Gedaan met laden. U bevindt zich op: Ondersteuningsbeleid voor cognitief sterke leerlingen Zorg en ondersteuning voor leraren en leerlingen

Ondersteuningsbeleid voor cognitief sterke leerlingen

Scholen werken sinds 2023 aan een ondersteuningsbeleid voor cognitief sterke leerlingen. Ankerscholen, lerende netwerken en het expertisecentrum Talent helpen om dat beleid te versterken.

Voor wie?

Deze informatie is voor basis- en secundair onderwijs, CLB’s en leersteuncentra.

Leerlingen die cognitief sterk functioneren

Leerlingen die snel denken, leren of een leervoorsprong hebben (cognitief sterk functionerende leerlingen) krijgen op school de nodige begeleiding. Elke school neemt hiervoor maatregelen.

Start van het beleid

Het ondersteuningsbeleid cognitief sterk functionerende leerlingen:

  • Startte op 1 september 2023.
  • Bestaat uit 20 ankerscholen (14 basisscholen en 6 secundaire scholen) en het interuniversitair expertisecentrum Talent.
  • Bouwt verder aan kwaliteitsvol onderwijs voor deze leerlingen.

Rol van de ankerscholen

De ankerscholen:

  • Namen deel aan het project ‘voorbeeldscholen’ en bouwden expertise op.
  • Organiseren lerende netwerken waar andere scholen op aansluiten.
  • Begeleiden elk minstens 12 scholen in hun lerend netwerk. Zo wordt kennis gedeeld.

Rol van het expertisecentrum Talent

Het expertisecentrum Talent zorgt voor de wetenschappelijke ondersteuning en begeleiding van de scholen.

Deelnemende scholen en diensten

  • In 2023-2024 sloten 400 scholen (ongeveer 300 basisscholen en 100 secundaire) aan bij de lerende netwerken.
  • In 2024-2025 waren dat bijna 500 scholen (355 basisscholen en 140 secundaire), waarvan ongeveer 160 nieuwe scholen.
  • Ook ondersteunende diensten zoals leersteuncentra, CLB’s en pedagogische begeleidingsdiensten nemen deel aan de netwerken.

Duur en project 'voorbeeldscholen'

Het ondersteuningsbeleid loopt minstens tot schooljaar 2027-2028.

Het beleid bouwt verder op het project ‘voorbeeldscholen’ (gestart in 2020 met 13 scholen en het expertisecentrum Talent). Dat project had als doel om praktijken rond cognitief sterk functionerende leerlingen in kaart te brengen, te ontwikkelen en breed te verspreiden naar alle scholen.