Workshops financiële zelfredzaamheid
Geldzorgen sijpelen door op de werkvloer en verlagen motivatie en productiviteit. Door in te zetten op financieel welzijn krijgen medewerkers meer rust en focus. HR-professionals en leidinggevenden kunnen kiezen uit workshops en infosessies van vzw Sociale Dienst om financiële zelfredzaamheid te versterken.
Voor wie?
Het aanbod van workshops en infosessies staat open voor alle gerechtigden van vzw Sociale Dienst. Alle entiteiten aangesloten bij de vzw Sociale Dienst kunnen de vormingen afnemen en aanbieden aan:
- een groep geïnteresseerde medewerkers;
- een team of meerdere teams samen;
- een specifieke doelgroep zoals nieuwe medewerkers.
Een vormingsmedewerker van de Sociale Dienst geeft de workshops op maat van jouw organisatie, afgestemd op de noden van de doelgroep en op een door jou gekozen locatie. Dit aanbod is gratis.
Welke vormingen zijn er?
Je kan een keuze maken uit een aanbod van workshops en infosessies rond thema’s zoals bijvoorbeeld besparen, budgetinzicht, rechten en premies. Afhankelijk van de doelgroep, behoeften en beschikbare tijd kan je volgende vormingen aanvragen:
Sommige medewerkers kunnen baat hebben bij extra ondersteuning om financiële tips in de praktijk om te zetten. Denk bijvoorbeeld aan nieuwkomers of mensen die wat meer hulp kunnen gebruiken bij het toepassen van digitale tools. De workshops zijn gericht naar alle medewerkers, ongeacht hun functie. Het lesmateriaal is zeer laagdrempelig en wordt op een interactieve manier overgebracht door de lesgevers. Er is geen basiskennis nodig om aan de workshops deel te nemen.
Het vormingstraject ‘Slim met geld’ bestaat uit 4 workshops waarin je leert om slimmer met geld om te gaan. Vraag het hele traject aan of kies losse sessies die passen bij de behoeften van de groep.
Elke workshop biedt genoeg lesmateriaal voor een sessie van 2 of 3 uur en kan dus als een halve dagactiviteit worden ingepland. Medewerkers kunnen het hele vormingstraject op 2 volledige werkdagen volgen.
- Stap 1
Ontdek hoe je je loon verstandig besteedt. Leer welke inkomsten en uitgaven er zijn en krijg grip op je financiën. Met praktijkgerichte voorbeelden oefen je direct hoe je overzicht houdt.
Deze workshop sluit ook perfect aan bij een onboardingstraject voor nieuwe medewerkers.
Deelnemers leren:
- welke inkomsten en kosten er bestaan en welke zijzelf ontvangen;
- welke verschillende soorten kosten er zijn: maandelijkse, herhalende, dure en wisselende kosten;
- waarvoor vakantiegeld als arbeider bedoeld is en hoe ze dit kunnen besteden;
- waarom het belangrijk is om te sparen voor (on)verwachte kosten en welke risico’s er zijn als ze niet sparen voor deze kosten;
- wat het verschil is tussen kosten die moeten en mogen, hoe ze dit voor hun eigen uitgaven kunnen analyseren en hoe ze hierop kunnen besparen;
- welke kosten ze zeker moeten betalen als ze een beperkt budget hebben;
- hoe ze kunnen berekenen hoeveel geld ze over hebben om vrij te spenderen;
- waar ze terechtkunnen voor verschillende soorten budget- en schuldhulpverlening
- Stap 2
Leer hoe je je administratie slim organiseert en helder inzicht krijgt in je budget. Ontdek praktische tips om overzicht te houden en financiële zekerheid op te bouwen.
Deelnemers leren:
hoe vaak ze best hun brievenbus leegmaken en wat ze vervolgens met de brieven doen;
hoe ze belangrijke informatie uit papieren zoals rekeninguittreksel kunnen lezen;
hoe ze een factuur kunnen lezen en gepaste actie kunnen ondernemen;
hoe ze op een gestructureerde manier hun administratie kunnen sorteren en bewaren;
dat er verschillende bewaartermijnen gelden voor verschillende soorten papieren;
welke stappen ze moeten doorlopen om een budget- en/of jaaroverzicht op te stellen;
waarom een budgetoverzicht nuttig kan zijn om toekomstige kosten in te schatten;
hoe ze kunnen ontdekken welke maanden (minder) duur zijn, waarom dit zo is en of ze hiermee rekening moeten houden bij het maken van een budgetplan.
- Stap 3
Kom te weten hoe je geld bespaart op uitgavenposten zoals boodschappen, energie, telecom of gezondheid.
