Gedaan met laden. U bevindt zich op: Actieplan Goed Gedragen helpt scholen werken aan positief gedrag en minder schooluitval Nieuwsberichten

Actieplan Goed Gedragen helpt scholen werken aan positief gedrag en minder schooluitval

Nieuwsbericht
12 november 2025

Ongewenst gedrag en schooluitval raken niet alleen de leerling, maar ook hun klasgenoten, leraren en het volledige schoolteam. De voorbije jaren steeg het aantal tuchtmaatregelen en schooluitval in zowel basis- als secundair onderwijs. Het actieplan Goed Gedragen, dat vrijdag 7 november 2025 op de Vlaamse regering werd gebracht, ondersteunt kleuter-, lagere en secundaire scholen met concrete maatregelen, opleidingen en begeleiding om rust, structuur en veiligheid op school te versterken. Deze maatregelen worden nu stap voor stap verder geconcretiseerd.

Deze info is onder voorbehoud van goedkeuring door het Vlaams Parlement.

leraar goed gedrag

Het actieplan Goed Gedragen bundelt 28 maatregelen rond 3 hoofddoelen:

  • Ruimte creëren voor het leerproces
  • Leerprestaties en gekwalificeerde uitstroom verhogen
  • Veilige leeromgevingen inrichten

Positief gedrag stimuleert goede leerhouding

Positief gedrag, rust en routines zorgen voor een veilig, stimulerend en voorspelbaar schoolklimaat. Zo krijgen leraren ruimte om te focussen op het lesgeven, voelen leerlingen zich thuis en ronden ze hun schoolloopbaan met succes af. Daarom zet het actieplan in op samenwerking tussen alle betrokkenen binnen en rond de school.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Leraren staan er niet alleen voor. Goed gedrag aanleren en grenzen stellen lukt enkel met de inzet van het volledige team. Leraren, schoolleiders, pedagogische begeleidingsdiensten, CLB’s, leersteuncentra, leerlingen en ouders nemen samen verantwoordelijkheid op bij het leerproces.

De 28 acties volgen de fasen van leerlingenbegeleiding. Dit helpt scholen om te werken aan een geïntegreerd en effectief beleid. Een stevig fundament om veilige en rustige leeromgevingen te creëren.
De meeste acties starten vanaf schooljaar 2026-2027.

Enkele voorbeelden van acties:

Gedragsexpert in elke school

Elke school duidt een gedragsexpert aan die collega’s ondersteunt bij klasmanagement, aanleren van gewenst gedrag en stellen van grenzen. Scholen krijgen een opleiding om deze rol op te nemen.

Taskforce

In uitzonderlijke situaties helpt een team van experten scholen tijdelijk om hun beleid en klaspraktijk rond gedrag te versterken en duurzaam te verankeren.

Controlebevoegdheid voor directies

Bij concrete signalen van verboden wapen- of drugsbezit mogen directies lockers of tassen controleren, met respect voor privacy en proportionaliteit. Ze krijgen een vorming om dit correct toe te passen.

Sneller contact bij afwezigheden

Scholen nemen bij ongewettigde afwezigheid contact op met de ouders. Vanaf schooljaar 2026-2027 krijgen scholen ondersteuning bij het opvolgen van afwezigheden. Vanaf 2027-2028 wordt het inschakelen van het CLB verplicht bij een bepaald aantal afwezigheden met Z-code.