Op deze pagina vind je verschillende goede praktijken van het Plan Samenleven terug.
Actie 2: Lokaal actieplan polarisatie ontwikkelen en uitrollen
In Sint-Niklaas werd in februari 2022 het actieplan ‘preventie van extremisme en polarisering’(PDF bestand opent in nieuw venster) goedgekeurd. Dit actieplan omvat zowel een preventieve als een curatieve aanpak van alle vormen van extremisme en polarisering.
Preventie van extremisme en polarisering is enkel zinvol indien tegelijkertijd wordt ingezet op een inclusieve samenleving, waar iedereen zich thuis voelt en dezelfde kansen krijgt.
Omschrijving van de specifieke maatregelen
Dit actieplan richt zich op zowel de preventieve maatregelen voor actuele thema’s of kwetsbare doelgroepen als op de curatieve aanpak van personen waar vermoedens zijn van radicalisering.
Binnen het actieplan polarisatie zet Lebbeke gerichte acties op gericht op de polarisering rond het LGBTQIA+ thema.
Lebbeke deed een oproep aan kunstenaars om een muurschildering in regenboogkleuren(opent in nieuw venster) te verzorgen.
Op de gebouwen van het Administratief Centrum, het Sociaal Huis, het gemeentehuis van Denderbelle en het Ontmoetingscentrum van Wieze is (sinds 2023) een regenboogplaatje bevestigd met een Q-code erop. De Q-code leidt naar een webpagina waar burgers onze missie en visie kunnen nalezen en meer info krijgen over onze lokale acties en over belangenbehartigers.
Met de campagne ‘Thuis in Turnhout’ gaat Turnhout via storytelling focussen op het herkenbare onder inwoners. Hier worden tegelijkertijd ontmoetingsactiviteiten aan gekoppeld.
Tijdens de ontmoetingsactiviteiten zal men kunnen zien en horen dat iemand niet alleen een buitenlandse herkomst heeft, maar ook papa is en tennis speelt. Of dat je anderstalige buurvrouw een passie heeft voor koken net zoals een andere inwoner.
Om die verhalen bij elke Turnhoutenaar te krijgen, worden buurtwerkingen, verenigingen, sportclubs… betrokken bij de campagne.
De verhalen worden verspreid op verschillende manieren: via artikels, foto’s, een podcast …
Lees het artikel “Op zoek naar een nieuwe identiteit voor alle Turnhoutenaren”(opent in nieuw venster)
Actie 5 - Oefenkansen Nederlands organiseren
Machelen zal in het najaar fietslessen voor volwassenen organiseren om hun Nederlands te oefenen.
Opstart fietsschool: in sept/okt2023 start onze eerste reeks fietslessen voor volwassenen ism Ligo, Fedasil en vrijwilligers.
Vanuit het asielcentrum zal Fedasil ook mensen laten deelnemen.
In Machelen waren er al veel oefenkansen bieden voor kinderen en jongeren maar in mindere mate voor volwassenen.
via deze fietslessen wordt ook aan volwassenen een informele oefenkans NL aangeboden.
Kortrijk zet in op praatgroepen in basisscholen waarbij anderstalige ouders, via het oefenen van Nederlands, dichter bij de school van hun kinderen worden gebracht. Tijdens de wekelijkse bijeenkomst overlopen ouders de communicatie van de school, bezoeken de ouders externe locaties, oefenen ouders de Nederlandse taal.
Wekelijks maken tot 85 Kortrijkzanen gebruik van de Oefenkansen Nederlands in o.a. scholen, BIB en wijkcentra.
Vrijwilligers gaan met deelnemers in gesprek om zo de Nederlandse taal verder te verkennen.
Met de subsidies bouwt Kortrijk de praatgroepen verder uit en ondersteunt het de vrijwilligers nog beter. De stad investeert ook in taalcoaching binnen de dienst Werk & Activering, om werknemers taalvaardiger te maken op de werkvloer.
