 haar opdracht zal vervullen.

De missie van de VRT is te informeren, inspireren en verbinden. De publieke omroep wil de Vlamingen verrijken en de Vlaamse samenleving versterken.

Vragen

De VRT communiceert open en transparant over haar programma's, de diensten die ze verleent en het beleid dat ze hanteert.

Wilt u de VRT een vraag stellen, dan kunt u terecht bij de klantendienst van de VRT: De klantendienst stelt een ruime databank aan vragen en antwoorden ((opent in nieuw venster)) ter beschikking via de website.

Vindt u het antwoord op uw vraag niet in die databank, dan kunt u contact opnemen via het contactformulier ((opent in nieuw venster)).

Klachten

De VRT beschikt ook over een eigen klachtendienst. U contacteert de klachtendienst:

De VRT beantwoordt klachten volgens het Bestuursdecreet. Als u het niet eens bent met de manier waarop de VRT deze klacht heeft afgehandeld, kunt u contact opnemen met de Vlaamse ombudsman. De VRT erkent ook de uitspraken van de Raad voor de Journalistiek, de Vlaamse regulator voor de Media en van de Jury voor Eerlijke Reclamepraktijken.

Veelgestelde vragen