Deelnemers leren:
op welke manieren ze (extra) kunnen besparen op verschillende kosten zoals boodschappen, energie, telecom en gezondheid;
hoe ze zich kunnen voorbereiden op boodschappen doen en waarom dit nuttig is;
het verschil tussen ‘te gebruiken tot’ en ‘tenminste houdbaar tot’;
hoe ze prijzen kunnen vergelijken aan de hand van eenheidsprijzen;
hoe supermarkten hen proberen te stimuleren om duurdere zaken te kopen;
dat kortingsacties op producten niet altijd voordelig zijn;
wat de goedkoopste soort producten zijn en hoe ze deze kunnen herkennen;
via welke websites ze elektriciteits- en gascontracten en telecomabonnementen kunnen vergelijken;
hoe ze met de V-test elektriciteits- en gascontracten kunnen vergelijken;
hoe ze hun energie- en waterverbruik kunnen verlagen;
wat een ziekenfonds is en hoe ze via spaargids.be de verschillende aanbieders kunnen vergelijken;
hoe ze gezondheidskosten kunnen beperken.
- Stap 4
Ontdek hoe je verleidingen zoals kortingsacties en impulsaankopen weerstaat. Leer hoe je phishing herkent, slim geld spaart en wat de risico’s zijn van geld lenen. Zo hou je meer geld over voor wat echt telt.
Deelnemers leren:
dat deals en kortingen soms mooier lijken dan ze zijn en hoe ze dit kunnen ontdekken;
hoe ze prijzen van producten kunnen vergelijken en opvolgen;
hoe ze de blootstelling aan verleidingen kunnen beperken;
wat impulsaankopen zijn en hoe ze dit kunnen vermijden;
wat phishing is en in welke vormen dit zich kan voordoen;
hoe ze een verdacht bericht kunnen herkennen;
wat ze moeten doen wanneer ze een verdacht bericht kregen, openden, gegevens invulden en/of een betaling uitvoerden;
waarom sparen belangrijk is en hoe ze dit makkelijker kunnen doen;
dat geld lenen ook geld kost;
hoe ze met behulp van het stappenplan ‘Van voornemen tot resultaat’ de kans op gedragsverandering kunnen vergroten.
Voor personeelsleden die gemakkelijk nieuwe kennis zelfstandig verwerken en toepassen, zijn er korte infosessies beschikbaar met beperkte(re) interactie. Daarnaast is er ook een introductiesessie en een samenvattende workshop. Dit aanbod is niet geschikt voor medewerkers die meer begeleiding of inoefening nodig hebben om met nieuwe kennis aan de slag te gaan.
- Het vormingstraject ‘Alles over budgetteren’ bestaat uit 3 infosessies (telkens 1 uur) waarin de deelnemer info krijgt over geld in de brede zin van het woord. De sessies zijn kort en focussen op kennisoverdracht zodat deelnemers hiermee zelfstandig aan de slag kunnen. Deelnemers kunnen alle sessies in volgorde volgen of een enkele sessie naar keuze. De infosessies kunnen ook online doorgaan.
- Stap 1
De infosessie ‘Mijn budget en ik – Meer grip op je geld’ behandelt de verschillende stappen van een goed budgetbeheer. Deelnemers krijgen praktische tips en een overzicht van handige websites waarmee ze zelf aan de slag kunnen na de sessie.
Deelnemers leren:
wat een menswaardig inkomen is en hoeveel dit bedraagt;
hoe ze hun administratie overzichtelijk kunnen bewaren;
welke inkomsten en uitgaven er bestaan en hoe ze deze voor hun eigen situatie in kaart kunnen brengen;
wat 1/12de kosten zijn en hoe ze hiermee rekening houden in hun budget;
het nut om een noodbuffer tegen onverwachte kosten aan te leggen;
hoe ze sparen en besparen makkelijker en haalbaar kunnen maken voor zichzelf;
hoe ze kunnen berekenen hoeveel budget ze overhebben om vrij te spenderen;
het verschil tussen uitgaven die moeten en mogen;
welke hulpbronnen met betrekking tot budgetbeheer er bestaan.
- Stap 2
De infosessie ‘Meer met minder - Tips om te besparen’ behandelt de verschillende uitgaveposten en hoe deelnemers hierop kunnen besparen. Deelnemers krijgen tal van tips en websites die ze zelf in de praktijk kunnen brengen.
Deelnemers leren:
op welke manieren ze (extra) kunnen besparen op verschillende kosten zoals boodschappen, energie, telecom en gezondheid;
hoe ze zich voorbereiden op boodschappen doen en waarom dit nuttig is;
hoe ze prijzen kunnen vergelijken aan de hand van eenheidsprijzen;
hoe supermarkten hen proberen te stimuleren om duurdere zaken te kopen;
dat kortingsacties op producten niet altijd voordelig zijn;
wat de goedkoopste soort producten zijn en hoe ze deze kunnen herkennen;
via welke websites ze elektriciteits- en gascontracten, telecomabonnementen en ziekenfondsen kunnen vergelijken;
hoe ze gezondheidskosten kunnen beperken;
hoe ze kunnen consuminderen.
- Stap 3
De infosessie ‘Toelagen en premies – Heb je nog ergens recht op?’ behandelt een brede waaier aan rechten en voordelen die bestaan in België en hoe de deelnemers deze kunnen uitputten. Alle rechten worden kort besproken en er wordt verwezen naar websites waarop ze alle juiste informatie kunnen vinden.