Hasselt organiseert mogelijkheden om Nederlands te oefenen(opent in nieuw venster) voor verschillende leeftijdscategorieën zoals Babbeldoos (kleuters), Instapje (1 tot 2,5 jarigen), Samen thuis in Hasselt (volwassenen), VriendENTaal (volwassenen)
Bij De Babbeldoos gaan kleuters met een andere thuistaal al spelenderwijze taal leren. Door middel van speel-leermethodieken worden deze kinderen ondersteund en gestimuleerd in het leren en toepassen van de Nederlandse taal. Dit gebeurt met verhaaltjes, via educatieve spelletjes, crea-activiteiten,… De kleuter zich beter uit te drukken, wordt meer zelfzeker bij het praten, begrijpt wat de juf of de andere kleuters vertellen. Kinderen in het eerste leerjaar krijgen extra ondersteuning bij de oefeningen ‘technisch lezen’, met de nadruk op begrijpend lezen en leesplezier. Enthousiaste medewerkers verzorgen anderhalf uur taalplezier voor het kind, in groepjes van 15 kinderen. De Babbeldoos is er elke week, behalve in schoolvakanties.
De peuter leert zijn Nederlandse woordjes al spelenderwijs met een taalvrijwilliger. Er wordt gestart wanneer het kind 12 tot 18 maanden is en blijven langskomen tot het 2,5 of 3 jaar is. Zo verdwijnt de taalachterstand en is het kind klaar voor een goede start op school.
Samen thuis in Hasselt is een buddywerking waarbij gedurende zes maanden een Hasselaar de nieuwkomer mee op pad neemt. De buddy’s beslissen zelf hoe vaak ze elkaar ontmoeten. De taalachterstand van de nieuwkomer wordt weggewerkt en tegelijk wordt er veel nuttige informatie met elkaar gedeeld.
VriendENtaal zijn bijeenkomsten waar je Hasselaren kan ontmoeten je Nederlands kan oefenen met gesprekken over dagdagelijkse dingen die iedereen bezig houden. Het zijn gratis bijeenkomsten zonder inschrijving waarbij taalachterstand wordt weggewerkt en tegelijk wordt er veel nuttige informatie gegeven die de integratie vergemakkelijken.
Roeselare organiseert verschillende oefenmogelijkheden(opent in nieuw venster) zoals Praatwijzer, ARhus Klap!, Oefenen met Parlangi, Vrouwengroep Xenia.
Praatwijzer geeft de mogelijkheid om Nederlands te oefenen in kleine groepjes (Vlamingen én anderstaligen). Er wordt telkens gepraat over een ander thema en er wordt kennis gemaakt met de dienstverleningsorganisaties
Met ARhus Klap! Wordt Nederlands geoefend al babbelend met Vlaamse vrijwilligers in de ongedwongen sfeer van het ARhus Café.
Met Parlangi wordt op afspraak Nederlands geoefend op de smartphone, computer of tablet
Vrouwengroep Xenia. Vrouwen met een migratieachtergrond komen samen om Nederlands te oefenen.
- Mamagroep(opent in nieuw venster) voor anderstalige mama’s waarbij moeders hun Nederlands kunnen oefenen door samen te praten over verschillende thema’s die leven bij mama’s.
Wekelijks komen 21 mama’s, 3 peuters en 2 baby’s samen
Doel: sociaal netwerk verstevigen (mama’s leren andere mama’s in hun gemeente kennen);
oefenkansen Nederlands aanbieden door te praten over verschillende thema’s die leven bij de mama’s o.a. de werking van het ziekenfonds, het groeipakket, hoge energiefacturen en energiebesparing, afgestemd ouderschap (i.s.m. met CKG DE Schommel), vrije tijdsmogelijkheden (o.a. mama’s nemen deel aan de sportlessen van de gemeente, kinderen gaan op sportkamp,…)
Westerlo heeft het buddyproject Met Gezel op poten gezet . Met Gezel brengt een vrijwilliger en een nieuwkomer bij elkaar om Nederlands te oefenen en de nieuwkomer wegwijs te maken.
7 volwassenen en 14 kinderen
Minstens 2x per maand komen de buddy en de nieuwkomer bij elkaar.
