Gedaan met laden. U bevindt zich op: Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden aanvragen bij de Vlaamse Zorgkas

Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden aanvragen bij de Vlaamse Zorgkas

Als u ernstig en langdurig zorgbehoevend bent, komt u misschien in aanmerking voor het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. Dat bedrag wordt dan elke maand op uw rekening overgeschreven door de Vlaamse Zorgkas. Op deze pagina leest u hoe u dat zorgbudget aanvraagt.

Automatische toekenning van het zorgbudget

Soms hoeft u zelf geen aanvraag te doen. De Vlaamse Zorgkas zal u dan automatisch het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden geven zodra u daar recht op hebt.

Bij mantel- en thuiszorg hebt u automatisch recht op het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden bij volgende attesten:

  • U doet een beroep op een erkende dienst voor gezinszorg of aanvullende thuiszorg en u hebt minstens score 13 of minstens 6 punten op de som van de modules ADL en IADL op de BelRAI Screener
  • U hebt minstens score 15 op de medisch-sociale schaal voor het onderzoek naar het recht op een integratietegemoetkoming, de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden of het zorgbudget ouderen
  • U hebt minstens score 18 op de medisch-sociale schaal (samengesteld uit de pijlers P1, P2 en P3) voor de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte (of bijkomende kinderbijslag)

Bij residentiële zorg krijgen de bewoners van de Vlaamse woonzorgcentra hun zorgbudget ook automatisch toegekend.

Woont u thuis en hebt u geen van bovenstaande attesten? Of verblijft u in een psychiatrisch verzorgingstehuis of een woonzorgcentrum in Brussel? Dan moet u nog zelf een aanvraag indienen. Dat doet u via de volgende stappen:

Zorgbudget aanvragen

Stappen om het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden aan te vragen.

  • Stap 1

    Vul het juiste formulier in

    • Woont u thuis? Vul het formulier in voor mantel- en thuiszorg.
    • Verblijft u in een woonzorgcentrum in Brussel of een andere residentiële voorziening? Vul het formulier in voor residentiële zorg.

    Vul zeker uw rijksregisternummer in, zet de datum op het formulier en onderteken het.

    Wilt u het formulier met de post krijgen? Bel of mail de Vlaamse Zorgkas.

  • Stap 2

    Voeg een attest toe

    Verblijft u in een woonzorgcentrum in Brussel of een andere residentiële voorziening? Dan moet u een verblijfsattest aan de Vlaamse Zorgkas bezorgen. Vraag dit aan de voorziening of laat dit formulier(Word bestand opent in nieuw venster) invullen door uw voorziening.

    Hebt u nog geen attest?

    Als u nog geen attest hebt, kunt u uw zorgbehoefte laten onderzoeken door:

    • een OCMW (maar niet in Brussel)
    • een dienst voor gezinszorg
    • de dienst maatschappelijk werk van uw ziekenfonds.

    Voor meer informatie daarover neemt u best contact op met de Vlaamse Zorgkas.

    Als u nog geen attest hebt, kunt u alvast het aanvraagformulier uit stap 1 bezorgen aan de Vlaamse Zorgkas. U kunt het attest dan later toevoegen aan uw dossier.

  • Stap 3

    Verstuur de documenten

    Stuur uw formulier en attest naar de Vlaamse Zorgkas, Koning Albert II-laan 35, bus 36, 1030 Brussel. Of mail de documenten naar zorgbudgetvlaamsezorgkas@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).

Na uw aanvraag

De Vlaamse Zorgkas onderzoekt uw aanvraag en deelt u de beslissing mee. Ook als u automatisch recht hebt op het zorgbudget krijgt u een brief.

Bij de beslissing houdt de Vlaamse Zorgkas rekening met het attest en deze voorwaarden:

  • U woont minstens 10 jaar (waarvan minstens 5 opeenvolgende jaren) in Vlaanderen of Brussel.
  • OF: u bent op 1 januari van het jaar sociaal verzekerd in een lidstaat van de EU, een land uit de Europese Economische Ruimte of Zwitserland.
  • U voldoet aan de inburgeringsplicht.

Goed om te weten:

  • Elk kalenderjaar waarin u minstens 1 dag in Vlaanderen of Brussel woonde, wordt beschouwd als een volledig jaar.
  • Onder ‘wonen’ wordt verstaan ‘ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister’.