Inschrijven als gebruiker van dienstencheques in Mijn Burgerprofiel
Via Mijn Burgerprofiel kunt u eenvoudig dienstencheques bestellen, uw dienstencheques-portefeuille beheren en de prestaties van uw huishoudhulp bevestigen of betwisten. Hebt u nog nooit dienstencheques besteld? Dan moet u zich eerst inschrijven als gebruiker.
Voorwaarden
Om gebruik te kunnen maken van het dienstencheques-systeem, moet u:
minstens 18 jaar zijn
- een natuurlijk persoon (geen onderneming of vzw) zijn
- uw hoofdverblijfplaats (zoals vermeld in het bevolkingsregister) in het Vlaamse Gewest hebben.
Inschrijven als gebruiker in Mijn Burgerprofiel
Als u voor de allereerste keer dienstencheques wilt bestellen, moet u zich eerst inschrijven als gebruiker. Als u eerder al dienstencheques hebt besteld, is die stap niet meer nodig.
- De rechtstreekse link www.burgerprofiel.be/dienstencheques(opent in nieuw venster) leidt u naar de webversie van Mijn Burgerprofiel.
- Meld u aan met een van uw digitale sleutels.
- Kies onder ‘Dienstencheques’ voor ‘Inschrijven als gebruiker’.
- Meld u aan met een van uw digitale sleutels via de Mijn Burgerprofiel-app of uw gemeente-app of via een van de overheidswebsites waarop u kunt aanmelden op Mijn Burgerprofiel.
- Kies in de tab ‘Thema’s’ voor ‘U en uw gezin’.
- Kies daarna onder ‘Dienstencheques’ voor ‘Inschrijven als gebruiker’.
- Vul uw contactgegevens in (u kunt die contactgegevens na inschrijving altijd aanpassen). U kunt vanuit het dropdown-menu een al door Mijn Burgerprofiel gekende waarde selecteren of een nieuwe waarde invullen:
- e-mailadres (verplicht in te vullen veld)
- telefoonnummer (optioneel in te vullen veld)
- bankrekeningnummer (verplicht veld). Als u een buitenlandse rekening wilt invoeren, moet u ook de IBAN-code van uw bank opgeven.
- Kies ’Inschrijven’.
- Vul uw contactgegevens in (u kunt die contactgegevens na inschrijving altijd aanpassen). U kunt vanuit het dropdown-menu een al door Mijn Burgerprofiel gekende waarde selecteren of een nieuwe waarde invullen:
U ontvangt een bericht dat u bent ingeschreven als gebruiker. Dat bericht wordt per e-mail gestuurd naar het e-mailadres dat u hebt opgegeven bij uw contactvoorkeuren voor dienstencheques. U vindt het ook in de tab Berichten in de Brievenbus(opent in nieuw venster).
Vanaf nu kunt u dienstencheques bestellen en beheren in Mijn Burgerprofiel.
Als u uw gewijzigde e-mailadres nog niet eerder had opgegeven in Mijn Burgerprofiel, zult u dat e-mailadres nog moeten valideren. U doet dat door binnen vijf dagen te klikken op de link in de e-mail die Mijn Burgerprofiel u stuurt met de vraag om dat nieuwe e-mailadres te bevestigen. Doe dat uiteraard allleen als u inderdaad net ervoor een e-mailadres hebt opgegeven in Mijn Burgerprofiel.
Vindt u de e-mail niet meteen terug? Kijk dan zeker eens in de spamfolder.
Als zorgvolmachthouder een zorgvolmachtgever Inschrijven
Als zorgvolmachthouder, mag u zich onder bepaalde voorwaarden aanmelden met de digitale sleutels van de zorgvolmachtgever en op die manier toegang krijgen tot het Burgerprofiel van de zorgvolmachtgever.
U kunt dan in plaats van de zorgvolmachtgever de stappen van het inschrijvingsproces hierboven beschreven doorlopen.
Inschrijven als gebruiker via volmacht
Beschikt u niet over een zorgvolmacht? Of wenst u iemand anders toegang te geven tot het beheer van uw dienstencheques?
Dan kunt u een vertrouwenspersoon een volmacht geven:
- om u in uw naam in te schrijven als gebruiker van dienstencheques
- om uw dienstencheques te bestellen en te beheren (als u al gebruiker bent).
U kunt zo’n volmacht op elk moment weer intrekken.
Inschrijven als gebruiker door middel van papieren formulier
Bent u niet vertrouwd met digitaal aanmelden? Dan kunt u zich ook inschrijven door een papieren formulier in te vullen en op te sturen.
Registreren als niet digitale gebruiker
Hebt u moeite om dienstencheques digitaal te beheren via Mijn Burgerprofiel?
U kunt toch elektronische dienstencheques blijven gebruiken via een alternatieve oplossing. U beheert uw dienstencheques dan via mail en/of telefoon.