Dit is een buddyproject waarbij 1 vrijwilliger gekoppeld wordt aan een nieuwkomer.
Het doel is om de nieuwkomer wegwijs te maken in de gemeente Westerlo, samen activiteiten te doen,…
- Westerlo organiseert oefenkansen Nederlands waarbij een vrijwilliger Nederlandse les geeft aan een nieuwkomer als extra ondersteuning bij de gevolgde lessen Nederlands.
1 volwassenen
Wekelijks
Als extra ondersteuning naast de gevolgde lessen Nederlands al op voorbereiding van een officiële cursus Nederlands, komen nieuwkomers samen met een vrijwilliger die hen Nederlandse les geeft.
Westerlo stelt huiswerkbegeleiding aan huis(opent in nieuw venster) ter beschikking i.s.m. het Huis van het Kind Westerlo-Herselt-Hulshout om in te zetten op ouderbetrokkenheid en het oefenen van Nederlands.
22 gezinnen (27 kinderen en hun ouders)
Wekelijks aan huis (tijdens het schooljaar)
Vrijwilligers geven 1x per week huiswerkbegeleiding aan huis. Er wordt ingezet op de Nederlandse taal. Ook wordt er extra ingezet op de ouderbetrokkenheid bij het ondersteunen van het kind.
Eveneens maakt de vrijwilligers het gezin wegwijs in de vrije tijdsmogelijkheden binnen Westerlo: samen naar de bib/speleotheek gaan, samen tijdens de vakantie een activiteit doen, info aanreiken over sportkampen/buitenspeeldag/Open Kamp Kempen,…
Westerlo organiseert de cursus ‘ouderbetrokkenheid in scholen’ vergroten i.s.m. Ligo Kempen. In deze cursus wordt uitleg gegeven over de werking van scholen en nog veel meer.
6 volwassenen
Wekelijks, gedurende 10 weken van 13/1 t.e.m. 31/3
Deze 10-weken cursus wil de betrokkenheid van de anderstalige ouders (kinderen in de lagere school) naar school toe vergroten o.a. uitleg geven over de werking van de school, het leerplatform, de communicaties, het systeem van huiswerk, de vrije tijdsmogelijkheden voor kinderen in de vakanties, wegwijs maken in de belangrijkste organisaties in de gemeente,…
Vanuit het lokaal bestuur ondersteunen we de modaliteiten van de cursus b.v. de lagere scholen in contact brengen met Ligo, kinderopvang organiseren…
Grimbergen kan met de middelen van plan samenleven hun oefenkansen Nederlands zoals Café combinne en de babbelaar meer centraliseren.
Café combinne is een praatgroep waar je andere Grimbergenaren leert kennen, waarbij je je Nederlands oefent en een babbeltje kan slaan over het werk, familie, hobby’s …
Het concept van café combinne is uitgedacht door avansa (waar aantal voorwaarden aan verbonden zijn om het de naam van café combinne te krijgen
In de praatgroep De Babbelaar kunnen volwassenen met een beperkte opleiding of zonder enige scholing Nederlands oefenen op een laagdrempelige manier
Actie 9 - Begeleiding kansengroepen naar arbeidsmarkt
Lier werkt samen met VDAB, Lier4business, de regisseur sociale economie en werk en sociale partners MOEF!, T3 en Jobatelier voor het project LierWerkt!(opent in nieuw venster) Het project brengt werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt in contact met lokale ondernemingen.
Via een bedrijfsbezoek leren werkzoekenden het bedrijf en de openstaande vacatures kennen.
De werkgever maakt op hetzelfde moment kennis met gemotiveerde werkzoekenden uit een doelgroep die voor hen vaak nog ongekend is.
Na een korte presentatie van het bedrijf en de rondleiding krijgen de werkzoekenden de kans om vragen te stellen en kunnen geïnteresseerden onmiddellijk hun cv bezorgen aan de werkgever.
Machelen richt in samenwerking met Groep intro Jobclub op om leeflooncliënten te activeren. De jobclub zal opstarten in het najaar.
