Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onderwijssysteem en studiebewijzen uit Iran ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen Buitenlandse onderwijssystemen en studiebewijzen ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen

Onderwijssysteem en studiebewijzen uit Iran ter vergelijking met Vlaamse studiebewijzen

Deze pagina bevat informatie over het onderwijssysteem in Iran. Je ontdekt met welke Vlaamse studiebewijzen je bepaalde studiebewijzen uit India kunt vergelijken.

Versie 1.0 – 01/06/2024

Versie 2.0 - 30/10/2025

De informatie op deze pagina’s wordt ad-hoc bijgewerkt. NARIC-Vlaanderen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verkeerd gebruik van de informatie, zie: disclaimer van de Vlaamse Overheid.

Onderwijsniveaus Iran

  • Stap 1

    Het basis- en secundair onderwijs in Iran wordt beheerd door het Ministerie van Onderwijs (‘Vezarat-e Âmuzesh va Parvaresh, وزارت آموزش و پرورش ‘). Het basisonderwijs loopt van september tot juni. Er geldt momenteel een leerplicht van 12 jaar. Het secundair onderwijs loop van september t.e.m. juni.

    Tot 1977 gold het 6-6-systeem (6 jaar basisonderwijs en 6 jaar secundair onderwijs). Dit systeem werd ingevoerd tot 1974, maar de laatste groep studenten die volgens dit systeem afstudeerde, deed dat in 1977.

    Van september 1974 tot 1995 werd het 5-3-4-systeem toegepast. De laatste groep studenten die volgens dit systeem afstudeerde, deed dat in 1999.

    Tussen 1995 en 2019 gold voor de technische en beroepsrichtingen, en voor de werk- en kennisrichtingen, het 5-3-3-systeem. Voor de theoretische richtingen gold daarentegen het 5-3-3-1-systeem, waarbij leerlingen in het laatste jaar een een pre-universitaire opleiding volgden.

    Sinds 2019 zijn de eerste diploma’s uitgereikt volgens het 6-3-3-systeem. Dit systeem geldt nog altijd.

    Basisonderwijs

    Kinderen moeten verplicht het basisonderwijs volgen in de beginfase van hun schoolloopbaan. De scholen in het basisonderwijs heten ‘dabestân’ (‘دبستان’) genoemd, de cyclus zelf heet ‘ebtedâ’i’ (‘ابتدایی’). Sinds 2013 duurt het basisonderwijs zes jaar, daarvoor 5 jaar. Het eerste diploma werd uitgereikt in juni 2019. Leerlingen mogen pas ingeschreven worden wanneer zij 6 jaar zijn en op 21 september zeven jaar oud zijn.

    Secundair onderwijs

    Het nieuwe 6-3-3-onderwijssysteem in Iran werd officieel ingevoerd in september 2012 voor het basisonderwijs en in september 2013 voor het secundair onderwijs. In dit systeem is het secundair onderwijs opgedeeld in twee cycli: het lager secundair onderwijs omvat het zevende tot en met het negende leerjaar, en het hoger secundair onderwijs het tiende tot en met het twaalfde leerjaar. In het vroegere 5-3-4- of 5-3-3-1-systeem bestond het lager secundair onderwijs uit het eerste tot en met het derde leerjaar, terwijl het hoger secundair onderwijs drie of vier leerjaren telde, met in de theoretische richting een extra pre-universitair jaar.

    Lager secundair onderwijs

    Het lager secundair onderwijs vormt de schakel tussen het basis- en het hoger secundair onderwijs en beslaat drie leerjaren.

    In 2013 werd het Iraanse onderwijssysteem hervormd. De vijfjarige basisschool werd uitgebreid tot een zesjarige cyclus. Tegelijk werden het driejarige lager secundair onderwijs en het vierjarige hoger secundair onderwijs samengevoegd tot één zesjarige cyclus, het zogenoemde secundair onderwijs. Het eerste schooljaar van dit nieuwe systeem ging van start in september 2013.

    Er is een duidelijk verschil tussen het vroegere lager secundair onderwijs (‘rahnamâyi’ / ‘راهنمایی’) en het huidige lager secundair onderwijs (‘motavasete-ye avval’ / ‘متوسطه اول)’. Hoewel beide drie leerjaren tellen, begon het vroegere lager secundair onderwijs in het zesde leerjaar, terwijl het huidige pas start in het zevende leerjaar.

    Hoger secundair onderwijs

    Het hoger secundair onderwijs (‘motavasete-ye dovvom’/’متوسطه دوم’) volgt op het lager secundair onderwijs en omvat drie leerjaren: het tiende, elfde en twaalfde leerjaar. Dit komt overeen met het vroegere ‘dabirestân’ (‘دبیرستان’) in Iran.

    In het lager secundair onderwijs volgen alle leerlingen hetzelfde curriculum, maar in het hoger secundair onderwijs kiezen ze een studierichting. Daarnaast volgen ze gespecialiseerde vakken.

    In het huidige systeem kunnen leerlingen kiezen uit de volgende studierichtingen:

    • theoretisch onderwijs ‘(نظری’ – ‘Nazari’)

    • islamitische wetenschappen (‘علوم اسلامی’ – ‘Olūm-e Eslāmī’)

    • technisch en beroepsonderwijs (‘فنی و حرفه‌ای’ – ‘Fanni va Herfeʾi’)

    • werk- en kennisonderwijs (‘کار و دانش’ – ‘Kār va Dānesh’)

    Leerlingen volgen zowel algemene als gespecialiseerde vakken en worden zo voorbereid op verdere studies aan de universiteit of op hun intrede in de arbeidsmarkt.

    Pre-universitaire opleiding

    De pre-universitaire opleiding (‘dore pishdânešgâhi’ / ‘دوره پیش‌دانشگاهی’) werd voor het eerst ingevoerd in het schooljaar 1995–1996, toen het vierde jaar van het secundair onderwijs werd afgeschaft. Deze opleiding was een vereiste voor toegang tot het hoger onderwijs in de richtingen theoretisch onderwijs en islamitische wetenschappen. Studenten uit de richtingen technisch en beroepsonderwijs hadden ook toegang tot het hoger onderwijs, maar alleen tot graduaatsopleidingen. In die periode hadden studenten van het werk- en kennisonderwijs geen toegang tot het hoger onderwijs.

    In het schooljaar 2017–2018 rondde de laatste generatie leerlingen van het oude systeem de opleiding af. Daarmee verdween deze cyclus volledig uit het Iraanse onderwijssysteem. Tegenwoordig duurt het hoger secundair onderwijs in alle richtingen (theoretisch, technisch en beroepsgericht, en werk- en kennisonderwijs) drie jaar.

    De studenten die hun diploma van het secundair onderwijs behaalden in de periode van de pre-universitaire opleiding, volgden een cyclus van 11 jaar om hun secundair onderwijsdiploma te behalen.

