Gedaan met laden. U bevindt zich op: Uitreiken en registreren van bewijzen

Uitreiken en registreren van bewijzen

Heeft uw beroepskwalificerend traject erkenning gekregen? Dan mag u een bewijs van beroepskwalificatie, een bewijs van deelkwalificatie of een bewijs van competenties uitreiken aan iedere lerende die het traject succesvol afrondt. Bewijzen van beroepskwalificatie en deelkwalificatie moeten daarnaast worden geregistreerd in de Leer- en Ervaringsbewijzendatabank (LED) van het Departement Onderwijs & Vorming.

    Uitreiken van bewijzen

    Welke bewijzen kan u uitreiken en welke gegevens moeten deze bevatten?

    Bij de erkenning van een beroepskwalificerend traject op niveau van deelkwalificatie(s), kan u uitsluitend het bewijs van de deelkwalificatie, of een bewijs van competenties behorend tot de deelkwalificatie uitreiken. U mag de bovenvermelde voorbeelden bewerken of aanpassen conform de huisstijl van uw organisatie, maar elk type uitgereikt bewijs moet de bovenvermelde verplichte gegevens bevatten.

    Registreren van bewijzen

    Elke organisatie met erkende beroepskwalificerende trajecten, ook beroepskwalificerende trajecten op niveau van deelkwalificatie, moet de bewijzen die worden uitgereikt aan lerenden registreren in de Leer- en Ervaringsbewijzendatabank (LED) van het Departement Onderwijs & Vorming.

    Hoe verloopt de registratie van de bewijzen van beroepskwalificerende trajecten ?

    Maak gebruik van de handleiding Registratie bewijzen(PDF bestand opent in nieuw venster). Hierin vindt u een uitgebreide uitleg van de onderstaande stappen om de bewijzen van beroepskwalificerende trajecten in LED te registreren en ook enkele veelvoorkomende problemen met oplossing.

    • Stap 1
      • Contacteer de lokaal beheerder van uw organisatie. De lokaal beheerder is de wettelijke vertegenwoordiger die is opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en kan via het Vlaams gebruikersbeheer(opent in nieuw venster) medewerkers van uw organisatie of zichzelf gebruikersrechten toekennen voor het registeren van bewijzen beroepskwalificerende trajecten in LED.
      • Vraag aan de lokaal beheerder om u de rechten toe te kennen via het Vlaams gebruikersbeheer voor MAGDA Online – Registreer certificaten BKT.
      • Bent u de lokaal beheerder en gaat u bewijzen beroepskwalificerende trajecten registreren in LED? Kies voor het profiel Registratie bewijzen BKT in het Vlaams gebruikersbeheer.
      • De lokaal beheerder moet de gebruikersrechten altijd up to date houden door:
        • de gebruikersrechten te verwijderen van personen die de organisatie verlaten of van functie veranderen.
        • de gebruikersrechten toe te kennen aan een andere medewerker of zijn/haar profiel aan te passen zodat de bewijzen van beroepskwalificerende trajecten in LED worden geregistreerd.
      • Gebruikt uw organisatie het Vlaams gebruikersbeheer voor een eerste maal, dan moet u nog enkele registratiestappen doorlopen. Deze worden toegelicht op Digitaal Vlaanderen. Neem contact op met 1700 (bel, mail of chat) indien u problemen ondervindt.
    • Stap 2

      U laadt de bewijzen voor het erkend beroepskwalificerende traject op via de registratietool ‘bewijzen beroepskwalificerend traject’ op MAGDA Online(opent in nieuw venster).

      U kan

      U zorgt voor

      • een correcte invoer van de gegevens
      • terugkoppeling naar het Departement WEWIS bij problemen en fouten

    Wanneer bewijzen registreren?

    U registreert de bewijzen van beroepskwalificerende trajecten in LED binnen de twee maanden na het afronden van het traject door de lerende.

    Heeft u nog vragen?