Deelnemers leren:
Welke rechten er bestaan en hoe zij deze kunnen uitputten binnen de thema’s:
Wonen
Energie en water
Gezondheid
Kinderen
Vrije tijd
Welke websites ze kunnen gebruiken om leveranciers van verschillende uitgaveposten te vergelijken.
- De korte introductiesessie ‘Zonde van het geld’ zet het thema voor het eerst in de kijker. De sessie laat de deelnemers stilstaan bij hoe zij met geld omgaan en wat er eventueel anders kan.
- Stap 1
‘Zonde van het geld. Veelgemaakte geldfouten’ is een laagdrempelige infosessie van 1 uur. Deze is vooral bedoeld om het thema van financieel welzijn te introduceren en medewerkers te prikkelen om eens na te denken over hun budget en geldgedrag. In de sessie komen veelgemaakte geldfouten aan bod die te linken zijn aan vaardigheden die in andere infosessies behandeld worden. De sessie verwijst ook naar betrouwbare hulpverleningsinstanties en websites zodat deelnemers na de sessie zelfstandig aan de slag kunnen. Daarnaast maken we ook de link naar het interne aanbod rond financieel welzijn van de vzw Sociale Dienst.
Deelnemers leren:
waarom ze niet graag praten over geld en waarom dit deel van het probleem is;
hoe ze naar de werkelijke waarde van geld kunnen kijken in plaats van de relatieve;
waarom betaalpijn verminderen niet altijd een goede zaak is;
waar ze (on)bewust geld aan uit geven;
dat bezig zijn met budgetteren niet betekent dat ze zich alles moeten ontzeggen;
dat ze te veel op korte termijn denken.
- In ‘Eerste hulp bij geldzaken’ krijgen de deelnemers een lange praktische workshop met alle basisinformatie om zelf hun budget in eigen handen te nemen. De inhoud van het traject ‘Alles over budgetteren’ wordt op een beknopte manier samengevat.
- Stap 1
‘Eerste hulp bij geldzaken’ vat dé basis van budgetteren, besparen en rechten uitputten samen in een workshop van 4 uur. De workshop behandelt de inhoud van 3 infosessies ‘Alles over budgetteren’, maar zet extra in op interactie en oefenmogelijkheden. Ook deze workshop verwijst door naar betrouwbare bronnen en websites waarmee deelnemers na de sessie zelfstandig aan de slag kunnen.
Deelnemers leren:
wat een menswaardig inkomen is en hoeveel dit bedraagt;
hoe ze hun administratie overzichtelijk kunnen bewaren;
welke inkomsten en uitgaven er bestaan en hoe ze deze voor hun eigen situatie in kaart kunnen brengen;
wat 1/12 kosten zijn en hoe ze hiermee best rekening houden in hun budget;
het nut van het aanleggen van een noodbuffer tegen onverwachte kosten;
hoe ze sparen makkelijker en haalbaar kunnen maken voor zichzelf;
hoe ze kunnen berekenen hoeveel budget ze overhebben om vrij te spenderen;
het verschil tussen uitgaven die moeten en mogen;
hoe ze besparen makkelijker en leuker kunnen maken voor zichzelf;
welke hulpbronnen met betrekking tot budgetbeheer er bestaan;
op welke manieren ze (extra) kunnen besparen op verschillende kosten zoals boodschappen, energie, telecom en gezondheid;
hoe zich voor te bereiden op boodschappen doen en waarom dit nuttig kan zijn;
hoe prijzen te vergelijken aan de hand van eenheidsprijzen;
hoe supermarkten hen proberen te stimuleren om duurdere zaken te kopen;
dat kortingsacties op producten niet altijd voordelig zijn;
wat de goedkoopste soort producten zijn en hoe ze deze kunnen herkennen;
via welke websites ze elektriciteits- en gascontracten, telecomabonnementen en ziekenfondsen kunnen vergelijken;
hoe ze gezondheidskosten kunnen beperken;
hoe ze kunnen consuminderen;
welke rechten er bestaan en hoe zij deze kunnen uitputten binnen de thema’s:
wonen
energie en water
gezondheid
kinderen
vrije tijd
Welke websites ze kunnen gebruiken om leveranciers van verschillende uitgaveposten te vergelijken.
Deze sessie is specifiek bedoeld voor HR-professionals en leidinggevenden en behandelt wat geldzorgen zijn, hoe je deze kan herkennen en hoe je het gesprek met je medewerkers hierover kan aangaan.
- Stap 1
Deelnemers leren:
- wat de impact van geldzorgen op de werkvloer zijn;
- hoe vaak geldzorgen voorkomen;
- welke rol leidinggevenden en omkaderingspersoneel hierin kunnen spelen en waarom zij hiervoor goed geplaatst zijn;
- welke signalen kunnen wijzen op geldzorgen;
- hoe ze het gesprek kunnen aangaan met iemand met geldzorgen;
- wat ze - naast luisteren - verder nog kunnen doen wanneer ze bij iemand geldzorgen vermoeden.
Contact
Een workshop aanvragen? Meer info nodig?
Contacteer de vzw Sociale Dienst
socialedienst@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) - 02 553 48 98