Gedaan met laden. U bevindt zich op: Actieplan Goed Gedragen Gewenst gedrag en schoolbinding

Actieplan Goed Gedragen

Het actieplan Goed Gedragen ondersteunt basis- en secundaire scholen met 28 acties voor rust, structuur en veiligheid. De acties volgen de fasen van leerlingenbegeleiding en zetten in op preventie en tijdige ondersteuning. Zo versterkt het plan de leeromgeving en helpt het schooluitval voorkomen.

Voor wie?

Deze informatie is voor basisonderwijs, secundair onderwijs en CLB’s.

Waarom een actieplan?

Scholen ervaren meer uitdagingen rond gedrag. Het aantal schorsingen en uitsluitingen stijgt. Leerlingen hebben complexere ondersteuningsnoden. Veel scholen melden meer pestgedrag, onveiligheid en leerlingen die thuisblijven of vastlopen. Dat verhoogt de druk op leraren en bemoeilijkt leren.

Die gedragsproblemen verhogen het risico op schooluitval. Onderzoek toont dat scholen nood hebben aan sterke basiszorg: met duidelijke routines, rust, voorspelbaarheid en krachtige instructie. Die elementen zijn vandaag niet overal aanwezig.

Het actieplan vult de bestaande initiatieven tegen schooluitval en ongewenst gedrag aan. Het bevat maatregelen die scholen helpen om duidelijke grenzen te stellen, gedrag consequent op te volgen en tijdig ondersteuning te bieden. Zo ontstaat een rustige en veilige leeromgeving die leerlingen kansen geeft en leraren ondersteunt.

Doelen van het actieplan

Het actieplan Goed Gedragen bundelt 28 acties om scholen te helpen werken aan rust, structuur en veiligheid. De acties zijn gegroepeerd rond 3 doelen.

  • Stap 1

    Ruimte creëren voor het leerproces

    Scholen versterken hun basiszorg met duidelijke routines, heldere gedragsverwachtingen, consequente opvolging en sterk klasmanagement.

    Doel: meer onderwijstijd en rust, zodat leerlingen kunnen focussen en leraren hun les kwaliteitsvol kunnen geven.

  • Stap 2

    Leerprestaties en gekwalificeerde uitstroom verhogen

    Een rustige, voorspelbare leeromgeving ondersteunt krachtige instructie, voorkomt leerachterstand en vermindert schooluitval. Ze verhoogt ook de kans op het behalen van een kwalificatie.

    Doel: sterkere leerprestaties en meer leerlingen die met een kwalificatie afstuderen.

  • Stap 3

    Veilige leeromgevingen installeren

    Scholen krijgen steun om pestgedrag en agressie sneller aan te pakken, schoolregels duidelijk te maken en te handhaven, crisissen te beheersen en sneller externe hulp in te schakelen bij complexe situaties.

    Doel: fysieke, emotionele en sociale veiligheid, zodat leerlingen en leraren zich goed voelen op school.

De 28 acties sluiten aan bij bestaande regelgeving en vullen die aan waar nodig. Ze versterken het beleid op leerlingenbegeleiding dat elke school al heeft. De meeste acties starten vanaf schooljaar 2026-2027.

De acties volgen 3 fasen van leerlingenbegeleiding.

Alle 28 acties lezen?

Wil je alle 28 acties bekijken, inclusief de timing per maatregel?