Doelstellingen

  • 50% van de haltes van het kernnet en het aanvullend net zijn toegankelijk tegen 2030. Daardoor kunnen ongeveer 70% van de reizigers gebruik maken van een toegankelijke rit.
    • Bestaande haltes zijn minimaal toegankelijk, mits assistentie.
    • Nieuw (her)aangelegde haltes zijn autonoom toegankelijk voor personen met een motorische beperking en voor blinden en slechtzienden.
  • 100% van de haltes die opgenomen zijn in een Hoppinpunt (vervoersknooppunt) zijn tegen 2030 autonoom toegankelijk voor personen met een motorische en visuele beperking.
    • Nieuwe haltes in een Hoppinpunt worden meteen toegankelijk aangelegd.

De uitrol van het Masterplan Toegankelijkheid wordt afgestemd op de vastlegging van de haltes van het kern- en aanvullend net in het nieuw openbaar vervoernetwerk.

Huidige situatie

Slechts 12% van de haltes die vandaag worden bediend door het reguliere stads- en streekvervoer zijn toegankelijk voor personen met een motorische beperking. Met het Masterplan Toegankelijkheid wil Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters die toegankelijkheidscijfers opkrikken.

Charter en Vlaamse steun

Als lokaal bestuur bent u een belangrijke partner in de aanpak van de (her)aanleg van toegankelijke haltes. Maar liefst 62% van de huidige haltes ligt langs gewestwegen. Daarom is er samen met de vereniging van Vlaamse steden en gemeenten (VVSG) een charter 'Masterplan toegankelijkheid haltes' (Word bestand) gelanceerd dat u kunt ondertekenen. Zo kunt u zich als stad of gemeente engageren om op een proactieve manier de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid te realiseren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen.

Het Masterplan ‘Toegankelijke Haltes’ voorziet vanaf begin 2021 de volgende ondersteuning vanuit Vlaanderen:

  • Een subsidie van 5.000 euro per halte die toegankelijk aangelegd wordt.
  • Een coachingtraject ‘Masterplan toegankelijke haltes’ waarbij u als lokaal bestuur bij de opmaak van een actieplan ondersteund wordt door Inter, het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen. Kennis en inspiratie worden via een lerend netwerk aangereikt aan alle gemeenten.
  • Een tweejaarlijkse award ‘Meer Mobiele Gemeente’ voor gemeenten of steden die verdienstelijke inspanningen hebben geleverd voor het toegankelijk maken van haltes.