chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Assistentiewoningen (serviceflats)

    In een erkende assistentiewoning kunt u zelfstandig wonen. Tegelijk is het een woning die aangepast en veilig is: er zijn handgrepen in toilet en douche, er zijn nauwelijks trappen, er is een oproepsysteem om hulp in te roepen, ...

    U kunt er, als u dat wil, een beroep doen op gemeenschappelijke diensten, zoals poetshulp, warme maaltijden of thuisverpleging. Er zijn ook gemeenschappelijke ruimtes waar u de andere bewoners kunt ontmoeten.

    Het is dus een woning waar u zelfstandig woont en waar u kunt blijven wonen als het wat moeilijker gaat, mits ondersteuning vanuit de thuiszorg en eventuele mantelzorg. 

    Wat mag ik verwachten van een assistentiewoning?

    Een erkende assistentiewoning moet minstens voldoen aan de volgende eisen:

    • De woning is aangepast en volledig rolstoeltoegankelijk: bredere gangen en deuropeningen, makkelijk bereikbare stopcontacten, geen drempels, een lift als er meerdere verdiepingen zijn, enzovoort.
    • Er is een woonassistent die kan helpen bij alle mogelijke problemen en vragen.
    • Er is de garantie op crisiszorg en overbruggingszorg (tijdelijke, aangepaste zorg): als er zich een noodsituatie voordoet, bent u er zeker van dat er onmiddellijk de nodige zorg wordt geboden.
    • Er is een gemeenschappelijke ontmoetingsruimte en er is een bewonersraad waar bewoners hun advies mogen geven over de werking.
    • In een assistentiewoning wordt 24u op 24u toezicht gegarandeerd (bijvoorbeeld door middel van een personenalarmsysteem), maar geen 24u op 24u zorg. De zorg in een assistentiewoning is deze die u zou ontvangen indien u thuis zou verblijven.

    Voldoet uw erkende assistentiewoning niet aan de eisen? Dan kunt u klacht neerleggen (zie hieronder).

    Waar vind ik een erkende assistentiewoning en waar moet ik op letten?

    Op de website checkassistentiewoning.be vindt u per provincie alle erkende assistentiewoningen. Alleen bij een erkende assistentiewoning weet u zeker dat de woning zal voldoen aan wettelijke minimumvereisten.

    Let op, er is maar één officiële term: erkende assistentiewoningen. Andere termen, zoals serviceflats, zijn niet officieel. Wilt u een woning met zorgondersteuning huren of kopen, ga dan altijd goed na of het om een erkende assistentiewoning gaat, welke termen er daarnaast ook gehanteerd worden.

    Er zijn ook nog andere zaken waar u op moet letten als u een assistentiewoning uitkiest. Zijn er winkels in de buurt? Is er een ontmoetingsruimte? Hoe wordt de factuur samengesteld? Op de website checkassistentiewoning.be vindt u een checklist die u kunt raadplegen wanneer u op zoek gaat naar een assistentiewoning. Deze checklist is handig om:

    • uw bezoek aan een assistentiewoning voor te bereiden.
    • mee te nemen tijdens uw bezoek en de juiste vragen te stellen.
    • te evalueren of de bezochte assistentiewoning wel aan al uw wensen en behoeftes voldoet.
    • niets over het hoofd te zien en een doordachte beslissing te nemen.

    Ik heb een klacht over een assistentiewoning?

    Zijn in uw erkende assistentiewoning niet alle wettelijk verplichte vereisten aanwezig? Of hebt u een andere klacht over uw assistentiewoning? Dan volgt u eerst best de interne klachtenprocedure van uw assistentiewoning. Informatie over deze procedure vindt u terug in de interne afsprakennota die u kreeg wanneer u in de erkende assistentiewoning bent komen wonen.

    Komt u zo niet tot een oplossing, dan kunt u een klacht neerleggen bij de Woonzorglijn op het nummer 078 15 25 25 of via e-mail op woonzorglijn@zorg-en-gezondheid.be.

    Een assistentiewoning mag u in geen geval verplichten om bepaalde diensten (bij. catering of thuiszorg) af te nemen. Gebeurt dit toch, dan kunt u ook hiervoor een klacht indienen bij de Woonzorglijn op het nummer 078 15 25 25 of via e-mail op woonzorglijn@zorg-en-gezondheid.be.

    Publicaties

    Checklist: waarop letten wanneer een assistentiewoning uw nieuwe thuis wordt

    Een assistentiewoning is bedoeld voor iedereen die nog zelfredzaam is, maar nood heeft aan een aangepaste en veilige woonst en woonomgeving sociale contacten. De checklist bevat een handig overzicht van waarop je moet letten wanneer je op zoek bent naar een assistentiewoning. Voor potentiële kopers zijn er een extra tips.

    Contact

    Afdeling Woonzorg en Eerste Lijn

    Woonzorglijn

    Telefoon
    078 15 25 25
    Fax
    02 553 36 05
    E-mail
    Website
    Openingsuren
    • ma - vr09:00 - 12:00

    Gebruik het contactformulier van de Woonzorglijn.