Vervoerregio Waasland
In 2018 besliste de Vlaamse overheid dat gemeentebesturen meer zelf kunnen beslissen hoe ze hun mobiliteit organiseren. Omdat verkeer niet stopt aan de grens van een gemeente werd Vlaanderen opgedeeld in 15 vervoerregio’s. In die vervoerregio’s werken verschillende gemeenten samen aan een mobiliteitsplan, specifiek voor die regio. Vervoerregio Waasland is één van die regio’s.
Wat denk je over onze plannen voor mobiliteit in Vervoerregio Waasland?
Wil je meepraten over het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Waasland?
Schrijf je in voor ons online infocafé: inschrijving(opent in nieuw venster)
Datum: 10 oktober 2023 van 19u30 tot 21u00
Mobiliteit van de toekomst: folder(PDF bestand opent in nieuw venster)
Uitdagingen
Maak kennis met basisbereikbaarheid en de uitdagingen voor de Vervoerregio Waasland in deze video.
Over de vervoerregio Waasland
De Vervoerregio Waasland is 430 km2 groot en telt negen gemeenten: Kruibeke, Lokeren, Moerbeke, Sint-Gillis-Waas, Sint-Niklaas, Stekene, Temse, Waasmunster en Zele. In het gebied wonen ongeveer 244.000 mensen. Er zijn 95.000 arbeidsplaatsen.
Het is best druk in en rond Sint- Niklaas en Temse en op de as van Lokeren naar Zele. Het zijn dan ook aantrekkingspolen die zorgen voor heel wat heen-en-weerverkeer in het Waasland. Een groot deel van het ‘landelijke’ Waasland, met verschillende uit de kluiten gewassen gemeenten, richt zich ook op Sint- Niklaas en op Lokeren.
Het Waasland ligt tussen de steden Antwerpen en Gent. Heel wat oost-westgerichte infrastructuren doorkruisen de regio. Dat zijn niet alleen autowegen, maar ook waterwegen, fietssnelwegen en een spoorlijn.
De Waaslandhaven zorgt voor heel wat verkeer van mensen en goederen. Dat verkeer verloopt vandaag grotendeels via de weg. De grote drukte op de snelwegen en de concentratie van wegen richting Antwerpen zorgen dat steeds meer chauffeurs van personen- en vrachtwagens, de snelweg verlaten en andere routes uitproberen. Ze zoeken met andere woorden de ‘binnenwegen’ op tussen de E17 en de Waaslandhaven. Deze reflex levert bijzonder veel verkeersoverlast op doorheen onze regio.
Documenten
- Stap ->
Huishoudelijk reglement(PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject(PDF bestand opent in nieuw venster)
Stakeholdersanalyse(PDF bestand opent in nieuw venster) (volgens goedkeuring Vervoerregioraad 24/10/2019)
Stakeholderanalyse - aanvulling MER(PDF bestand opent in nieuw venster) (volgens goedkeuring Vervoerregioraad 24/02/2022)
- Stap ->
Openbaar vervoerplan - oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota bijlage 1(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota bijlage 2(opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota bijlage 3(PDF bestand opent in nieuw venster)
Voorkeursscenario: ontwerp OV-plan(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijkomende budgetten Vervoer op Maat(PDF bestand opent in nieuw venster)
Toelichting Hoppinpunten en VoM-haltes(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslagen vervoerregioraad Waasland
- Stap 2020
Verslag VVR Waasland - 14 mei 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 11 juni 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 25 juni 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 15 juli 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 27 augustus 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 29 oktober 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 10 december 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2021
Verslag VVR Waasland - 11 februari 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 22 april 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 17 juni 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 23 september 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 25 november 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2022
Verslag VVR Waasland - 24 februari 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 28 april 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 23 juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 15 september 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 13 december 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject
- Stap 17/122019
- Stap 28/22020
- Stap 8/52020
- Stap 10/62020
- Stap 17/62020
- Stap 20/112020
- Stap 31/32022
- Stap 28/22023
Het doel van de sessie was om de stakeholders inzicht te geven in de actieprincipes van het regionaal mobiliteitsplan voor de Vervoerregio Waasland, en hen de gelegenheid te geven om vragen te stellen, opmerkingen te geven, bezorgdheden te delen, …
Verslag infosessie stakeholders(PDF bestand opent in nieuw venster)
Plan-Mer
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Waasland wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
Nota Inhoudsafbakening (NIA) voor adviesronde
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Waasland op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Adviesronde NIA: adviezen van de adviesinstanties
Vervoerregio Waasland verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 29 september 2022 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving (GOP en BJO) en Vlaamse Milieumaatschappij (Team Luchtbeleid)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Hulst(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Lokeren(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies provincie Zeeland(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Terneuzen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Vlaamse Milieumaatschappij (Team Watertoets)(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bundeling en verwerking van de adviezen
Nota Inhoudsafbakening (NIA) na adviesronde
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Kwaliteitsbeoordeling door Team Mer
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Waasland.
Plan-Mer
In opmaak.
Vragen?
Stel uw vraag via vervoerregio.waasland@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)