Onderwijskwalificaties
Een onderwijskwalificatie (OK) geeft weer wat je moet kennen en kunnen om verdere studies aan te vatten, te participeren aan onze maatschappij of een bepaald beroep uit te oefenen. Een onderwijskwalificatie behaal je via het onderwijs.
Zoekfunctie onderwijskwalificaties
Vind alle onderwijskwalificaties door te zoeken via de onderwijskwalificatie zelf of via de titel van de beroepskwalificatie die er deel van uitmaakt
Nut van onderwijskwalificaties
Niveaus en samenstelling van onderwijskwalificaties
De onderwijskwalificaties zijn onderverdeeld in 8 niveaus. Hieronder vind je op welk onderwijsniveau je ze kunt halen en hoe ze inhoudelijk zijn samengesteld.
Een onderwijskwalificatie aanvragen
OK 1 tot 4
- Stap 1
Afhankelijk van het onderwijsniveau en de eventuele onderwijsvorm/finaliteit is een onderwijskwalificatie samengesteld uit eindtermen, specifieke eindtermen, beroepskwalificaties of deelkwalificaties. Bekijk de samenstelling van onderwijskwalificaties hierboven.
- Stap 2
Via het digitale aanvraagformulier onderwijskwalificaties(opent in nieuw venster) vraag je aan AHOVOKS om een voorstel van onderwijskwalificatie te ontwikkelen of actualiseren.
OK 5 tot 8
De VLUHR ondersteunt(opent in nieuw venster) bij het updaten van de leerresultaten van een bestaande opleiding en het valideren van de domeinspecifieke leerresultaten van een nieuwe opleiding.
Opgelet: voor OK 5 gaan hier nog stappen aan vooraf (zie procedure hieronder).
Procedure vastleggen onderwijskwalificaties
OK 1 tot 4
- Stap 1
Een voorstel van onderwijskwalificatie beschrijft de eindtermen, specifieke eindtermen, beroepskwalificaties of deelkwalificaties die er deel van uitmaken. Daarnaast bevat het ook informatie die de noodzaak en de relevantie van een nieuwe/geactualiseerde onderwijskwalificatie aangeeft en de plaats ervan in de opleidingenstructuur.
Deze stap wordt uitgevoerd door AHOVOKS en gebeurt op eigen initiatief of op vraag van belanghebbenden die daarvoor alle noodzakelijke informatie aanleveren.
- Stap 2
Op basis van vastgelegde criteria adviseert de bevoegde instantie over het voorstel van onderwijskwalificatie. Deze stap is niet van toepassing in geval van actualisering van een onderwijskwalificatie die beperkt is tot technische aanpassingen.
Deze stap wordt uitgevoerd door de Vlor.
- Stap 3
Op basis van het (erkennings)advies wordt een onderwijskwalificatie al dan niet erkend of geactualiseerd.
Voor nieuwe onderwijskwalificaties en actualisaties van onderwijskwalificaties die verder gaan dan technische aanpassingen wordt deze stap uitgevoerd door de Vlaamse Regering.
Voor actualisaties van onderwijskwalificaties die beperkt zijn tot technische aanpassingen wordt deze stap uitgevoerd door de Vlaamse minister bevoegd voor onderwijs en vorming.Termijn: Voor aanvragen die uiterlijk 1 oktober zijn ingediend, beslist de Vlaamse Regering uiterlijk 31 maart
- Stap 4
De erkende onderwijskwalificatie wordt opgenomen in de kwalificatiedatabank.
Deze stap wordt uitgevoerd door AHOVOKS.
OK 5
- Stap 1
Als er één of meerdere beroepskwalificaties zijn erkend op niveau 5, gaat AHOVOKS na of een onderwijskwalificatie niveau 5 kan worden ontwikkeld die de beroepskwalificatie(s) omvat. De Vlaamse Hogescholenraad wordt hierbij geraadpleegd om advies te geven over de studieomvang (het aantal studiepunten) en suggesties te doen over de naam van de onderwijskwalificatie (de opleiding) en de eventuele afstudeerrichtingen.
Deze stap wordt uitgevoerd door AHOVOKS in overleg met de Vlaamse Hogescholenraad.
- Stap 2
Op basis van vastgelegde criteria adviseert AHOVOKS over de wenselijkheid van de ontwikkeling van een onderwijskwalificatie.
Deze stap wordt uitgevoerd door AHOVOKS.
- Stap 3
Op basis van het advies van AHOVOKS wordt beslist of de onderwijskwalificatie wordt ontwikkeld.
Deze stap wordt uitgevoerd door de Vlaamse Regering.
- Stap 4
Op basis van de onderliggende beroepskwalificatie(s) worden domeinspecifieke leerresultaten ontwikkeld. Domeinspecifieke leerresultaten clusteren alle competenties uit de beroepskwalificatie(s).
Deze stap wordt uitgevoerd door de Vlaamse Hogescholenraad in overleg met AHOVOKS.
- Stap 5
De domeinspecifieke leerresultaten worden ter validering bezorgd aan de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). De gevalideerde domeinspecifieke leerresultaten worden automatisch erkend als onderwijskwalificatie.
Deze stap wordt uitgevoerd door de NVAO.
- Stap 6
De erkende onderwijskwalificatie wordt opgenomen in de kwalificatiedatabank.
Deze stap wordt uitgevoerd door AHOVOKS.
OK 6 tot 7
- Stap 1
Voor elke opleiding worden domeinspecifieke leerresultaten beschreven die afgestudeerden moeten behalen.
De domeinspecifieke leerresultaten van de bachelor- en masteropleidingen vormen automatisch de kwalificaties voor de kwalificatieniveaus 6 en 7.
Deze stap wordt uitgevoerd door de instellingen voor het hoger onderwijs die de opleiding aanbieden, onder coördinatie van Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad (VLUHR).
- Stap 2
Werd de procedure correct gevolgd en is de niveauaanduiding binnen de Vlaamse kwalificatiestructuur juist? Dan worden de domeinspecifieke leerresultaten automatisch als kwalificatie erkend.
Deze stap wordt uitgevoerd door de Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO).
- Stap 3
De erkende onderwijskwalificatie wordt opgenomen in de kwalificatiedatabank.
Deze stap wordt uitgevoerd door AHOVOKS.
De Vlaamse kwalificatiestructuur
Kom meer te weten over de plaats die onderwijskwalificaties innemen in de Vlaamse kwalificatiestructuur.