    Academisch systeem

    Eerste afstudeerjaar

    Laatste afstudeerjaar

    Jaar van laatste lichting

    Opmerking

    Nieuw systeem

    (6-3-3)

    2019

    Tot nu

    Tot nu

    10e, 11e en 12e leerjaar (3-jarig hoger secundair onderwijs)

    Secundair onderwijs + pre-universitaire opleiding (5-3-3-1)

    1994 voor SO diploma

    1995 voor pre-universitair diploma

    2018 voor SO diploma

    2019 voor pre-universitair diploma

    2020 voor SO diploma

    2021 voor pre-universitair diploma

    1e, 2e en 3e leerjaar van hoger SO + éénjarig pre-universitair onderwijs

    4-jarig SO (5-3-4)

    1974

    1995

    1999

    1e, 2e, 3e en 4e leerjaar van hoger SO

    6-jarig SO

    1962

    1974

    1977

    1e tot 6e leerjaar van SO

  • Stap 2

    In het Iranese onderwijssysteem kiezen leerlingen vanaf het tiende leerjaar hun studierichting in het eerste jaar van het hoger secundair onderwijs. Voor de hervorming van 2013 maakten zij deze keuze al in de eerste graad van de ‘dabirestân’, de secundaire school. In het huidige systeem kunnen leerlingen kiezen uit de volgende studierichtingen: theoretisch onderwijs, islamitische wetenschappen, technisch en beroepsonderwijs en werk- en kennisonderwijs.

    Studenten kunnen zowel het technisch en beroepsonderwijs als het werk- en kennisonderwijs volgen aan een vakschool (‘honarestqn’/’هنرستان’).

    In het technisch en beroepsonderwijs (‘fanni va herfei’/’فنی و حرفه ای’) worden leerlingen voorbereid op de arbeidsmarkt en op technische en vaardigheidsgerichte beroepen. Het maakt deel uit van het hoger secundair onderwijs en onderverdeeld in vier hoofdgroepen: kunst, industrie, landbouw en management en dienstverlening.

    Hoofddoel technisch- en beroepsonderwijs

    Het hoofddoel van deze richting is vakbekwame technici opleiden en studenten voorbereiden op hun instroom in universiteiten voor toegepaste wetenschappen.

    Subgroepen en belangrijke studierichtingen

    Het technisch-beroepsonderwijs omvat een breed scala aan opleidingen, waaronder de volgende:

    • Kunst: Grafisch ontwerp, Mode- en textielontwerp, Binnenhuisarchitectuur, Handwerktechnieken, Animatie en televisieproductie, Schilderkunst, Muziek en muziekinstrumenten, Theater en podiumkunsten, Cinema, Architecturaal tekenen, Visueel ontwerp, Restauratie van cultureel erfgoed, Basis muziektheorie, Orkestmuziek

    • Ondersteunende diensten; Drukwerk en uitgeverij

    • Management en diensten: Netwerkbeheer en software, Boekhouden, Kinderopvang en kleuteronderwijs, Gezinsmanagement, Transport en logistiek

    • Industrie: Elektronica, Elektrotechniek, Telecommunicatie en informatica, Textielindustrie, Scheepsbouw en maritieme techniek, Metallurgie, Bouwkunde, Stedebouwkunde, Keramiekindustrie, Chemische industrie, Hout- en meubelindustrie, Mijnbouw, Mechatronica, Metaalindustrie, Werktuigbouwkunde, Automechanica

    • Landbouw: Landbouwmachines, Voedingsindustrie, Tuinbouwkunde, Veeteelt, Agrarische studies

    Onlangs zijn zes nieuwe subgroepen toegevoegd: natuurbescherming, energie, winkelbeheer, materiaalkringloop/recyclage, spoorwegtransport en gezondheidszorg voor nomaden en plattelandsbewoners.

    Werk- en kennisonderwijs

    Het werk- en kennisonderwijs (‘kar-o-danesh’/’کار و دانش’) maakt deel uit van het hoger secundair onderwijs. Het doel van deze richting is om leerlingen te ontwikkelen door hen praktische vaardigheden en toegepaste technieken aan te leren die ze kunnen toepassen op de arbeidsmarkt.

    Deze richting bestaat uit drie hoofdsubgroepen: industrie, landbouw en dienstverlening, en kunst, en omvat meer dan 150 verschillende opleidingen. 2/3 van de leerstof is praktisch en werkplaatsgericht, 1/3 is theoretisch van aard .

    Opleidingen via Organisatie voor Technisch en Beroepsonderwijs

    De Organisatie voor Technisch en Beroepsonderwijs (‘sazman amoozesh fanni va herfei’/’سا’زمان آموزش فنی و حرفه ای) in Iran valt onder het Ministerie van Arbeid en Sociale Zaken en biedt praktijkgerichte, kortlopende opleidingen aan die tot doel hebben deelnemers snel voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Deze opleidingen leveren GEEN officieel schooldiploma op, maar een vaardigheidscertificaat (Skill Certificate/gavahi fanni va herfei/گواهی فنی و حرفه ای) dat in Iran en in sommige andere landen erkend wordt.

    De cursussen worden aangeboden in drie hoofdsectoren:

    1. Industrie: o.a. elektrotechniek, autoreparatie, lassen, verspaning, industriële mechanica, elektronica en informatica.

    2. Landbouw en diensten: o.a. veeteelt, landbouw en tuinbouw, voedingsindustrie, toerisme, hotelmanagement en gezondheidszorg.

    3. Kunst: o.a. ambachten, modeontwerp en confectie, grafisch ontwerp, fotografie, tapijtkunst en beeldende kunst.

    De duur van deze opleidingen varieert van enkele weken tot enkele maanden en de nadruk ligt sterk op praktijktraining in werkplaatsen.

  • Stap 3

    Het hoger onderwijs in Iran valt grotendeels onder het toezicht van het Ministerie van Wetenschap, Onderzoek en Technologie, terwijl medische universiteiten worden aangestuurd door het Ministerie van Volksgezondheid en Medisch Onderwijs. Daarnaast spelen de Islamitische Azad Universiteit en diverse onafhankelijke instellingen, zoals de National Defense University en Farhangian University, een belangrijke rol.

    Toegang tot het hoger onderwijs

    Het huidige diploma hoger secundair onderwijs, het oudere diploma hoger secundair onderwijs of het diploma van de pre-universitaire opleiding vormt de basisvoorwaarde voor toegang tot het hoger onderwijs.

    Houders van een diploma secundair onderwijs uit de werk- en kennisonderwijsstroom of de beroepsstroom hebben echter geen directe toegang tot bacheloropleidingen.

