Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gewenst gedrag en schoolbinding: preventie en basiszorg Gewenst gedrag en schoolbinding

Gewenst gedrag en schoolbinding: preventie en basiszorg

Sterke basiszorg zorgt voor rust, voorspelbaarheid en tijdige ondersteuning. Zo krijgen leerlingen ruimte om te leren en verklein je het risico op schooluitval.

Voor wie?

Deze informatie is voor basisonderwijs, secundair onderwijs en CLB’s.

Een sterke leerlingenbegeleiding

Een sterk beleid rond leerlingenbegeleiding helpt scholen om signalen vroegtijdig te detecteren en leerlingen gericht te ondersteunen.

Door afwezigheden goed op te volgen en in te zetten op onderwijsloopbaanbegeleiding, vermijd je gefragmenteerde leertrajecten. Dat bevordert de motivatie en verhoogt de kans op gekwalificeerde uitstroom.

Ook gezondheid en welbevinden spelen een rol. Een veilige, stimulerende leeromgeving versterkt de band met school.

Heeft een leerling meer ondersteuning nodig of loopt gedrag vast? Lees bij wie je terecht kan.

Rust en routines op school

Rust en voorspelbaarheid helpen leerlingen om beter te leren.

Met duidelijke routines, heldere verwachtingen en consequente afspraken ontstaat een omgeving waarin leerlingen weten wat er van hen wordt verwacht. Leraren krijgen meer onderwijstijd en minder verstoring.

Het actieplan Goed Gedragen ondersteunt scholen om de basiszorg systematisch uit te bouwen. Scholen leren gewenst gedrag aan, leggen gezamenlijke afspraken vast en volgen ongewenst gedrag tijdig op. Zo groeit een veilige en voorspelbare schoolomgeving die leren versterkt en schooluitval helpt voorkomen.

Online training (basisonderwijs)

Hoe breng je meer rust in je klas en op school? Hoe zorg je ervoor dat elke leerling tot leren komt?
Voor leraren gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Ontdek de online training ‘Rust en routines op school’.

Aanbevelingen goed gedrag op school

Vanaf schooljaar 2026-2027 komen er aanbevelingen voor goed gedrag op school. De aanbevelingen geven scholen duidelijke handvatten om gewenst gedrag te stimuleren en correct te reageren op ongewenst gedrag. Ze verduidelijken de wettelijke bevoegdheden van schoolpersoneel en bieden inspiratie.

Scholen krijgen ook een stappenplan voor het omgaan met incidenten en nieuwe fenomenen zoals straatcultuur, grooming, sexting en gossip accounts.

Aanpak en begeleiding bij afwezigheden

Een consequente opvolging van afwezigheden is essentieel binnen een sterk beleid op leerlingenbegeleiding. Scholen registreren afwezigheden correct, nemen tijdig contact op met ouders en schakelen het CLB in wanneer dat nodig is.

Ouders als partner in gewenst gedrag en schoolbinding

Ouders zijn een belangrijke partner voor de onderwijsloopbaan van hun kind, zowel op vlak van leren als gedrag. Daarom formuleren scholen duidelijk wat ze van ouders verwachten. Het schoolreglement zal op termijn wijzigen naar een schoolcontract waarin de minimale verantwoordelijkheden van scholen en ouders worden vastgelegd.

Daarnaast werkt Vlaanderen vanaf januari 2026 aan een aanspreekpunt ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. Dat aanspreekpunt ondersteunt scholen om ouderbetrokkenheid positief, verbindend en duidelijk vorm te geven.

Ouders spelen ook een belangrijke rol bij het voorkomen van spijbelen. Lees meer over de rol van leerlingen en ouders bij leerplicht en spijbelen.