Via deze jobclub kunnen cliënten op het einde van hun twe-traject intensiever begeleiden naar het vinden van een job op de reguliere arbeidsmarkt en het bijbrengen van bepaalde vaardigheden die hiervoor nodig zijn.
Met het project ‘BOEST! Your future’(opent in nieuw venster) gaat de Stad Leuven samen met Groep Intro, Emino, Arktos en CAW Oost-Brabant jongeren die hun weg naar de arbeidsmarkt niet vinden beter begeleiden, vertrekkende vanuit de vraag van de jongere zelf.
Jongeren begeleiden naar werk met een positieve, integrale aanpak op maat. Begeleiden van jongeren bij verschillende zaken: oriëntatie, welzijn, solliciteren, versterken van vaardigheden
De focus ligt op jongeren die: Tussen 18 tot 29 jaar zijn, Langer dan 6 maanden werkloos zijn, Laag- of middengeschoold zijn
flexibel zijn op het vlak van locatie en timing (‘outreachend’).
werken met een vaste trajectbegeleider die de jongere voor een korte of lange periode begeleidt.
Door te werken met verschillende partners: expertise uitwisselen, vlotter samenwerken en afstemmen.
Dendermonde, Lebbeke, Hamme en Buggenhout organiseren een intergemeentelijke jobbeurs om mensen in een kwetsbare arbeidssituatie te begeleiden naar de arbeidsmarkt.
Intergemeentelijke jobbeurs in het Cultureel Centrum De Biekorf in Lebbeke.
Samenwerking met IVZW JOBROAD.
de jobkansen van kandidaten verhogen door actieve begeleiding met een persoonsgerichte opleiding
Actie 13 - In contact brengen met sport
Dendermonde organiseerde een inclusieve buitenspeeldag en kocht een pannakooi aan. Daarnaast organiseerden ze ook een g-sport festival
Inclusieve buitenspeeldag in deelgemeente Grembergen: aanbod van verschillende aangepaste activiteiten zodat elk kind kan meespelen, met extra aandacht voor kinderen met een fysieke beperking. Er waren verschillende activiteiten zoals een tekenhoek, ontdektuin, snoezeltent, sminckhoekje, voelboom, vrije speelruimte…Hierbij werden er vrijwilligers ingeschakeld
Dendermonde kocht pannakooi aan waarin jongeren kunnen voetballen. De pannakooi wordt ook verhuisd en gedeeld met Lebbeke en Buggenhout
Lebbeke organiseerde een G-sport zomerkamp voor kinderen.
G kamp zijn zomers sportkampen voor kinderen met een beperking die geboren zijn tussen1-1-2003 en 31-12-2014
De G-sport zomerkamp duurt van 31-7-2023 4-8-2023 (met een kostprijs van €30)
G-sport zomerkampen georganiseerd voor kinderen met een beperking.
Jongeren krijgen opleiding via een erkende animatorcursus (zowel in Lebbeke als Buggenhout) in samenwerking met Groep Intro en Uit De Marge. Deze jongeren worden ingezet bij de g-sport zomerkampen.
De sportdienst van Brugge zet in op acties en structurele maatregelen om jongeren van buitenlandse herkomst of personen met een handicap in contact te brengen met sport. Dit doet de dienst via een driesporen-beleid.
de doelgroep aansporen om effectief te sporten door een aantal activiteiten te organiseren. Het betreft hier bestaande projecten waar extra aandacht naar gaat om méér jongeren sport te laten beleven:
- OKAN/BENO: in het schooljaar 2022-2023 worden opnieuw fietslessen voorzien voor de OKAN (Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers) en BENO (Basiseducatie Na Okan)-studenten die hier nood aan hebben.
- Start to Move: met een zestal activiteiten verspreid over het ganse jaar hebben we een divers aanbod voor mensen in kansarmoede. Dit aanbod zal specifiek opengesteld worden voor anderstaligen en voor G-sporters.
- Belevingsloop Koude Keuken: in september 2022 konden kinderen uit het Buso-onderwijs voor het eerst deelnemen aan de Belevingsloop in het sportpark Koude Keuken. Voor de volgende edities zal er extra promotie gemaakt worden naar alle Brugse Buso-scholen.
