Gedaan met laden. U bevindt zich op: Rust en routines op school Leermiddelen en projecten

Rust en routines op school

Hoe breng je meer rust in je klas en op school? Hoe zorg je ervoor dat elke leerling op die manier tot leren komt? Ontdek het in de online training ‘Rust en routines op school’, voor leraren gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Voor wie?

Deze informatie is voor basisonderwijs.

Wat is het?

Onderzoek wijst uit dat effectief klasmanagement, met heldere routines als basis, een van de krachtigste factoren is voor betere leerprestaties. En dat is ook logisch: waar chaos heerst, wordt er nauwelijks geleerd. Rust, structuur en voorspelbaarheid vormen de basis voor leren, positieve relaties en gelijke onderwijskansen.

In deze online training sta je stil bij enkele essentiële aspecten van effectief klasmanagement en de manier waarop je leerlingen gewenst gedrag kan aanleren. Je leert in 5 opeenvolgende, interactieve modules van een half uur hoe je met haalbare aanpassingen de vaardigheden versterkt die leerlingen tot leren laten komen, zowel in het gewoon als het buitengewoon onderwijs.

Elke module is op dezelfde manier opgebouwd:

  • Een heldere kennisclip met specialist Gert Verbrugghen focust telkens op de achterliggende principes.
  • Daarna zie je heel concreet hoe 3 Vlaamse basisscholen deze principes in de praktijk toepassen.
  • Je gaat ook meteen zelf aan de slag met reflectievragen en oefeningen.

E-leren.be(opent in nieuw venster) is een beveiligd online leerplatform en werd ontwikkeld in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming. Aanmelden(opent in nieuw venster) doe je met Itsme of met je ID-kaart.

  • Stap 1

    In module 1 leer je hoe je vanuit voorspelbaarheid kan werken aan de relatie met je leerlingen en een vertrouwensband kan uitbouwen.

  • Stap 2

    Module 2 legt uit waarom routines zorgen voor die voorspelbaarheid, en zo de ruggengraat van je klas vormen.

  • Stap 3

    Module 3 zoomt vervolgens in op gedragsverwachtingen: hoe maak je ze expliciet? Hoe leer je het gewenste gedrag aan? Hoe blijf je daarin consequent?

  • Stap 4

    Voorkomen is beter dan genezen, en daarom staat module 4 in het teken van proactief klasmanagement. Hoe herken je de eerste signalen van onrust, en hoe stuur je bij voor het misloopt?

  • Stap 5

    Tot slot leer je in module 5 waarom een schoolbreed gedragsbeleid dé hefboom is voor duurzame gedragsverandering. Het begint namelijk allemaal met een gemeenschappelijke taal en een gedeelde visie, gedragen en consequent uitgevoerd door het hele schoolteam.

Bewust omgaan met wat je instinctief al weet

Veel leraren doen het instinctief al heel goed. Deze online training maakt die instinctieve kennis zichtbaar en helpt je om er bewust mee om te gaan. Verwacht geen magische trucjes of snelle oplossingen. Gedrag veranderen vraagt meer dan een paar losse acties: het vraagt herhaling, afstemming en een sterke schoolcultuur.

Een krachtige leer- en leefomgeving ontstaat pas wanneer leerlingen zich geen zorgen moeten maken over wat van hen wordt verwacht. Brede basiszorg bieden betekent dat jij als leraar hen de vaardigheden aanleert die het leren ondersteunen. Het schoolklimaat dat je zo creëert biedt ruimte voor warme relaties én maximale leerkansen, en een school waarin jij met rust en vertrouwen voor de klas kunt staan.

Video: rust en routines op school

Inhoud is aan het laden