    Tot voor kort hadden ook houders van oude diploma’s (behaald na 11 jaar onderwijs) in de werk- en kennisonderwijsstroom geen toegang tot het hoger onderwijs. Dit is grotendeels onveranderd gebleven, met één uitzondering: zij kunnen nu wel een graduaatsopleiding volgen aan privé-universiteiten zoals de Islamic Azad University of de University of Applied Science, mits toelating op basis van hun schoolresultaten. Deelname aan het nationale toelatingsexamen blijft voor hen echter uitgesloten.

    Nationale Universitaire Toelatingstest

    De Nationale Universitaire Toelatingstest, vaak het Toelatingsexamen (‘کنکور’ / ‘Konkoer’) genoemd, is een jaarlijks examen in Iran – en op enkele locaties in het buitenland – dat toegang tot universiteiten regelt. De behaalde score, samen met academische resultaten en beschikbare quota, vormt de basis voor toelating. Universiteiten hebben per studierichting een vastgestelde capaciteit. Deelnemers aan de Konkoer worden beoordeeld op hun rangorde ten opzichte van andere kandidaten. Deze rang bepaalt uiteindelijk aan welke universiteit en in welke studierichting zij zich kunnen inschrijven. Met andere woorden: niet alleen de score, maar vooral de positie in de competitie is doorslaggevend voor de toelating.

    De Nationale Onderwijs- en Testorganisatie (‘National Organization for Educational Testing’ / ‘Sazman Sanjesh’ / ‘سازمان سنجش آموزش کشور’), onder toezicht van het Ministerie van Wetenschap, Onderzoek en Technologie, is de belangrijkste instantie die verantwoordelijk is voor de afname van het examen.

    Voor welke opleidingen het examen geldt:

    • Graduaat- en bacheloropleidingen: het nationale toelatingsexamen geldt voor alle universiteiten en hogescholen. Tot 2013 organiseerde de Islamic Azad University nog een eigen toelatingsexamen, maar sindsdien is dit geïntegreerd in het nationale examen.

    • Master- en doctoraatsprogramma’s aan openbare, niet-medische universiteiten: het examen wordt eveneens afgenomen door de Nationale Onderwijs- en Testorganisatie.

    • Islamitische Azad-universiteit: master- en doctoraatsprogramma’s hebben een afzonderlijk toelatingsproces via het eigen Toelatingscentrum.

    • Medische opleidingen (master- en doctoraatsprogramma’s, specialisaties en subspecialisaties in geneeskunde, farmacie en tandheelkunde): de examens worden afgenomen door het Testcentrum van het Ministerie van Volksgezondheid.

    Er bestaan meerdere toetsgroepen. Voor elke groep moeten deelnemers specifieke vakken bestuderen, naast de vakken die voor alle groepen gemeenschappelijk zijn. Afhankelijk van de gekozen studierichting moeten deelnemers één of meerdere toetsgroepen afleggen. Zo moet iemand die voor ingenieurswetenschappen kiest bijvoorbeeld deelnemen aan de toetsgroep Wiskunde.

    Toelating op basis van schoolresultaten voor graduaat- en bacheloropleidingen

    Veel universiteiten – waaronder openbare universiteiten, de Islamitische ‘Azad’-universiteit, de ‘Payam-e Noor’-universiteit, niet-gouvernementele instellingen en de Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen – laten ook studenten toe uitsluitend op basis van hun schoolresultaten.

    Voor bepaalde opleidingen zoals geneeskunde, tandheelkunde en farmacie is deelname aan de toelatingstest wel verplicht. Studenten kunnen zich dan niet inschrijven zonder een examen af te leggen.

    Toelating op basis van bachelorresultaten voor masteropleidingen

    Studenten kunnen toegelaten worden tot masteropleidingen zonder toelatingstest, maar dit blijft sterk beperkt en is vooral zo bij open universiteiten. Er bestaan drie trajecten:

    1. Regeling voor topstudenten met een hoog gemiddeld cijfer.

    2. Toelating op basis van academische resultaten, voornamelijk aan de ‘Payam-e Noor’-universiteit.

    3. Het ‘Faragir’-toelatingsexamen van de ‘Payam-e Noor’-universiteit.

    Studiebewijzen

    Kardani (کاردانی) - Associate Degree

    De Kardani of Associate Degree, in Iran ook wel bekend als het ‘Fogh-e diplom’ (‘فوق دیپلم’), is een graad in het hoger onderwijs waarvoor een diploma hoger secundair onderwijs of een pre-universitair diploma vereist is. Studenten moeten minimaal 68 studiepunten behalen volgens het goedgekeurde curriculum om de Associate Degree te behalen.

    De opleiding duurt meestal twee tot drie jaar. Er zijn twee varianten:

    • Niet-doorlopende associate degree (‘kardâni-ye nâpeyveste’ / ‘کاردانی ناپیوسته’)
      Een academische opleiding die start na de middelbare school en toegankelijk is voor afgestudeerden met een pre-universitair diploma of een diploma hoger secundair onderwijs (12 jaar scholing).

    • Doorlopende associate degree (‘kardâni-ye peyvaste’ / ‘کاردانی پیوسته’)
      Een opleiding die begint na het hoger secundair onderwijs, waarbij afgestudeerden met een 11-jarig diploma rechtstreeks kunnen instromen, zonder de pre-universitaire cyclus te volgen.

    Na afronding van het programma kunnen studenten doorstromen naar een niet-doorlopende bacheloropleiding en daarna naar master- en doctoraatsprogramma’s.

    Karshenasi (کارشناسی) - Bachelor

    De bacheloropleiding (‘Karshenâsi’/’کارشناسی’), in Iran ook wel bekend als ‘Lisans’ (‘لیسانس’), is een academische graad die studenten behalen nadat ze een bachelorprogramma afronden.

    Deze opleiding duurt gemiddeld vier jaar. Er zijn twee varianten:

    • Doorlopende bacheloropleiding (karšenâsi-ye peyvaste / کارشناسی پیوسته)
      Een academische opleiding die na het hoger secundair onderwijs begint. Studenten behalen een bachelordiploma na het succesvol afronden van minstens 130 studiepunten volgens het goedgekeurde curriculum.

    • Niet-doorlopende bacheloropleiding (karšenâsi-ye nâpeyvaste / کارشناسی ناپیوسته)
      Een academische opleiding die na een associate degree (zowel doorlopend als niet-doorlopend) begint. Studenten behalen een bachelordiploma na het succesvol afronden van minstens 68 studiepunten volgens het goedgekeurde curriculum.

    Karshenasi-ye arshad (کارشناسی ارشد) - Master

    De masteropleiding (‘Karshenâsi-ye arshad’/ ‘کارشناسی ارشد’), in Iran ook wel bekend als ‘Foghe lisans’ (‘فوق لیسانس’), is een academische graad die studenten behalen nadat ze een masterprogramma afronden.

