Een duidelijke functiebeschrijving helpt personeelsleden te begrijpen wat er van hen wordt verwacht in hun functie. Het is een belangrijk onderdeel in het personeelsbeleid van een onderwijsinstelling.
Functiebeschrijving en evaluatie onderwijspersoneel
Basis- tot volwassenenonderwijs
Een evaluatieproces helpt een onderwijspersoneelslid om inzicht te krijgen in het eigen functioneren en biedt mogelijkheden voor begeleiding en verbetering. Het is een belangrijk onderdeel in het personeelsbeleid van een onderwijsinstelling.
Tegen een evaluatie met als eindconclusie ‘onvoldoende’ kunnen personeelsleden in het onderwijs beroep aantekenen. Dat beroep dienen ze in bij het college van beroep.
Personeelsleden in het onderwijs worden tijdens hun loopbaan verschillende keren geëvalueerd. Een evaluatie met als resultaat een onvoldoende, kan tot ontslag leiden.
Hoger onderwijs
De prestaties en manier van functioneren van personeelsleden van hogescholen en universiteiten worden regelmatig geëvalueerd. Ieder instellingsbestuur legt de regels vast voor de begeleiding en evaluatie. Deze regels waarborgen maximaal de rechten van de personeelsleden.
Het hogeschoolbestuur bepaalt de taakomschrijving van het onderwijzend personeel.
Binnen hun functie krijgen academische personeelsleden en administratieve en technische personeelsleden een welbepaalde taakomschrijving.