Gedaan met laden. U bevindt zich op: Functiebeschrijving in basis- tot volwassenenonderwijs Functiebeschrijving en evaluatie onderwijspersoneel

Functiebeschrijving in basis- tot volwassenenonderwijs

Een duidelijke functiebeschrijving helpt personeelsleden te begrijpen wat er van hen wordt verwacht in hun functie. Het is een belangrijk onderdeel in het personeelsbeleid van een onderwijsinstelling.

Voor wie?

Deze info is voor basis- en secundair onderwijs, CLB’s, leersteuncentra, onderwijsinternaten, deeltijds kunstonderwijs en volwassenenonderwijs.

Naar info voor hoger onderwijs

Wanneer een functiebeschrijving?

Bij je aanstelling moet je zo snel mogelijk een functiebeschrijving krijgen. Zonder functiebeschrijving kan je niet worden geëvalueerd.

Wat staat erin?

In je functiebeschrijving staan alleen je kerntaken als personeelslid:

  • Taken eigen aan de functie
  • Professionalisering
  • Overleg en samenwerking met directie, collega’s en eventueel CLB en ouders

Andere zaken zoals instellingsgebonden opdrachten, instellingsspecifieke doelstellingen en persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen horen niet thuis in je functiebeschrijving. Een directie kan niettemin een beperkt aantal instellingsgebonden opdrachten opleggen.

Algemene bepalingen en specifieke bepalingen per onderwijsniveau over wat wel en niet in een functiebeschrijving hoort te staan, vind je in de omzendbrief functiebeschrijving en evaluatie(opent in nieuw venster) (PERS/2007/09).

Opstelling en ondertekening

Opstelling

Na onderhandelingen in het lokaal comité legt het schoolbestuur of de scholengemeenschap kerntaken vast:

  • Per ambt
  • Waar nodig per functie in een ambt

De kerntaken van het ambt of de functie die je uitoefent, worden overgenomen in je functiebeschrijving. Oefen je binnen eenzelfde ambt meerdere functies uit? Dan worden de kerntaken van die verschillende functies samen opgenomen in je functiebeschrijving.

Ondertekening

  1. Je 1ste evaluator tekent de functiebeschrijving.
  2. Jij tekent de functiebeschrijving voor kennisname.

Voor personeelsleden levensbeschouwelijke vakken:

  • De 1ste evaluator tekent alleen het niet-vakinhoudelijke deel.
  • Een vertegenwoordiger van de bevoegde instantie van de eredienst of de niet-confessionele zedenleer tekent het vakinhoudelijke en vaktechnische deel.