    De gebruikelijke vorm van de masteropleiding in Iran is de onderwijs- en onderzoeksgerichte master (‘course- and research-based’ / ‘âmuzeshi–pazhuheshi’ / ‘آموزشی–پژوهشی’). Studenten moeten hier ook een masterproef schrijven.

    Daarnaast bestaat er een andere vorm, de onderwijsmaster (‘course-based’ / ‘âmuzesh-mehvar’ / ‘آموزش‌محور). In deze opleiding ligt de nadruk volledig op cursussen en theoretisch onderwijs, er moet geen masterproef geschreven worden. Wanneer het om een onderwijsmaster gaat, wordt dit doorgaans expliciet op het diploma vermeld.

    De masteropleiding duurt gemiddeld 5 semesters. Er zijn twee varianten:

    • Doorlopende masteropleiding (‘karšenâsi-ye aršad-e peyvaste’ / ‘کارشناسی ارشد پیوسته’)
      Dit is een opleiding waarbij de student na het toelatingsexamen rechtstreeks instroomt naar het masterniveau, zonder extra toelatingsproeven. Ze starten direct na het secundair onderwijs en volgen een geïntegreerd programma van 5 à 6 jaar, dat zowel de bachelor- als de masterfase omvat. Een voorbeeld hiervan is de architectuuropleiding in Iran: deze werd oorspronkelijk uitsluitend als doorlopende masteropleiding aangeboden en pas later in architectuur ingevoerd als afzonderlijke bacheloropleiding. Toch bestaan er nog altijd doorlopende programma’s, bijvoorbeeld aan enkele instellingen zoals Imam Sadiq University. Ze komen tegenwoordig minder vaak voor.

    • Niet-doorlopende masteropleiding (‘karšenâsi-ye aršad-e nâpeyvaste’ / ‘کارشناسی ارشد ناپیوسته’)
      Dit is een opleiding die na een bacheloropleiding (zowel doorlopend als niet-doorlopend) begint. Hier bestaat er een scheiding tussen de opleidingsniveaus. Studenten behalen eerst een bachelordiploma en moeten daarna een afzonderlijk mastertoelatingsexamen (de Konkoer voor master) afleggen om te kunnen doorstromen naar het masterniveau. Studenten behalen een masterdiploma nadat ze 28 tot 38 studiepunten behalen volgens het goedgekeurde curriculum.

    Doktori (‘دکتری’) - Doctoraat

    De doctoraatsopleiding in Iran, in het Perzisch bekend als ‘Doktora’ (‘دکتری’), is een academische graad die studenten behalen nadat ze hun masteropleiding afronden. Er zijn twee soorten doctoraatsopleidingen:

    • Professioneel doctoraat (‘Doktori-ye herfei’ / ‘دکتری حرفه‌ای’)
      Dit is een opleiding die rechtstreeks na het secundair onderwijs begint. Er is geen scheiding tussen de opleidingsniveaus: studenten stromen zonder bachelor- of masterfase direct in. Het programma duurt gemiddeld 6 tot 7 jaar en richt zich op klinische en beroepsgerichte vaardigheden, zoals diagnose, behandeling en gezondheidszorg. Na succesvolle afronding behalen studenten een professioneel doctoraatsdiploma (bijvoorbeeld geneeskunde, tandheelkunde of diergeneeskunde) en kunnen ze doorstromen naar gespecialiseerde klinische opleidingen.

    • Wetenschappelijk doctoraat (PhD) (‘Doktori-ye takhassosi’ / ‘دکتری تخصصی’)
      Dit is een opleiding die na een masteropleiding begint. Hier bestaat er een duidelijke scheiding tussen de opleidingsniveaus: studenten behalen eerst een masterdiploma en moeten daarna een afzonderlijk doctoraatstoelatingsexamen afleggen (Konkoer voor PhD). Het programma duurt gemiddeld 4 tot 5 jaar en richt zich op wetenschappelijk onderzoek, kennisproductie en het schrijven van een proefschrift. Na succesvolle afronding behalen studenten een PhD-diploma en zijn ze voorbereid op academische en onderzoeksgerichte jobs.

Schematische voorstelling onderwijssysteem Iran

Nationaal kwalificatieraamwerk

Iran keurde in februari 2023 een Nationaal Kwalificatieraamwerk (NQF). Omdat dit nog zeer recent is, is er in Engelstalige bronnen nauwelijks informatie over terug te vinden.

Op Engelstalige websites van internationale organisaties (zoals UNESCO, ETF en Cedefop) is het NQF nog niet, of slechts in beperkte mate opgenomen, aangezien de implementatie pas recent is gestart.

Niveaus van het Nationaal Kwalificatiekader

Niveau

Toegangswegen

Beschrijving

Kennis

Vaardigheden

Competenties

1

Onderwijs: einde basisonderwijs of lager secundair onderwijs, of korte beroepsopleiding + geslaagde evaluatie. Arbeidsmarkt: voltooiing alfabetiseringsprogramma + geslaagde evaluatie.

Uitvoeren van eenvoudige, voorspelbare en herhalende taken onder begeleiding.

1 – Bewust van eigen taken.

2 – Algemene kennis over zichzelf en de werkomgeving.

Psychomotorische vaardigheden voor eenvoudige en herhalende taken zonder hulp.

1 – Taken uitvoeren onder directe begeleiding.

2 – Kan samenwerken en communiceren met collega’s, leidinggevenden en klanten.

2

Onderwijs: einde basisonderwijs of eerste graad secundair + middellange beroepsopleiding. Arbeidsmarkt: vanaf niveau 1 → ervaringsopbouw + bijscholing + geslaagde evaluatie.

Uitvoeren van eenvoudige taken onder toezicht en zonder hulp.

1 – Bewust van eigen taken.

2 – Kan werk- en omgevingsinformatie toelichten.

Taken uitvoeren met gebruikelijke materialen en middelen.

1 – Taken uitvoeren met beperkte verantwoordelijkheid, onder toezicht.

2 – Kan samenwerken en communiceren.

3

Onderwijs 1: voltooiing technische of beroepssecundair onderwijs. Onderwijs 2: voltooiing algemeen secundair + korte beroepsopleiding. Arbeidsmarkt: vanaf niveau 2 → ervaringsopbouw + bijscholing + geslaagde evaluatie.

Uitvoeren van gedefinieerde, licht complexe taken; voorspelbaar werk met beperkte zelfstandigheid.

1 – Inzicht in relevante instructies en hulpmiddelen.

2 – Kennis van de vereisten in het werkveld.

Vaardigheden om taken volgens instructies uit te voeren en niet-herhalende taken aan te pakken.

1 – Taken uitvoeren met beperkte supervisie of zelfstandig.

