Gedaan met laden. U bevindt zich op: Actie 15 - Brug leggen naar onderwijs Netwerk

Actie 15 - Brug leggen naar onderwijs

Met deze actie zetten lokale besturen brugfiguren in om kwetsbare gezinnen, onderwijs en lokale dienstverlening in contact te brengen met elkaar.

Brugfiguren slaan letterlijk en figuurlijk een brug tussen maatschappelijk kwetsbare kinderen en hun ouders én het onderwijsaanbod of de ruime dienstverlening van de gemeente of stad. De brugfiguren proberen op een constructieve manier de dialoog tussen de ‘inwoner’ en de onderwijsdienst te garanderen door bijvoorbeeld:

  • het kind te helpen bij het maken van huiswerk
  • het juist interpreteren van lessenroosters
  • het assisteren van de ouders tijdens het oudercontact
  • een doorverwijzing naar welzijnsdiensten

Brugfiguren kan je inzetten voor verschillende groepen. Voor mensen met een Roma-achtergrond geldt een specifieke methodiek die focust op wederzijds vertrouwen en toegankelijkheid van de diensten.

Partners op lokaal niveau kunnen ouders van kinderen met een beperking begeleiden en ondersteunen in hun zoektocht naar inclusief onderwijs en volwaardige deelname.

Brugfiguren verhogen de zelfredzaamheid van nieuwkomers en anderstaligen. Ze maken hen wegwijs in alle documenten en gaan mee op stap naar de bevoegde dienst en organisatie.

Minimale verwachtingen

Doelgroep

Kwetsbare kinderen en jongeren zijn:

  • kinderen en jongeren (tot 25 jaar) met een lage socio-economische status
  • kinderen en jongeren met een beperking
  • kinderen en jongeren met een migratieachtergrond
  • kinderen die kwetsbaar zijn door een combinatie van deze factoren (bijvoorbeeld kinderen en jongeren van buitenlandse herkomst, met een beperking, met een lage opleiding, die leven in armoede, LGBTQIa+-jongeren)

In het 1ste projectjaar bakenden we de doelgroep af tot ‘kwetsbare gezinnen’. Deze KPI zetten we recht naar ‘de begeleiding van een kwetsbaar kind of een jongere’. De aanpassing was nodig om de begeleiding van meerdere kinderen of jongeren in 1 gezin te kunnen opnemen en per kind of jongeren een aanpak op maat te voorzien.

Criteria KPI

We verwachten dat een brugfiguur een kwetsbaar kind en/of jongere laagdrempelig ondersteunt.

Dat kan door:

  • een brugfiguur de brug te laten slaan tussen de thuiscontext van kwetsbare gezinnen en de schoolcontext of andere domeinen zoals welzijn waarvan ze in een gemeente of stad gebruik kunnen maken, bijvoorbeeld door te helpen met huiswerk, juist interpreteren van lessenroosters, assisteren van ouders tijdens oudercontact of doorverwijzing naar welzijnsdiensten
  • het inzetten van Buurtstewards die werken aan wederzijds vertrouwen tussen Roma en stedelijke onderwijsdiensten
  • ouders van kinderen met een beperking te ondersteunen in hun zoektocht naar inclusief onderwijs en volwaardige deelname

Financiële ondersteuning

  • Voor deze actie kan een lokaal bestuur een subsidie aanvragen binnen de subsidie-oproep ‘Plan Samenleven’.
  • Een lokaal bestuur kiest zelf voor hoeveel kwetsbare kinderen en jongeren het de brug maakt met onderwijs en lokale dienstverlening. De maximale subsidie bedraagt 96.000 euro.

Inhoudelijke ondersteuning

Inspirerende voorbeelden

Getuigenis mentorbestuur

  • Voor wie? Voor lokale besturen die brugfiguren willen inzetten als lijm tussen gezinnen, scholen en organisaties
  • Door wie? Stad Lier
  • Wat? 4 of 5 bijeenkomsten in 2023 om tot een kant-en-klaar draaiboek te komen over brugfiguren
  • Meer info? Contacteer Karima Adouiri(opent in uw e-mail applicatie)
Inhoud is aan het laden

Promofilmpje stad Lier over schoolcoaches

Lerend netwerk

Raadpleeg de presentaties en extra documentatie van de voorgaande lerende netwerken.

Goede praktijken

“Met ons brugfiguren project konden we op 1 jaar tijd al bijna 100 gezinnen hulp en ondersteuning bieden” (Machelen)

“Door Plan Samenleven hebben we de werking van ons project rond brugfiguren onderwijs kunnen verdubbelen” (Aalst)

“Brugfiguren worden in Kortrijk al enkele jaren succesvol ingezet in het basisonderwijs en krijgen dankzij het Plan Samenleven nu dus ook een vervolg in de middelbare scholen.” (Kortrijk)