Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gemeente Hove liet communicatie doorlichten Dienstverlening en communicatie

Gemeente Hove liet communicatie doorlichten

De Antwerpse gemeente Hove schakelde in 2021 de toegankelijkheidsexpertise van Inter in voor een doorlichting van de communicatie op de gemeentelijke website en het infoblad. 

Deel van een goed toegankelijkheidsbeleid

Het waren de communicatiedienst, sociale dienst en de schepen van Samenleven van de gemeente Hove die betrokken waren betrokken bij de opdracht.

Ze bezorgden 2 exemplaren van het gemeentelijk infoblad en een link naar de website om te laten bekijken hoe toegankelijk de opmaak was en hoe toegankelijk en inclusief de taal was.

Hove kreeg een verslag dat aangaf wat al goed was, wat er verbeterd kon worden en een overzicht van wetgeving, tips en richtlijnen. Communicatieambtenaar Davy Verbeeck, preventiemedewerker van het OCMW Kathy Van Cauwenbergh en schepen Samenleven en voorzitter van het Bijzonder Comité Sociale Dienst Els Nelen-Pauwels volgden de bespreking van het verslag.

Hove ziet toegankelijke communicatie dus als een thema dat niet alleen de communicatiedienst aangaat en als een deel van een goed toegankelijkheidsbeleid.

De doorlichting leerde ons dat toegankelijkheid meer is dan de aard en grootte van het lettertype: ook door klaar en duidelijk taalgebruik maak je een website en infoblad toegankelijker.
Davy Verbeecke, communicatieambtenaar Hove

Davy Verbeeck

Communicatieambtenaar Hove

Een nieuw reflex en betere resultaten

Davy Verbeeck: “Als communicatieambtenaar merk ik dat andere medewerkers en ikzelf nu de reflex hebben om onze teksten na te lezen op correcte en actieve taal. Ik ben ervan overtuigd dat we nu helderder communiceren. We delen de komende maanden onze website anders in en lezen alle teksten na. Als dat nodig is, herschrijven we ze. Daarbij starten we vanuit de noden en eisen van de doelgroepen: informatie geven vanuit het perspectief van de burgers en inspelen op hun leefwereld en hun voorkennis over het onderwerp.

We deden ook een enquête over het infoblad bij de lezers.

  • 90% gaat akkoord met de stelling dat infoHove vlot leesbaar is,

  • 96% gaat akkoord met de stelling dat het taalgebruik begrijpelijk is,

  • 87% gaat akkoord met de stelling dat infoHove aantrekkelijk oogt en uitnodigt tot lezen.

Op basis van de enquête pasten we ook het formaat van ons infoblad aan.”

Contactpersoon

Davy Verbeeck, communicatieambtenaar Hove

davy.verbeeck@hove.be(opent in uw e-mail applicatie)

In beeld

Hove liet het infoblad en de website screenen op toegankelijkheid.