2 – Beperkte zelfstandigheid in standaardtaken.

3 – Bewust van invloed op groepswerk.

4

Onderwijs 1: diploma technisch/beroepssecundair.

Onderwijs 2: diploma algemeen secundair + middellange beroepsopleiding. Arbeidsmarkt: vanaf niveau 3 → ervaringsopbouw + bijscholing + geslaagde evaluatie.

Uitvoeren van gedefinieerde, meer complexe taken in veranderende maar grotendeels voorspelbare context.

1 – Kennis om herhalende gebeurtenissen te voorspellen.

2 – Theoretische en praktische kennis van processen en methoden.

3 – Kennis om informatie te interpreteren en classificeren.

Interpretatie en classificatie van werkinfo; gebruik van middelen en processen; uitvoeren van werkprocedures.

Taken uitvoeren met beperkte keuzevrijheid, in veranderlijke contexten; kan toezicht houden op routinewerk van anderen.

5

Onderwijs 1: associate degree (beroepsgericht). Onderwijs 2: associate degree (theoretisch) + korte beroepsopleiding. Arbeidsmarkt: vanaf niveau 4 (diploma secundair) → ervaringsopbouw + bijscholing + geslaagde evaluatie.

Uitvoeren van gespecialiseerde, complexe taken; leidinggeven aan kleine teams.

1 – Kennis om processen te organiseren en in te richten.

2 – Kennis om prestaties van teams te auditen.

Cognitieve en toegepaste vaardigheden om oplossingen te bieden in voorspelbare problemen; communicatieve vaardigheden voor teaminteractie.

1 – Leiding over kleine teams.

2 – Verbeteren van eigen en teamprestaties.

3 – Verantwoordelijk voor gezamenlijke resultaten.

4 – Overdragen van kennis en vaardigheden.

5 – Efficiënt team begeleiden.

6

Onderwijs 1: bachelor beroepsgericht. Onderwijs 2: bachelor theoretisch + middellange beroepsopleiding. Arbeidsmarkt: vanaf niveau 5 (associate degree) → ervaringsopbouw + bijscholing + geslaagde evaluatie.

Uitvoeren van complexe, onvoorspelbare taken; inclusief leiding, verantwoordelijkheid en ruime keuzevrijheid.

1 – Kennis om gebeurtenissen in complexe contexten te voorspellen.

2 – Kennis om passende acties en procedures te bepalen.

3 – Kennis om processen opnieuw te ontwerpen.

Innovatieve probleemoplossing; product-/procesontwerp; creatieve toepassing van methoden en middelen; teamvorming en projectmanagement.

Zelfstandig uitvoeren van complexe professionele taken; leiding en toezicht in veranderlijke en onvoorspelbare contexten.

7

Arbeidsmarkt: vanaf niveau 6 → ervaringsopbouw + bijscholing + geslaagde evaluatie.

Uitvoeren van nieuwe, complexe en onvoorspelbare professionele taken, met zelfstandig oordeel en proces-/middelenbeheer.

1 – Kritisch inzicht en kennis om keuzes en acties te verantwoorden.

2 – Kennis om resultaten te evalueren.

3 – Kennis om innovatieve ideeën toe te passen in het beroep.

Probleemoplossing en besluitvorming; verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden; evalueren van innovatieve ideeën; management in complexe context.

Beheren van complexe en onvoorspelbare werkzaamheden; brede oordeelsvorming; leiding geven aan processen en middelen in veranderlijke context.

8

Arbeidsmarkt: vanaf niveau 7 → ervaringsopbouw + bijscholing + geslaagde evaluatie.

Uitvoeren van taken in complexe en onzekere contexten met innovatie, breed oordeel en strategisch leiderschap.

1 – Kennis om innovatieve ideeën te creëren en ontwikkelen.

2 – Strategische kennis voor voorspelling en verandering.

3 – Kennis om nieuwe theorieën te ontwikkelen.

Kennismanagement; creëren en ontwikkelen van innovatieve ideeën; leiderschapsvaardigheden in complexe en ambigue situaties.

Verantwoordelijk voor strategisch management en leiderschap van professionele teams; kennis en vaardigheden integreren op hoog niveau.

Bron: Op de website Qavanin.ir(opent in nieuw venster) is de volledige tekst van de Nationaal Kwalificatieraamwerk met latere wijzigingen beschikbaar.

Beoordelingssysteem

Vergelijking studiebewijzen Iran en Vlaanderen

Studiebewijs Iran

Overeenkomstig studiebewijs Vlaanderen

Secundair onderwijs diploma (Diplom-e dabirestan)

Diploma na 11 jaar scholing

  • zonder compenserende elementen: Getuigschrift van de tweede graad secundair onderwijs.

  • met compenserende elementen (bv. pre-universitair diploma of graduaatsdiploma): onder​wijsk​walif​icati​e niveau 4

Diploma na 12 jaar scholing: Onderwijskwalificatie niveau 3 of 4 (voorheen einddiploma ASO, BSO of TSO).

Associate Degree (Kardani)

Graduaat

Bachelordiploma (Karshenasi)

Bachelor

Masterdiploma zonder thesis (Karshenasi-ye arshad-e Amoozesh mehvar )

Bachelor

Masterdiploma (Karshenasi-ye arshad met thesis)

Master indien de onderzoekvaardigheden op Vlaams masterniveau voldoende aangetoond worden

PhD en Professioneel doctoraat (Doktori)

Individueel te beoordelen

Het onderzoek van NARIC-Vlaanderen naar de gelijkwaardigheid van het studiebewijs start op dit niveau. Elk dossier wordt individueel onderzocht. Deze tabel geeft geen enkele garantie welke gelijkwaardigheid er uiteindelijk zal toegekend worden.

Gezondheidszorgberoepen

Erkenningsproces

Voor de volledige procedure voor Iranese aanvragers en een overzicht van de beroepen, zie: een gereglementeerd gezondheidszorgberoep uitoefenen in België.

Lerarenopleidingen

Farhangian universiteit

De Farhangian universiteit (‘Daneshgah-e Farhangian’/’دانشگاه فرهنگیان’) is verantwoordelijk voor de werving, opleiding en professionalisering van leerkrachten en personeel bij het Ministerie van Onderwijs. De universiteit werd in 2011 opgericht door de samenvoeging van alle lerarenopleidingscentra in Iran en heeft ongeveer 98 universitaire eenheden. De universiteit telt meer dan 65.000 studenten en bestaat uit 64 campussen en 34 aan de campussen verbonden centra.

Lerarenopleidingscentra

De lerarenopleidingscentra (‘Markaz-e Tarbiat Mo’allem’/’مرکز تربیت معلم’) waren instellingen die rechtstreeks onder toezicht van het Ministerie van Onderwijs stonden.Hun belangrijkste taak was het opleiden van leerkrachten voor het basisonderwijs en het secundair onderwijs.