- G-Dansant: voor het wekelijkse dansmoment voor mensen met en zonder beperking (zowel fysiek als mentaal) wordt onderzocht op welke manier dit nog meer in de verf gezet kan worden. De expertise van de G-Sport consulent van Sport Vlaanderen wordt aangesproken om dit te faciliteren.
- Fietslessen voor basisonderwijs: binnen het kader van de Brugse Fietsschool gaan studenten van Howest aan de slag met anderstalige kinderen om hen rijvaardig te maken, zodat hun zelfredzaamheid vergroot wordt en ze zich makkelijker kunnen verplaatsen in en rond Brugge.
- Blindsportsdate: de sportdienst zet zijn schouders onder het tweejaarlijkse sportevenement voor mensen met een visuele handicap. Samen met Sport Vlaanderen en G-Sport Vlaanderen vzw wordt een unieke sportdag op poten gezet, waarbij de sportdienst een ondersteunende en promotionele rol op zich neemt.
Sensibiliseren om de drempels binnen de Brugse sportclubs weg te werken staan ook op het programma. Samen met het Agentschap Integratie en Inburgering zullen workshops en bijscholingen georganiseerd worden, in nasleep van het project Vitaal zodat de opgedane kennis en know-how van dat project niet verloren gaat. Met G-Sport Vlaanderen wordt bekeken hoe we dit verder kunnen opentrekken naar G-sporters met als doel de oprichting van G-sport afdelingen binnen bestaande traditionele sportclubs.
Naast deze initiatieven op korte termijn zal de sportdienst binnen de contouren van dit project de basis leggen voor de ontwikkeling van een “Brugs platform voor sociaal-sportieve projecten” die het Brugs sportlandschap op lange termijn moet ondersteunen bij het “socialiseren” van het sportaanbod. Voorstel is om een instrument te laten ontwikkelen die ons in staat stelt om sportaanbieders zowel financieel als inhoudelijk te ondersteunen bij het wegnemen van drempels. Daarvoor wensen we beroep te doen op een expertiseorganisatie (via marktverkenning).
Actie 15 - Brug leggen naar onderwijs
Machelen stelt brugfiguren in basisscholen tewerk om gezinnen hulp en ondersteuning te bieden.
Na een succesvolle opstart in 1 school is het project in volle uitbreiding.
Doel? Op termijn op elke Machelse basisschool en brugfiguur.
Machelen kon op 1 jaar tijd al bijna 100 gezinnen hulp en ondersteuning bieden. Waarbij op een heel projectmatige manier werd gewerkt en er ruimte wordt gemaakt om het project inhoudelijk te evalueren.
Aalst telt zowel gewone brugfiguren als een leescoach tewerk.
De leescoach als brugfiguur onderwijs is nog niet gestart, maar wordt een mooi project waarbij er wordt samengewerkt met Onderwijs, Utopia, Inburgering en de hogescholen. Ze doen aan leesbevordering op school, maar ook in de thuiscontext van kwetsbare gezinnen.
Het gewone project brugfiguren(opent in nieuw venster) Onderwijs behaalt mooie resultaten op lagere scholen en hun werking is nu verdubbelt.
De brugfiguren onderwijs van het project met Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen, VCLB en GO! CLB Dender zullen hun werking uitbreiden.
Meer informatie op de website van Stad Aalst(opent in nieuw venster)
Kortrijk stelt brugfiguren tewerk in het lager onderwijs(opent in nieuw venster) en met plan samenleven ook in het secundair onderwijs.
