Gedaan met laden. U bevindt zich op: Infosessie: het nieuwe afsprakenkader rekrutering en selectie Nieuwsberichten

Infosessie: het nieuwe afsprakenkader rekrutering en selectie

Nieuwsbericht
5 mei 2025

Wie beheert werfreserves? Hoeveel competenties neem je op in een selectiereglement? Tijdens een selectieproces worden een heleboel beslissingen genomen en stappen gevolgd. Om dit te vergemakkelijken, lanceert het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) het nieuwe afsprakenkader rekrutering en selectie. Dit bundelt alle praktische en inhoudelijke afspraken die gelden tijdens elke stap van het selectieproces. Ben je betrokken bij rekrutering en selectie? Volg dan de infosessie op 27 mei of 10 juni en ontdek wat dit voor jou betekent.

Voor wie?

  • Selectieverantwoordelijken.
  • Iedereen die betrokken is bij het rekrutering- en selectieproces van jouw entiteit.

Wat is het afsprakenkader?

Het afsprakenkader treedt in werking vanaf 1 juli. Het geeft duidelijkheid over:

  • Wie wat doet: de rolverdeling tussen AgO en jouw entiteit;
  • Welke stappen verplicht zijn en waar ruimte is voor maatwerk;
  • Alle praktische en inhoudelijke afspraken, van vacatureaanvraag tot indiensttreding.

Zo worden verwachtingen op elkaar afgestemd en ontstaat er meer transparantie in elke stap van het proces.

Wat mag je verwachten van de infosessie?

Tijdens de sessie krijg je een helder overzicht van het volledige selectieproces, welke afspraken gelden in elke stap van het proces en waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Sommige afspraken zijn nieuw, andere worden vandaag al toegepast in de praktijk. Nadien kan je al je vragen rechtstreeks stellen aan de medewerkers van het Selectiecentrum van AgO.

Voorbeelden van vragen die aan bod komen:

  • Hoeveel competenties neem je op in een selectiereglement?
  • Hoe stel je een jury samen?
  • Hoe organiseer je een casus of praktische proef?
  • Hoe verloopt een voorselectie?
  • Wie beheert de werfreserves?
  • Welke afspraken liggen vast en waarover kan in dialoog gegaan worden?

Praktisch

  • Wanneer: Dinsdag 27 mei 2025 van 15 tot 16.30 uur
  • Locatie: Herman Teirlinckgebouw, zaal 1.43
Kan je er niet bij zijn?

We organiseren ook een digitale sessie via Teams op dinsdag 10 juni 2025, van 14.00 tot 15.30 uur.

Schrijf je in!

Interesse? Schrijf je hieronder in voor 1 van de sessies.