Zorg en ondersteuning voor leraren en leerlingen
Ondersteuning verloopt stap voor stap volgens het zorgcontinuüm. Alle leerlingen krijgen brede basiszorg, en waar nodig verhoogde zorg. Lees ook hoe je cognitief sterke leerlingen begeleidt en hoe onderwijs evolueert naar scholen voor iedereen in 2040.
Zorgcontinuüm
De leerling krijgt op school de zorg, ondersteuning en begeleiding die het nodig heeft, volgens de fases van het zorgcontinuüm. De school start altijd in fase 0. Heeft de leerling meer hulp nodig? Dan doorloopt de school de volgende fases, samen met het CLB en de ouders.
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Ontdek hoe je leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ondersteunt en begeleidt via leersteun, redelijke aanpassingen, hulpmiddelen en het VAPH.
Leerlingen die cognitief sterk functioneren
Scholen werken sinds 2023 aan een ondersteuningsbeleid voor cognitief sterke leerlingen. Ankerscholen, lerende netwerken en het expertisecentrum Talent helpen om dat beleid te versterken.
Naar scholen voor iedereen in 2040
Lees hoe Vlaanderen stap voor stap evolueert naar een inclusiever onderwijssysteem tegen 2040.
Medische zorg als bekwame helper
Onder bepaalde voorwaarden mag onderwijspersoneel medische handelingen uitvoeren bij leerlingen, cursisten of studenten. Dat kan als bekwame helper of bij eenvoudige handelingen die vallen onder activiteiten van het dagelijks leven (ADL).
Vlaamse Bemiddelingscommissie
Als de school, het CLB of de ouders het oneens zijn over de noodzaak of inhoud van een IAC- of OV4-verslag, kan 1 van hen de Vlaamse Bemiddelingscommissie vragen om te bemiddelen.
Een verzoek indienen
Een school, een CLB of ouders kunnen een bemiddelingsverzoek indienen met het juiste formulier:
- Bemiddelingsverzoek school(Word bestand opent in nieuw venster) (docx, 2 p.) (893 kB)
- Bemiddelingsverzoek CLB(Word bestand opent in nieuw venster) (docx, 2 p.) (893 kB)
Vind het formulier voor ouders en meer info over de Vlaamse Bemiddelingscommissie op ‘Niet tevreden over ondersteuning of begeleiding in je school’.