Gedaan met laden. U bevindt zich op: Aansluiting op het platform Gebruikersomgeving Vastgoedinformatieplatform

Aansluiting op het platform

In oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars. Ondertussen behandelen steeds meer steden en gemeenten hun aanvragen via het nieuwe systeem. Eens het decreet in werking is, zullen aanvragen voor elk perceel in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers en andere aanvragers terecht kunnen op het platform.

Alle gemeenten werden ingedeeld in golven om aan te sluiten op het Vastgoedinformatieplatform in de loop van 2022-begin 2024. Van zodra aangesloten, is het de bedoeling dat het lokaal bestuur aanvragen van makelaars en notarissen via het VIP behandelt: dat kan via het eigen gemeentelijk systeem of via het Vlaamse webportaal.

Bekijk hier(opent in nieuw venster) wanneer uw gemeente aan de beurt is.
Bekijk hier(opent in nieuw venster) op het kaartje onderaan de pagina welke gemeenten reeds ‘live’ zijn.

Gefaseerde aansluiting gemeenten

Er zijn diverse redenen waarom de aansluiting in zeven ‘golven’ verloopt in plaats van alle lokale besturen op hetzelfde moment aan te sluiten:

  • Er heerst een vroegere ‘sense of urgency’ in het proces bij alle betrokkenen, waardoor de voorbereiding sneller start.
  • Feedback van pilootgebruikers wordt gebruikt voor verdere ontwikkeling
    • Zowel door Digitaal Vlaanderen
    • Als door de gemeentelijke dienstenleveranciers: zij hebben nog anderhalf jaar om de toepassing verder te optimaliseren.
  • Het aantal gemeenten per golf is behapbaar om tijdig te kunnen begeleiden naar het aansluitingsmoment voor zowel dienstenleveranciers als voor Digitaal Vlaanderen.

Om organisatorische redenen is het, behoudens overmacht, niet meer mogelijk om wijzigingen aan te brengen in de waveverdeling.

Dag waarop gemeente 'live' gaat

De gemeente heeft één maand de tijd om van start te gaan met het platform vanaf de startdatum van de ‘wave’ waarin zij is ingedeeld.

De precieze dag wordt in samenspraak met de dienstenleverancier (of Digitaal Vlaanderen/athumi indien geen leverancier) bepaald.

Behandeling aanvragen vanaf gemeente 'live' is

Vanaf een gemeente is aangesloten op het platform verloopt de aanvraag, aflevering en samenstelling van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ uitsluitend via het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragers met toegang.

In de fase vóór het decreet in werking treedt zijn dat notarissen en vastgoedmakelaars. Deze doelgroep zorgt in de meeste gemeenten voor meer dan 95% van de aanvragen.

Burgers zullen pas vanaf begin 2024 aanvragen kunnen doen via het Vastgoedinformatieplatform.

In deze tussenfase, blijven gemeenten voor aanvragers die nog niet in het platform terecht kunnen (overheden, andere professionele aanvragers, burgers) vastgoedinformatie afleveren op de oude manier. Het vormt geen probleem dat de inhoud en vormgeving van een dossier hierdoor tijdelijk verschillend is, afhankelijk van wie de aanvraag doet.

Ook het lokaal bestuur zelf zal nog geen aanvraag kunnen doen in het platform tot het decreet in werking treedt. Nadien zal het lokaal bestuur dus de rol van ‘informatieaanvrager’ toegewezen krijgen om ook eigen aanvragen via het VIP webportaal te kunnen doen.