Er zijn drie brugfiguren in het secundair onderwijs(opent in nieuw venster) gestart. (extra info in 2e link)
Zij maken het verschil voor kwetsbare gezinnen en zijn de brug voor leerkrachten en directie met o.a. het welzijnswerk. (Het gaat om de scholen Athena Drie Hofsteden, Athena Ter Bruyninge, Guldensporencollege Engineering en Guldensporencollege Centrum Leren & Werken)
3 pijlers van brugfiguren: Ondersteunen van ouders met bijzonder aandacht voor kansengroepen, Sensibiliseren van het schoolteam en Samenwerking met de buurt uitbouwen zoals linken leggen met de wijkteams, met actoren uit de buurt, brede schoolwerking mee ondersteunen… (meer info in eerste link)
Actie 17 - Opleiden in omstaandersprincipe
https://youtu.be/0LhbJ1cviIw
“Ons omstaandersprincipe kreeg een campagne als call to action vanuit de verschillende doelgroepen die uitsluiting ervaren oa. Regenboognetwerk, Dialoogtafels tegen racisme, klankbordgroep toegankelijkheid, …” (Roeselare)
“Omstaanderstraining zijn meer dan training van professionals en burgers. We gebruiken de signalen die we daaruit ontvangen om procedures te herdenken.” (Vlaamse Gemeenschapscommissie)
Lokeren biedt in samenwerking met het Agentschap Integratie en Inburgering omstaanderstrainingen(PDF bestand opent in nieuw venster) aan om een impact te hebben op zowel professionals als burgers.
Brede toepassing: niet enkel discriminatie, maar elke vorm van ongewenst gedrag
Projectjaar 1: KPI: 50 waarvan 25 Professionals: Leerkrachten en opvoeders en 25 Burgers: Werkgroep fuiven van de jeugddienst
Op langere termijn: Eigen trainers ( Train de Trainer’ bij Hannah Arendt Instituut), Aanbod op vraag (scholen, stadsdiensten, horecazaken, jeugdverenigingen) en jaarlijks een open aanbod voor geïnteresseerde burgers.
Tips en tricks: Gefaseerde aanpak, Start met een lage KPI, Start doelgroep- en vraaggericht, Verduurzaming via eigen trainers
Sint-Niklaas organiseert omstaanderstrainingen(opent in nieuw venster) voor inwoners, verenigingen, organisaties én eigen personeel waarin verschillende strategieën om te reageren worden aangeleerd als je als een actieve omstaander als getuige bent van ongepast gedrag. Voor de trainingen wordt er samengewerkt met Het Agentschap Integratie en Inburgering en andere partners zoals bv. Orbit vzw en Sensoa vzw.
Trainingen met brede focus:
Alle vormen van ongepast gedrag komen hier aan bod. Deze vormingen worden gegeven door het Agentschap Integratie en Inburgering.
Leren wat het omstaanderseffect is en wat het moeilijk maakt om als omstaander te reageren op ongewenst gedrag.
Leren van vijf strategieën inzetten om veilig en effectief te reageren op ongewenst gedrag.
Stil staan bij de verschillende afwegingen die er kunnen zijn om al dan niet tussen te komen.
Deze training duurt 1, 5 uur.
Trainingen met specifieke focus
Racisme: op zoek gaan naar persoonlijke, effectieve en bevrijdende manieren om met racistische situaties om te gaan, als omstaander, getuige of mikpunt van racisme. We verwerven inzicht in de achtergronden van racistisch gedrag en leren gepast te reageren op racistisch gedrag. Deze vorming wordt gegeven door Orbit Vzw en duurt 3 uur.
Seksueel grensoverschrijdend gedrag: in deze training leer je ook over de 5 strategieën om veilig en effectief te reageren op ongewenst gedrag, maar specifiek m.b.t. seksueel grensoverschrijdend gedrag. Er wordt ook dieper ingegaan op persoonlijke grenzen en op wat seksueel grensoverschrijdend gedrag juist is. Deze vorming wordt gegeven voor Sensoa Vzw en duurt 2,5 uur.
Stad Genk biedt, in samenwerking met het Agentschap Integratie en inburgering, omstaandertrainingen(opent in nieuw venster) aan om actief en gepast te leren reageren op ongepast gedrag.
Tijdens de trainingen wordt aangeleerd wat het omstaanderseffect is en worden er vijf strategieën meegegeven om gepast te reageren.
De training is gratis en duurt 2,5 uur.
iedere maand worden er sessies voorzien waarvoor je kunt inschrijven.
