Professionalisering, nascholing en begeleiding
Als onderwijsprofessional (leerkracht, directie, maar ook in een andere job zoals zorgcoördinator, pedagogisch begeleider, CLB-medewerker ...) is continue professionalisering een belangrijk aspect om je te helpen je job op een kwaliteitsvolle manier uit te oefenen.
Voor wie?
Deze pagina is voor basis- en secundair onderwijs (gewoon en buitengewoon), CLB’s, leersteuncentra, onderwijsinternaten, deeltijds kunstonderwijs, centra voor volwassenenonderwijs en centra voor basiseducatie.
Professionalisering hoort bij je opdracht
Je speelt zelf een belangrijke rol in je eigen professionalisering. Professionalisering hoort bij je opdracht. Je kan zelf initiatief nemen, voorstellen doen, informele kennis uitwisselen, je praktijk open stellen en bespreekbaar maken … Pas interessante inzichten uit de professionaliseringsactiviteiten toe in je klas en schoolpraktijk en volg de effecten ervan op.
Ontdek alle kwaliteitsverwachtingen in het OK magazine: alle kwaliteitsverwachtingen en kwaliteitsbeelden van het referentiekader voor onderwijskwaliteit (pdf, 24 p.)(PDF bestand opent in nieuw venster)
Vind een professionaliseringsactiviteit
Professionalisering omvat alle mogelijke vormen en methodieken:
- Externe professionalisering: begeleiding, ondersteuning, nascholing, opleiding, deelname aan lerende netwerken met andere scholen en andere professionaliseringsvormen door externe organisaties
- Interne professionalisering: observatiebezoeken (collegiale visitaties), informele gesprekken met collega-leraren, teamteaching, deelname aan lerende netwerken, voeren van onderzoek, lezen van evidence-informed inzichten en praktijkverhalen, zoals Leerpunt(opent in nieuw venster), vakliteratuur, materialen op KlasCement van de pilootprojecten lerarenopleiding rond vakkennis en didactiek(opent in nieuw venster) (voor deze materialen moet je inloggen) …
Je kan:
- Ingaan op een bestaand aanbod
- Contact opnemen met een organisatie naar keuze, die professionaliseringsactiviteiten voorziet op maat van jouw behoeften of de behoeften van je onderwijsinstelling.
Van belang is niet zozeer de vorm, wel dat de professionaliseringsactiviteit beantwoordt aan een aantal kenmerken zodat ze ook effectief impact heeft.
Gebruik daarvoor de kijkwijzer van KlasCement(opent in nieuw venster).
Professionaliseringsaanbod van de overheid
Andere partners bij professionalisering
- De pedagogische begeleiding ondersteunt de onderwijsinstellingen, CLB en leersteuncentra via de
- Pedagogische begeleidingsdiensten (PBD)
- Representatieve groepering van de centra voor basiseducatie (federatie van Ligo)
- Permanente ondersteuningscellen voor CLB’s (POC)
Formaprim(opent in nieuw venster) is een nascholingsprogramma Frans voor onderwijzers in het 3e tot 6e jaar lager onderwijs, van alle onderwijsnetten. Bij Formaprim werk je aan je eigen taalniveau en aan je expertise en competenties in het onderwijzen van de Franse taal.
- Bij KlasCement vind je een lijst met professionaliseringsorganisaties, die hoofdzakelijk vraaggestuurd werken. Daarnaast bieden sommige organisaties ook concrete professionaliseringsactiviteiten aan.
- In de nieuwsbrieven van Klasse(opent in nieuw venster) vind je veel concrete tips over thema’s uit je dagelijkse praktijk.
- Bij een lerarenvereniging kan je terecht voor inhoudelijke ondersteuning in een bepaald vak of leergebied.
- De pedagogische begeleiding ondersteunt de onderwijsinstellingen, CLB en leersteuncentra via de
Internationale ervaring
- Je kan groeien in je job door ervaring op te doen via internationale projecten en samenwerkingen.
- Het Goethe Instituut organiseert jaarlijks in het najaar een nascholingsweek voor leraren Duits.
Voor startende leerkrachten
Naast het gewone professionaliseringsaanbod ben je als startende leerkracht verplicht om aanvangsbegeleiding te volgen. Doel: de praktijkshock voor jou als starter verminderen door je te ondersteunen op 3 vlakken.
Voor busbegeleiders buitengewoon onderwijs
Busbegeleiders die een aanstelling hebben in een school van het buitengewoon onderwijs, kunnen deelnemen aan een vorming voor hun job.
Voor directies, administraties en besturen
Als directie ben je verantwoordelijk voor het professionaliseringsbeleid van je onderwijsinstelling. Je maakt samen met je team het professionaliseringsplan op, en besteedt de professionaliseringsmiddelen die de overheid je toekent.
Meer over het professionaliseringsbeleid, het plan en de middelen.
In het basis- en secundair onderwijs, het deeltijds kunstonderwijs en het volwassenenonderwijs kan je voor de professionalisering van je leraren pedagogische studiedagen organiseren.
Meer over pedagogische studiedagen.
Ben je als directie op zoek naar een professionaliseringsactiviteit voor jezelf? Tip: laat je inspireren door het kernprofiel schoolleiderschap. Dat bevat essentiële praktijken om een school te leiden.
Naar het kernprofiel schoolleiderschap(opent in nieuw venster).