Haven van Antwerpen

De haven van Antwerpen ligt landinwaarts en is de locatie van de grootste cluster van chemische industrie van Europa. De haven is niet alleen belangrijk voor de industrie. Ook voor de overslag van goederen speelt ze een grote rol. De totale goederenoverslag bedroeg 235 miljoen ton in 2018. Bijna alle belangrijke goederenstromen passeren in de Antwerpse haven: fruit, woud- en landbouwproducten, auto's, staal, gassen, aardolieproducten, chemicaliën, eetbare oliën en vetten, .... Antwerpen is ook de belangrijkste koffiehaven ter wereld.

De haven van Antwerpen is toegankelijk voor de grootste containerschepen en heeft een enorme overdekte opslagcapaciteit.

Haven van Zeebrugge

De haven van Zeebrugge is een relatief jonge haven met moderne infrastructuur. Deze haven is de wereldleider in de behandeling van nieuwe wagens en biedt werkgelegenheid aan 20.000 mensen. Er worden ook containers verscheept. De haven is ook belangrijk voor zijn LNG-terminal in de voorhaven en de roll-on-roll-off-trafiek van en naar Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk en het Iberisch Schiereiland. De totale overslag bedroeg in 2018 ruim 40 miljoen ton.

In 2016 is er een 'procedure complexe projecten' gestart om te onderzoeken wat de beste locatie is voor een nieuwe grote zeesluis die toegang moet verschaffen tot de achterhaven.

Haven van Gent (North Sea Port Flanders)

De haven van Gent is gefuseerd met Zeeland Seaports. De fusiehaven heet North Sea Port Flanders.

De haven van Gent verschaft werk aan ruim 64.000 mensen. In 2018 bedroeg de totale maritieme overslag bijna 33 miljoen ton. Gent is vooral een industriële haven, met veel staalnijverheid en auto-industrie. De overslag bestaat voor een groot deel uit ijzererts, steenkool, graan, bouwmaterialen, dierlijke en plantaardige oliën.

De bouw van de nieuwe sluis in Terneuzen is gestart. Die nieuwe sluis zal de toegang verbeteren en de haven bereikbaar maken voor grotere schepen. In 2022 zullen de werken voltooid zijn.

Haven van Oostende

De haven van Oostende focust zich op offshore-activiteiten en hernieuwbare-energie-industrie. Het gaat hierbij vooral over de bouw en het onderhoud van windmolenparken in zee.

Ondersteuning door de Vlaamse overheid

De Vlaamse overheid ondersteunt de havens onder meer:

  • door investeringen in maritieme toegang en sluizen
  • door financiële ondersteuning aan havenautoriteiten voor havenkapiteinsdiensten die rechtstreeks te maken hebben met de verkeersafwikkeling, de veiligheid en de vrijwaring van het milieu.

Meer informatie en publicaties

De Mobiliteitsraad van Vlaanderen bundelt cijfers en statistieken over Vlaamse havens en maritiem vervoer.
Ook op de website van de Vlaamse Havencommissie (die is opgegaan in de Mobiliteitsraad) vindt u nog heel wat informatie over havens in Vlaanderen en in Europa: steekkaarten met informatie over de 4 Vlaamse havens, havenjargonlijst, ...

 

  • Laatst gewijzigd op 16 september 2019