Gedaan met laden. U bevindt zich op: Leerlingenbegeleiding op school: werk aan een gedragen beleid Leerlingenbegeleiding

Leerlingenbegeleiding op school: werk aan een gedragen beleid

Elke school ontwikkelt, implementeert en evalueert verplicht een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding.

Voor wie?

Deze informatie is voor basis- en secundair onderwijs en CLB’s.

Geïntegreerd beleid met 4 domeinen

Je beleid omvat 4 begeleidingsdomeinen:

Je school voorziet een brede basiszorg voor alle leerlingen en verhoogde zorg voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Als dat nodig is, breidt de school de zorg verder uit.

Betrek het schoolteam, ouders en leerlingen bij je beleid zodat het gedragen is.

Neem alle info over leerlingenbegeleiding op in het schoolreglement.

Scholen basisonderwijs integreren hun bestaande zorgbeleid in het beleid rond leerlingenbegeleiding.

Een geïntegreerd beleid:

  • Sluit aan bij je pedagogisch project.
  • Vertaalt zich naar de klaspraktijk van de leraar.
  • Maakt leerlingenbegeleiding integraal onderdeel van je onderwijs.
  • Houdt rekening met de noden van je leerlingenpopulatie.
  • Plant professionalisering van je schoolteam.

Kwaliteitstoezicht

Een beleid rond leerlingenbegeleiding is een erkenningsvoorwaarde. Sinds schooljaar 2021-2022 licht de onderwijsinspectie systematisch je beleid op leerlingenbegeleiding door.

Ook de kernactiviteiten van de CLB’s worden doorgelicht.

Voor ondersteuning bij je beleid kan je terecht bij je pedagogische begeleidingsdienst of een externe dienst.

Interne leerlingenbegeleider

Je school stelt een interne leerlingenbegeleider of zorgcoördinator aan. Je bepaalt zelf de rol, rekening houdend met het schoolteam, schoolse context en de noden van de leerlingenpopulatie.

Samenwerking met CLB

Je school werkt verplicht samen met een CLB. Je neemt het initiatief voor samenwerkingsafspraken. Dat is een erkenningsvoorwaarde.

Rol van het CLB

Het CLB neemt deel aan het leerlingenoverleg op school. Het CLB ondersteunt de school via de signaalfunctie en consultatieve leerlingenbegeleiding.

Meer over de opdrachten en werking van het CLB.

Voorbeeld

Merkt het CLB pestgedrag, dan signaleert het dit aan de school. De school verwerkt dit in haar brede basiszorg en kan extra hulp vragen aan de pedagogische begeleidingsdienst (PBD) of een externe dienst.

Vindt het CLB dat verhoogde zorg nodig is, dan ondersteunt ze de school.

Omgekeerd kan de school ook een probleem signaleren aan het CLB en dit samen opnemen in overleg.

Rol van de school bij preventieve gezondheidszorg

Je school werkt mee aan de organisatie en uitvoering van de systematische contacten (medische onderzoeken) door het CLB. School en CLB bepalen samen de data.

Ook voor vaccinaties spreken school en CLB samen de data af en ondersteunt de school de organisatie.

Bij besmettelijke ziektes neemt het CLB wanneer nodig profylactische maatregelen. De school helpt bij de uitvoering.