De nadruk lag sterk op praktijkgerichte en pedagogische training, zodat afgestudeerden direct inzetbaar waren in scholen. De meeste opleidingen werden aangeboden op associate degree-niveau (2 jaar) en bachelorniveau (4 jaar). Naast vakspecifieke vakken kregen studenten ook les in didactiek, onderwijskunde en klassenmanagement. Afgestudeerden hadden vaak een arbeidsverplichting en moesten gedurende een bepaalde periode in scholen van het Ministerie van Onderwijs lesgeven.

In bijna alle provincies van Iran waren meerdere lerarenopleidingscentra actief. Hierdoor konden ook studenten uit minder ontwikkelde regio’s toegang hadden tot lerarenopleidingen. In 2011 (1390) werden alle centra samengevoegd tot één nationale universiteit: Farhangian universiteit. Sindsdien volgen leerkrachten hun opleiding binnen een gecentraliseerde universitaire structuur, waarbij de vorige opleidingscentra functioneren als campussen of filialen van de universiteit.

Universiteiten met lerarenopleidingen

Er zijn ook andere universiteiten die lerarenopleidingen aanbieden, zoals de ‘Shahid Rajaee Teacher Training University’ of sommige campussen van de ‘Islamic Azad University’. Het verschil is echter dat deze instellingen naast lerarenopleidingen ook andere studierichtingen aanbieden.

Ingenieursopleidingen

In Iran verschillen de ingenieursopleidingen qua duur en toelatingsvoorwaarden niet van andere niet-medische opleidingen. Ingenieursopleidingen worden aangeboden op bachelor-, master- en PhD-niveau. Kandidaten die een ingenieursopleiding aan een universiteit of hogeronderwijsinstelling willen volgen, moeten eerst deelnemen aan het nationale toelatingsexamen voor universiteiten (‘Konkoer’). Op basis van hun rangschikking kunnen ze kiezen voor een vierjarige bachelor in de ingenieurswetenschappen, of voor een graduaatsopleiding gevolgd door een niet-doorlopende bacheloropleiding om als ingenieur te kunnen werken.

Titel ingenieur

Studenten krijgen niet automatisch de titel van ingenieur nadat ze hun ingenieursdiploma behalen. Om de titel te mogen gebruiken, en om als geregistreerd ingenieur te werken, moeten studenten:

  • Het vereiste academische diploma behalen (bijvoorbeeld bachelor in de ingenieurswetenschappen), én

  • Het Nationaal Ingenieursexamen (‘Âzmoun-e Nezâm-e Mohandesi’ / ‘آزمون نظام مهندسی’) met succes afleggen. Dit examen wordt georganiseerd door de Iran Construction Engineering Organization. Ingenieur ontvangen na dit examen een ingenieurslicentie.

Hierbij moet een onderscheid worden gemaakt tussen lidmaatschap van de Iran Construction Engineering Organization en het verkrijgen van een ingenieurslicentie om als ingenieur te kunnen werken.

Lidmaatschap van de Iran Construction Engineering Organization (IRCEO)

De Iran Construction Engineering Organization (‘Sâzman-e Nezâm-e Mohandesi Sâkhtemân’ / سازمان نظام مهندسی ساختم’ان’) is een professioneel lidmaatschap.

  • Voorwaarden: afstuderen in een ingenieursrichting (meestal civiele techniek, architectuur, mechanica, enz.) en inschrijving bij de provinciale vestiging van de Engineering Organization.

  • Rechten: toegang tot professionele netwerken, bijscholing, congressen en het recht om de titel van lid te voeren.

Het lidmaatschap betekent niet automatisch dat ingenieurs ook als erkend ingenieur mogen tekenen of verantwoordelijk mag zijn voor projecten. Het is vergelijkbaar met lidmaatschap van een beroepsvereniging in Europa.

De ingenieurslicentie

De ingenieurslicentie (‘Parvâne-ye eshteghâl be kār-e mohandesi’ – ‘پروانه اشتغال به کار مهندسی’ / ‘Engineering Practice License’) is een officiële beroepsvergunning of ingenieurstitel die de houder het recht geeft om op te treden als verantwoordelijke ingenieur bij ontwerp, toezicht of uitvoering van bouwprojecten. De licentie wordt afgegeven door het Ministerie van Wegen en Stedelijke Ontwikkeling, via de Iran Construction Engineering Organization (IRCEO).

  • Voorwaarden:

    • een erkend ingenieursdiploma

    • slagen voor het nationale ingenieursexamen (‘Âzmoun-e Nezâm-e Mohandesi’)

    • relevante praktijkervaring (meestal 3 jaar na een bachelor, 2 jaar na een master, en 1 jaar na een doctoraat)

  • Rechten: alleen met deze vergunning krijgen ingenieurs de titel van ingenieur. De licentie is vergelijkbaar met de erkenning als geregistreerd ingenieur of ‘chartered engineer’ in Europese context.

Nationaal Ingenieursexamen

Het Nationaal Ingenieursexamen wordt georganiseerd door het Ministerie van Wegen en Stedelijke Ontwikkeling (‘Vezārat-e Rāh va Shahrsāzi’/’وزارت راه و شهرسازی’). Er zijn verschillende groepen:

  • Elektrotechniek (‘مهندسی برق'– ‘Mohandesi-ye Bargh’, ‘Electrical Engineering’)

  • Werktuigbouwkunde (‘مهندسی مکانیک’ – ‘Mohandesi-ye Mekanik’, ‘Mechanical Engineering’)

  • Civiele techniek (‘مهندسی عمران’ – ‘Mohandesi-ye Omrān’, ‘Civil Engineering’)

  • Architectuur (‘مهندسی معماری’ – ‘Mohandesi-ye Me‘māri’, ‘Architecture’)

  • Landmeetkunde (‘مهندسی نقشه‌برداری’ – ‘Mohandesi-ye Naqshabardāri’, Surveying Engineering)

  • Verkeerskunde (‘مهندسی ترافیک’ – ‘Mohandesi-ye Teraafik’, ‘Traffic Engineering’)

  • Stedenbouwkunde (‘شهرسازی’ – ‘Shahrsāzi’, ‘Urban Planning’ / ‘Urbanism’).

Promotie binnen de Construction Engineering Organization

De ingenieurslicentie start altijd op graad 3. Promotie naar hogere graden gebeurt uitsluitend op basis van:

  1. Werkervaring:

    • Van graad 3 naar graad 2: minimaal 4 jaar ervaring (na behalen van graad 3).

    • Van graad 2 naar graad 1: minimaal 5 jaar ervaring (na behalen van graad 2).

    • Van graad 1 naar senior (‘arshad’): minimaal 6 jaar ervaring (na behalen van graad 1).

