Verschil elektronische en papieren dienstencheques

Als u wilt betalen met dienstencheques, moet u kiezen tussen papieren of elektronische dienstencheques. Elektronische dienstencheques hebben verschillende voordelen:

  • meteen na aankoop beschikbaar
  • eenvoudiger in gebruik
  • geen risico op diefstal of verlies.

Voor zowel elektronische als papieren dienstencheques geldt:

  • U bestelt altijd minimaal 10 dienstencheques.
  • De prijs van een dienstencheque is 9 euro (of 10 euro als u al 400 cheques hebt besteld dat jaar). U betaalt dus minstens 90 euro en altijd een veelvoud van 9 euro voor de eerste 400 cheques. Meer over de kostprijs van dienstencheques.
  • U betaalt 1 dienstencheque per gepresteerd uur.
  • Dienstencheques zijn 12 maanden geldig na aankoop.

U kunt op elk moment overstappen van papieren naar elektronische dienstencheques of omgekeerd.

Stap voor stap: Elektronische dienstencheques

  • Stap 1

    Inschrijven is gratis en kan online op twee manieren ((opent in nieuw venster))

    • met uw eID (met kaartlezer): uw inschrijving wordt bevestigd binnen 24 uur
    • zonder eID, via het onlineformulier: uw inschrijving wordt bevestigd binnen 7 werkdagen.

    Als u ingeschreven bent, ontvangt u een gebruikersnummer. Dat bestaat uit twaalf cijfers. Hou dat nummer bij de hand, want u hebt het bij elke bestelling nodig.

  • Stap 2

    Neem contact op met een erkende onderneming in uw buurt ((opent in nieuw venster)). Dat is een commerciële of niet-commerciële (OCMW, vzw, ...) onderneming die door de overheid specifiek erkend is voor het systeem van dienstencheques.

    U kiest zelf met welke onderneming u in zee wilt gaan. U kunt ook van onderneming veranderen als u dat wilt, afhankelijk van de voorwaarden in het contract dat u met de onderneming hebt afgesloten.

    Maak met het bedrijf afspraken over

    • welke hulp u wilt
    • het aantal uren
    • de dag(en) waarop het werk uitgevoerd moet worden.
  • Stap 3

    U kunt uw dienstencheques op verschillende manieren ((opent in nieuw venster)) bestellen bij Sodexo:

    • via uw Beveiligde Zone

    Meld u rechtstreeks aan ((opent in nieuw venster)) in uw Beveiligde Zone of klik op de Sodexo-website ((opent in nieuw venster)) rechtsboven op 'aanmelden'. Dan komt u via het Vlaams Toegangsbeheer in uw Beveiligde Zone.
    Kunt u zich niet aanmelden? Dan moet u zich wellicht nog registreren. Kijk daarvoor onder het kopje 'Schrijf u in als gebruiker' hierboven.

    • via de app 'Dienstencheques Vlaanderen'

    U kunt de app 'Dienstencheques Vlaanderen' gratis downloaden in de App Store of op Google Play. De app is niet beschikbaar voor Windows Phone.

    • via de Belfius- of KBC-bankapp

    Gebruikt u de bankapp van Belfius of KBC? Dan kunt u uw dienstencheques rechtstreeks via die app bestellen. Volg gewoon de instructies.

    • Via overschrijving

    Schrijf het juiste bedrag over op het rekeningnummer van Sodexo (BE41 0017 7246 2610). Geef als gestructureerde mededeling uw gebruikersnummer.

    Het bedrag wordt automatisch teruggestort als u:

    • een verkeerd gebruikersnummer ingeeft
    • een verkeerd bedrag overschrijft
    • minder dan 10 dienstencheques bestelt.
  • Stap 4

    Uw dienstencheque-onderneming kiest een huishoudhulp. De huishoudhulp komt langs op het afgesproken moment en voert de afgesproken taken uit.

    Na het huishoudelijk werk bevestigt uw huishoudhulp zijn of haar prestaties telefonisch of via een app.

    Uw erkende onderneming verifieert de prestaties die de huishoudhulp doorgeeft ten laatste 5 werkdagen na de prestatie.

  • Stap 5
    • De onderneming verifieert de prestaties die uw huishoudhulp doorgeeft. Dat gebeurt ten laatste 5 werkdagen na de prestatie.
    • U ontvangt een e-mail met de geleverde prestaties.
    • U bevestigt of betwist de prestaties via uw Beveiligde Zone ((opent in nieuw venster)) of via de gratis app ‘Dienstencheques Vlaanderen’. Als u niets doet, worden de prestaties na 4 werkdagen automatisch gevalideerd.

    Als u de prestaties betwist, neemt de onderneming contact met u op.

Stap voor stap: Papieren dienstencheques

  • Stap 1

    Schrijf u gratis in via het online contactformulier. U kunt het formulier:

    Als u ingeschreven bent, ontvangt u via brief of e-mail een gebruikersnummer. Dat bestaat uit 12 cijfers. Hou dat nummer bij de hand, want u hebt het bij elke bestelling nodig.

  • Stap 2

    Neem contact op met een erkende onderneming in uw buurt ((opent in nieuw venster)). Dat is een commerciële of niet-commerciële (OCMW, vzw, ...) onderneming die door de overheid specifiek erkend is voor het systeem van dienstencheques.

    U kiest zelf met welke onderneming u in zee wilt gaan. U kunt ook van onderneming veranderen als u dat wilt, afhankelijk van de voorwaarden in het contract dat u met de onderneming hebt afgesloten.

    Maak met het bedrijf afspraken over

    • welke hulp u wilt
    • het aantal uren
    • de dag(en) waarop het werk uitgevoerd moet worden.
  • Stap 3

    Schrijf het juiste bedrag over op het rekeningnummer van Sodexo (BE41 0017 7246 2610). Geef als gestructureerde mededeling uw gebruikersnummer. Opgelet, het bedrag wordt automatisch teruggestort, als u:

    • een verkeerd gebruikersnummer ingeeft
    • een verkeerd bedrag overschrijft
    • minder dan 10 dienstencheques bestelt.

    Papieren dienstencheques ontvangt u via de post binnen één week na uw betaling. Op de papieren dienstencheques staan uw naam en de uiterste gebruiksdatum van de dienstencheque vermeld.

  • Stap 4

    Uw dienstencheque-onderneming kiest een huishoudhulp. De huishoudhulp komt langs op het afgesproken moment en voert de afgesproken taken uit.

  • Stap 5

    Vul alle gegevens volledig in (anders zijn de dienstencheques ongeldig).

    • Vul de datum van de prestatie in.
    • Kruis het vakje met de juiste activiteit aan.
    • Onderteken de dienstencheques.
    • Geef de dienstencheques aan de huishoudhulp. Hij of zij krijgt één dienstencheque per volledig gepresteerd uur.

    Opgelet: Het is belangrijk dat u de dienstencheque volledig (met af te scheuren strook) afgeeft aan de huishoudhulp.

Volmacht

Als u de dienstencheques wilt beheren van iemand die dat niet zelf kan, dan kunt u een volmacht vragen ((opent in nieuw venster)) om zijn account te beheren.