Gedaan met laden. U bevindt zich op: Leerplicht en spijbelen Gewenst gedrag en schoolbinding

Leerplicht en spijbelen

In Vlaanderen geldt leerplicht voor elke leerling. Scholen, ouders en partners werken samen om spijbelen te voorkomen en aan te pakken. Een goede samenwerking tussen onderwijs, welzijn en lokale besturen zorgt ervoor dat leerlingen ondersteuning en opvolging krijgen op maat.

Voor wie?

Deze informatie is voor basisonderwijs, secundair onderwijs en CLB’s.

Spijbelen aanpakken: Vlaamse krachtlijnen

De Vlaamse krachtlijnen tonen welke stappen elke actor kan zetten in de aanpak van spijbelen en welke minimale verwachtingen er zijn.

De krachtlijnen zijn opgesteld in samenwerking met:

  • Nederlandstalige parketcriminologen Jeugd en Gezin (parketten-generaal Gent, Brussel en Antwerpen)
  • Vaste Commissie van de lokale politie
  • Departement Onderwijs en Vorming
  • Agentschap Opgroeien

Ze vormen de basis voor lokale actieplannen. Elke partner krijgt duidelijke afspraken en verwachtingen.

Een gezamenlijke aanpak waarborgt het leerrecht van jongeren en vergroot hun kansen op de arbeidsmarkt. Daarvoor is het cruciaal dat elke actor de bevoegdheden en grenzen van de andere kent. Zo verloopt doorverwijzing vlot en krijgt elke jongere de juiste ondersteuning.

Download de Vlaamse krachtlijnen(PDF bestand opent in nieuw venster) (pdf, 14 p.) (385 kB).

De Vlaamse krachtlijnen worden geactualiseerd binnen het actieplan Goed Gedragen en verduidelijken de rol van elke partner. De voorbereidingen hiervoor zijn gestart.

Actoren bij spijbelen aanpakken

Scholen, ouders, CLB’s, artsen, politie en Vlaamse overheid hebben elk hun duidelijke rol in het opvolgen van afwezigheden en het waarborgen van het leerrecht.

Inspirerende praktijken en sjablonen

Lokale partners vertalen de Vlaamse krachtlijnen naar concrete afspraken en documenten. Laat je inspireren door praktijken en sjablonen uit lokale actieplannen.