  2. Aanvullende opleidingen: deze opleidingen worden georganiseerd door de ‘Iran Construction Engineering Organization’ in samenwerking met universiteiten of hogeronderwijsinstellingen. Het succesvol volgen van deze cursussen is een vereiste voor promotie.

  3. Examens: na elke aanvullende opleiding moeten ingenieurs een examen afleggen. Dit examen is vereist om de beroepsvergunning te kunnen opwaarderen naar een hogere graad.

Het niveau van de beroepsvergunning bepaalt bovendien de omvang en schaal van de projecten die een ingenieur mag uitvoeren.

Accreditatie en kwaliteit

Iranese universiteiten en hogeronderwijsinstellingen in Iran vallen onder drie hoofdinstanties:

  1. Het Ministerie van Wetenschappen, Onderzoek en Technologie (‘وزارت علوم، تحقیقات و فناوری’– Vezārat-e Olūm, Tahghighāt va Fanāvari).

  2. Het Ministerie van Volksgezondheid, Behandeling en Medisch Onderwijs (‘وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی’ – ‘Vezārat-e Behdāsht, Darmān va Āmoozesh Pezeshki’).

  3. Het Centraal Bureau van de Islamitische Azad Universiteit (‘سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی’ – ‘Sāzmān Markazi-ye Dāneshgāh-e Āzād-e Eslāmi’).

Er zijn ook ad-hoc universiteiten, zoals de ‘Imam Sadegh Universiteit’ en militaire universiteiten. Hoewel ze onder andere organisaties of ministeries vallen, zijn hun oprichting en activiteiten gebaseerd op de algemene regels voor het oprichten van hogeronderwijsinstellingen in Iran.

Ministerie van Wetenschap, Onderzoek en Technologie

Het Ministerie van Wetenschap, Onderzoek en Technologie erkent meer dan 500 hogeronderwijsinstellingen. Ook ad-hoc instellingen, zoals diverse onderzoeksinstituten of de IRIB-universiteit, zijn in deze lijst opgenomen.

Er zijn twee betrouwbare manieren om de erkenning van een instelling in officiële Perzische bronnen na te gaan:

  1. Via de website van het Ministerie

Ministry of Science, Research and Technology(opent in nieuw venster)

Meer info via ‘Onderdelen van het Ministerie - Universiteiten’ en vervolgens ‘Onderzoeksinstellingen en Wetenschap- en Technologiecampussen’

De instellingen zijn ingedeeld in 5 categorieën:

  1. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی

    Overheidsinstellingen voor hoger onderwijs

  2. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی وابسته

    Afhankelijke overheidsinstellingen voor hoger onderwijs

  3. مؤسسات آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی

    Niet-gouvernementele, non-profit instellingen voor hoger onderwijs

  4. مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی

    Virtuele non-profit instellingen voor hoger onderwijs

  5. پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها

    Onderzoeksinstituten en onderzoekscentra

Elke categorie bevat een afzonderlijke lijst van instellingen waarin gezocht kan worden.

De website is momenteel alleen te openen met een Iraans IP-adres. Dat geldt ook voor de Engelstalige versie. De Engelstalige versie is bovendien minder volledig en uitgebreid dan de Perzische versie.

  1. Via de Nationale Onderwijs- en Testorganisatie

Toelating tot hoger onderwijsinstellingen in Iran verloopt meestal via een nationaal toelatingsexamen.

De Nationale Onderwijs- en Testorganisatie (‘National Organization for Educational Testing/Sazman Sanjesh’/ ‘سایت سازمان سنجش آموزش کشور’) publiceert jaarlijks verschillende “brochures” (daftarche) met uitgebreide lijsten van:

  • alle erkende instellingen,

  • hun aangeboden studierichtingen.

Deze brochures zijn publiek beschikbaar en kunnen als referentie gebruikt worden.

Brochures van 2025:

Islamic Azad University

De Islamic Azad University is een ad-hocinstelling die werd opgericht om studenten die het toelatingsexamen van de overheidsuniversiteiten niet halen, toch de kans te geven hoger onderwijs te volgen door middel van collegegeld.

De universiteit biedt opleidingen aan in zowel medische als niet-medische vakgebieden. Ze valt onder de regelgeving voor niet-gouvernementele, non-profitinstellingen voor hoger onderwijs, zoals vastgesteld door de Opperste Raad van de Culturele Revolutie en, waar van toepassing, door het Ministerie van Wetenschappen, Onderzoek en Technologie of het Ministerie van Volksgezondheid, Behandeling en Medisch Onderwijs.

Vandaag beschikt de universiteit over 400 campussen, onderzoeks- en medische centra.

Iranian Medical Universities

Het aantal medische instellingen is beperkter dan het totaal aantal instellingen dat door het Ministerie van Wetenschappen erkend is. Een (beperkte) lijst van medische universiteiten staat hieronder.

Als de instelling niet in deze lijst staat, kan in de brochure ‘Experimental Sciences’ via de onderstaande link worden nagegaan of de instelling erkend is.

Nr.

Engelse naam

Perzische naam(فارسی)

Website

1

Abadan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی آبادان

abadanums.ac.ir

2

Arak University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی اراک

arakmu.ac.ir

3

Ardabil University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

arums.ac.ir

4

Urmia University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

umsu.ac.ir

5

Esfarayen Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی اسفراین

esfrums.ac.ir

6

Asadabad Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی اسدآباد

asaums.ac.ir

7

Isfahan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

mui.ac.ir

8

Alborz University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی البرز

abzums.ac.ir

9

Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی اهواز (جندی شاپور)

