U kunt dienstencheques bestellen via de webversie van Mijn Burgerprofiel, via uw gemeente-app of via de Mijn Burgerprofiel-app.
Dienstencheques in Mijn Burgerprofiel
Vlaamse dienstencheques zijn een betaalmiddel voor ondersteuning bij huishoudelijke taken, zoals poetsen, strijken of boodschappen doen. Dankzij een financiële tussenkomst van de Vlaamse overheid betaalt u hiervoor een voordelig tarief.
Beheer via Mijn Burgerprofiel
Via Mijn Burgerprofiel kunt u:
In Mijn Burgerprofiel kunt u dienstencheques bestellen en terugbetalingen aanvragen. U kunt er ook uw saldo en openstaande aankopen bekijken.
Als de huishoudhulp klaar is, zal hij of zij zijn prestaties invoeren. U kunt die prestaties daarna bevestigen of eventueel betwisten. Als u niets doet, worden ze automatisch bevestigd.
U kunt elk jaar maximaal 500 dienstencheques kopen. Behoort u tot een specifieke doelgroep, dan mag u tot 2.000 dienstencheques per jaar bestellen.Dat is handig als u extra hulp nodig hebt, bijvoorbeeld omdat u een handicap hebt, alleenstaande ouder bent of een zorgbudget…
Via Mijn Burgerprofiel kunt u eenvoudig dienstencheques bestellen, uw dienstencheques-portefeuille beheren en de prestaties van uw huishoudhulp bevestigen of betwisten. Hebt u nog nooit dienstencheques besteld? Dan moet u zich eerst inschrijven als gebruiker.
Wilt u dat iemand anders dienstencheques voor u bestelt en beheert? Dan kunt u een volmacht geven.
Voor het beheer van uw dienstencheques houdt Mijn Burgerprofiel een beperkt aantal contactgegevens van u bij: uw e-mailadres, uw rekeningnummer en (optioneel) uw telefoonnummer. U kunt die gegevens niet verwijderen, u kunt ze wel op elk moment aanpassen.
In het verleden registreerde u of uw volmachtgever zich als niet-digitale gebruiker.Daarom bevestigt of betwist u prestaties met dienstencheques momenteel via e-mail en/of telefoon. U kunt dit eenvoudig wijzigen via Mijn Burgerprofiel.
Ga naar dienstencheques-pagina in Mijn Burgerprofiel
De rechtstreekse link www.burgerprofiel.be/dienstencheques(opent in nieuw venster) leidt u naar de webversie van Mijn Burgerprofiel.
Meld u aan met een van uw digitale sleutels.
- Meld u aan met een van uw digitale sleutels via de Mijn Burgerprofiel-app of uw gemeente-app of via een van de overheidswebsites waarop u kunt aanmelden op Mijn Burgerprofiel.
- Kies in de tab ‘Thema’s’ voor ‘U en uw gezin’.
- Kies daarna onder ‘Dienstencheques’ voor ‘Bekijk details van uw dienstencheques’.
Overzicht van de dienstencheques-pagina in Mijn Burgerprofiel
Op de overzichtspagina ziet u meteen hoeveel dienstencheques u nog in uw portefeuille hebt.
- Kies ‘Bestellen’ om nieuwe dienstencheques te bestellen.
- Kies ‘Aankopen beheren’ voor een overzicht van uw aankopen of een terugbetaling aan te vragen.
U krijgt een overzicht van de nog door u te bevestigen prestaties van uw huishoudhulp. Die prestaties kunt u bevestigen of betwisten.
Via ‘Alle prestaties’ krijgt u, behalve de nog te bevestigen prestaties, ook de prestaties in behandeling en de al afgeronde prestaties te zien.
Bij uw inschrijving als gebruiker van dienstencheques hebt u een e-mailadres en een bankrekeningnummer moeten opgeven. U kreeg ook de optie om een telefoonnummer op te geven.
Die specifieke contactgegevens kunt u op elk moment aanpassen. U kunt ze niet verwijderen.
Wilt u dat iemand anders in uw plaats dienstencheques kan bestellen en beheren? Dat kan, op voorwaarde dat u die persoon daarvoor een volmacht hebt gegeven.
Nog meer informatie
De vier stappen om dienstencheques te kunnen gebruiken
U mag dienstencheques alleen gebruiken voor het betalen van activiteiten binnen- of buitenshuis die te maken hebben met uw eigen huishouden.
Het aantal en de prijs van dienstencheques verschilt afhankelijk van uw situatie.
Ook als u de Belgische nationaliteit niet hebt, kunt u toegang krijgen tot een digitaal overheidsloket. De manier waarop hangt af van uw situatie en nationaliteit.