Roeselare organiseert omstaanderstrainingen(opent in nieuw venster) doorheen het jaar onder de opleiding ‘leer beter reageren’ voor zowel burgers als professionelen.
De opleiding speelt in op verschillende contexten (werk, nachtleven, ...) en verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag.
In het eerste deel wordt onderzocht waarom mensen vaak wegkijken en niets doen.
In het tweede deel worden 4 strategieën aangereikt om te reageren en dus een actieve omstaander te zijn.
Er gaan doorheen het jaar meerdere trainingen door. Deelnemers moeten zich steeds inschrijven.
De VGC organiseert in samenwerking met het Agentschap integratie en Inburgering omstaanderstrainingen(opent in nieuw venster) (bestaande uit 2 delen) voor Brusselaars.
De vorming gaat in op verschillende contexten (werkomgeving, familierelaties, …). Waarbij de focus ligt op discriminerende en racistische uitspraken en gedrag, vanuit alle discriminatiegronden (afkomst, handicap, geloof, seksuele geaardheid, leeftijd, …).
2 doelen van de eerste sessie: grensoverschrijdend gedrag leren (h)erkennen, je eigen referentiekader en onbewuste vooroordelen onderzoeken leren reageren in situaties van grensoverschrijdend gedrag
Tijdens de vervolgsessie worden ervaringen uitgewisseld en is er ruimte om voorbeelden te bespreken en uit te oefenen.
werken met kleine groepen (max. 12 deelnemers).
Actie 19 - Correspondentietesten uitvoeren
Gent voerde correspondentietesten(PDF bestand opent in nieuw venster) uit op de arbeidsmarkt en op de woonmarkt.
Arbeidsmarkt
Tussen december 2020 tot en met mei 2021 werden er fictieve sollicitaties gestuurd in paarvorm naar vacatures.
Sollicitaties voor experiment rond etniciteit, gezondheid en functiebeperking, transgender identiteit, leeftijd.
Door mannelijke en vrouwelijke paren af te wisselen kunnen ook uitgespraken gedaan worden omtrent eventuele genderdiscriminatie.
Woonmarkt
Correspondentietesten voor de drie discriminatiegronden: etnische afkomst, gezinssamenstelling, fysieke beperking.
Sectorale testen bij particuliere verhuurders.
Juridische testen bij vastgoedmakelaars.
Mystery calls bij vastgoedmakelaars voor etnische discriminatie.
Uitgevoerd door LEVL vzw, onder wetenschappelijke begeleiding van Prof. Pieter-Paul Verhaeghe van de Vrije Universiteit Brussel.
Mechelen voerde correspondentietesten uit op de huurwoonmarkt en zetten een makelaarstraject op met mystery calls.
Correspondentietesten door middel van een kwalitatieve bevraging van verhuurders, makelaars, huurders en ondersteunende organisaties
De afgetoetste discriminatiegronden waren etnische afkomst, gezinssamenstelling en inkomstenbron
De testen gaven ook de indicatie dat de discriminatie opschuift (plaatsbezoeken, opmaken van kandidaatdossier)
Traject makelaars met mystery calls op basis van 4 discriminatiegronden: etnische afkomst, vermogen, burgerlijke staat, combinatie etnische afkomst en vermogen.
het doel van dit traject is sensibiliseren en het gedrag van makelaars te veranderen zonder te sanctioneren.
Actie 20 - Sociale mix in scholen bevorderen
Het onderwijscentrum Gent zet heel wat acties op poten om sociale segregatie in scholen tegen te gaan.
School in je buurt(opent in nieuw venster): schoolwandelingen per wijk waarbij 3 à 4 scholen per wandeling aan bod komen. De wandeling gebeurt in groepjes van max 30 deelnemers. Per school duurt een bezoek 45 minuten waarin uitleg over de school (speelplaats, refter, klassen) wordt gegeven.
Informatiesessies voor ouders, directies en partners
Ouders ondersteunen bij schoolkeuze: ondersteuning bieden bij aanmelding en inschrijving
Inloopteams: zetten in op kleuterparticipatie bv. Wiegwijs