ajums.ac.ir

10

Iran University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی ایران

iums.ac.ir

11

Iranshahr University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر

irshums.ac.ir

12

Ilam University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی ایلام

medilam.ac.ir

13

Babol University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی بابل

mubabol.ac.ir

14

Bam University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی بم

mubam.ac.ir

15

Behbahan Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی بهبهان

behums.ac.ir

16

Bushehr University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

bpums.ac.ir

17

Birjand University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

bums.ac.ir

18

Tabriz University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

tbzmed.ac.ir

19

Torbat Heydarieh University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

thums.ac.ir

20

Torbat Jam Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی تربت جام

trjums.ac.ir

21

Tehran University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی تهران

tums.ac.ir

22

Jiroft University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

jmu.ac.ir

23

Jahrom University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی جهرم

jums.ac.ir

24

North Khorasan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

nkums.ac.ir

25

Khomein Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی خمین

khomeinums.ac.ir

26

Khoy Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی خوی

khoyums.ac.ir

27

Dezful University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی دزفول

dums.ac.ir

28

Rafsanjan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

rums.ac.ir

29

Zabol University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی زابل

zbmu.ac.ir

30

Zahedan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

zaums.ac.ir

31

Zanjan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی زنجان

zums.ac.ir

32

Saveh University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی ساوه

savehums.ac.ir

33

Sarab Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی سراب

sarabums.ac.ir

34

Sabzevar University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

medsab.ac.ir

35

Semnan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی سمنان

semums.ac.ir

36

Sirjan Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی سیرجان

sirums.ac.ir

37

Shahroud University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

shmu.ac.ir

38

Shushtar Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی شوشتر

shoushtarums.ac.ir

39

Shahrekord University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

skums.ac.ir

40

Shahid Beheshti University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

sbmu.ac.ir

41

Shiraz University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

sums.ac.ir

42

Fasa University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی فسا

fums.ac.ir

43

Qazvin University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی قزوین

qums.ac.ir

44

Qom University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی قم

muq.ac.ir

45

Kashan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی کاشان

kaums.ac.ir

46

Kurdistan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی کردستان

muk.ac.ir

47

Kerman University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

kmu.ac.ir

48

Kermanshah University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

kums.ac.ir

49

Gerash Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی گراش

gerums.ac.ir

50

Golestan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی گلستان

goums.ac.ir

51

Gonabad University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی گناباد

gmu.ac.ir

52

Gilan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی گیلان

gums.ac.ir

53

Larestan Faculty of Medical Sciences

دانشکده علوم پزشکی لارستان

larums.ac.ir

54

Lorestan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی لرستان

lums.ac.ir

55

Mazandaran University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی مازندران

mazums.ac.ir

56

Maragheh University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی مراغه

mrgums.ac.ir

57

Mashhad University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

mums.ac.ir

58

Neyshabur University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور

nums.ac.ir

59

Hormozgan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

hums.ac.ir

60

Hamedan University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی همدان

umsha.ac.ir

61

Yasuj University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

yums.ac.ir

62

Yazd University of Medical Sciences

دانشگاه علوم پزشکی یزد

ssu.ac.ir

Controle echtheid studiebewijzen

Authenticatie van diploma secundair onderwijs

Het Taeed Tahsili (‘تایید تحصیلی’) is een officiële bevestiging van een diploma of een pre-universitair diploma. Dit document wordt afgegeven door het Iraanse Ministerie van Onderwijs en is vooral noodzakelijk voor de vertaling en legalisatie van diploma’s in Iran.

De aanvraag verloopt online(opent in nieuw venster). De website is alleen toegankelijk met een Iraans IP-adres. Aanvragers voeren hun persoonlijke en studiegegevens in, betaalt de kosten (ongeveer 2 euro) en ontvangt een volgnummer. De verwerking duurt gemiddeld enkele dagen. Aangezien de verificatie rechtstreeks wordt verzonden naar de bevoegde instantie, zoals een universiteit of vertaalbureau, kunnen aanvragers een vertaalbureau in Iran de machtiging geven om de verificatie voor hen te verkrijgen.

Authenticatie van diploma’s van de Universiteit Azad (دانشگاه آزاد اسلامی)

Voor diploma’s van de Universiteit Azad bestaat een afzonderlijk online aanvraagmodule voor authenticatie(opent in nieuw venster).

Dit systeem is alleen van toepassing op definitieve diploma’s (‘دانشنامه’) en niet op tijdelijke certificaten (‘گواهی موقت’). Nadat studenten geregistreerd zijn met hun nationale identiteitsnummer (‘کد ملی’) en het diplomanummer (‘شماره دانشنامه’) ingevoerd werd, wordt na betaling via het Iraanse Shetab-netwerk een officiële bevestiging (‘تأییدیه تحصیلی’) opgemaakt.

De bevestiging wordt in PDF-formaat beschikbaar gesteld. Hierop staan de persoonlijke gegevens van de afgestudeerde, de details van het diploma, en een unieke verificatiecode.

De echtheid kan worden gecontroleerd via de barcode-verificatie (‘استعلام بارکد مدرک تحصیلی’) op dezelfde website.

Het is aangeraden om rechtstreeks de onderstaande link te gebruiken en de code in het voorziene veld in te vullen, en niet de link op de verificatie zelf.

Authenticatie van diploma’s via het Sajad systeem (سامانه سجاد) - Ministerie van wetenschap, onderzoek en technologie

Voor diploma’s van universiteiten onder toezicht van het Ministerie van Wetenschap, Onderzoek en Technologie (bv. openbare universiteiten, niet-gouvernementele instellingen, ‘Payam-e Noor, University of Applied Science and Technology’) verloopt de authenticatie via het Sajad-systeem:

Procedure

  1. Afgestudeerden registreren zich met hun nationaal identiteitsnummer en vullen hun studiegegevens in. Alleen correcte en volledig overeenkomende gegevens (identiteit en diploma-informatie) worden geaccepteerd.

  2. De aanvraag wordt verwerkt na betaling van de kosten

  3. Het ministerie valideert de gegevens en geeft een officiële bevestiging (‘تأییدیه تحصیلی’) uit.

Resultaat

De bevestiging bevat:

  • persoonsgegevens van de afgestudeerde

  • details van het diploma

  • een uniek volgnummer of verificatiecode

Op de bevestiging staat een link met een code waarmee de echtheid van het verificatiecertificaat kan worden gecontroleerd. Het is aangeraden om rechtstreeks de onderstaande link te gebruiken en de code in het voorziene veld in te vullen, en niet de link op de verificatie zelf.

Op recentere diploma’s staat al een unieke code en een QR-code met een link naar de de online aanvraagmodule voor authenticatie(opent in nieuw venster).

Authenticatie van diploma’s via het Ministerie van gezondheid

  1. In de Database voor leden van de Orde der Medische Beroepen zijn professionele gegevens terug te vinden van leden van de medische gemeenschap, zoals artsen, tandartsen, apothekers, vroedvrouwen, laboratoriumspecialisten, diëtisten en andere zorgverleners

سازمان نظام پزشکی | سامانه جستجوی اعضای جامعه پزشکی(opent in nieuw venster)

  1. In de Database voor verpleegkundigen zijn de namen van geregistreerde verpleegkundigen terug te vinden

استعلام پرستاران کشور | سازمان نظام پرستاری(opent in nieuw venster)

  1. Voor diploma’s die niet in deze database zijn opgenomen (andere opleidingen dan deze van arts, tandarts, apotheker, vroedvrouw, laboratoriumspecialist, diëtist of een ander medische beroep), kan er per dossier rechtstreeks contact opgenomen worden met de instelling.

Documentbenamingen

Voor een vergelijking van Nederlandstalige en Iranese documentbenamingen, zie pagina’s voor aanvragers: documenten voor je aanvraag bij NARIC-Vlaanderen.

Feedback op deze pagina?

Bezig met laden...