Geoloket Fiets
Deze webpagina geeft info over het Geoloket Fiets: Wat is het en waarvoor dient het? Hoe kan ik toegang krijgen? Welke kaartlagen zijn beschikbaar?
Wat is het Geoloket Fiets?
Het Geoloket Fiets is een geografisch informatiesysteem, ontwikkeld door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Binnen het Geoloket Fiets worden uiteenlopende gegevens over fietsinfrastructuur in kaart gebracht. Het doel van het Geoloket Fiets is om het fietsbeleid in Vlaanderen te ondersteunen. Het is ontwikkeld voor beleidsmakers, met als doel handvaten te bieden voor het stellen van duidelijke en juiste prioriteiten en de fietskwaliteit en de verkeersveiligheid in Vlaanderen te verhogen.
Binnen het Geoloket Fiets zijn verschillende kaartlagen opgenomen, enerzijds omtrent de ligging van specifieke fietsnetwerken als anderzijds specifieke eigenschappen van deze netwerken, zoals de conformiteit, het comfort, etc.
Raadpleeg de Mapstore met het Geoloket Fiets(opent in nieuw venster). Log in door rechts bovenaan te klikken. Daarna verschijnt het Geoloket Fietsroute tussen de verschillende kaarten.
Toegang tot het Geoloket Fiets
Omdat binnen bepaalde kaartlagen van het Geoloket Fiets informatie zit die onderworpen is aan de GDPR-wetgeving wordt de toegang geregeld via de ondertekening van een protocol. Voor meer informatie omtrent het afsluiten van dergelijke protocol kunt u terecht bij mieke.declercq@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).
Kaartlagen in het Geoloket Fiets
Hieronder wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste kaartlagen die zijn opgenomen in het geoloket fiets.
Fietsroutenetwerken
In deze laag wordt de correcte ligging weergegeven van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) in Vlaanderen. Het BFF is een netwerk van fietsroutes dat zich richt op het verbinden van belangrijke bestemmingen en attractiepolen in Vlaanderen, zoals steden, bedrijventerreinen, scholen en stations. Het netwerk bestaat uit routes die over gemeentegrenzen heen gaan en daardoor een bovenlokaal karakter hebben. Het BFF vormt een wensnetwerk. Dat betekent dat dit het netwerk is waar we in de toekomst naar streven, maar dat mogelijks nu nog niet volledig gerealiseerd is.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen fietssnelwegen (die de ruggengraat vormen van het BFF) functionele fietsroutes, hoofdroutes en alternatieve functionele fietsroutes.
Recentheid van de gegevens
In het Geoloket Fiets wordt de correcte en meest up-to-date ligging van dit netwerk weergegeven. Indien er een wijziging van het netwerk wordt goedgekeurd door de vervoerregio (of in het geval van de fietssnelwegen, door de minister) dan wordt dit meteen in het Geoloket Fiets ingetekend. Dezelfde kaartlaag wordt ook ter beschikking gesteld via www.geopunt.be.
In deze laag wordt de correcte ligging weergegeven van de fietssnelwegen in Vlaanderen, met het correcte F-nummer. Het netwerk van fietssnelwegen is eveneens een wensnetwerk. Dat betekent dat bepaalde fietssnelwegen al gerealiseerd zijn en andere mogelijks niet. Daarnaast is het mogelijk dat men al heeft bepaald dat er tussen punt A en B een fietssnelweg komt, maar is het nog niet duidelijk waar deze exact komt te liggen. Indien het exacte tracé van de fietssnelweg nog niet gekend is, dan wordt dit weergegeven via de kaartlaag fietssnelwegen – tracé nog te bepalen. Deze kaartlaag legt een rode arcering op de fietssnelwegen waarvan het tracé nog niet definitief gekend is.
Recentheid van de gegevens
In het Geoloket Fiets wordt de correcte en meest up-to-date ligging van het fietssnelwegennetwerk weergegeven. Indien er een wijziging van het netwerk wordt goedgekeurd door de minister, dan wordt dit meteen via het Geoloket Fiets ingetekend. Wat betreft de indicatie – tracé te bepalen wordt dit ingetekend op basis van de input van de regionale mobiliteitsbegeleiders binnen de vervoerregio, die aangeven wanneer een bepaalde status gewijzigd is. Mochten hier incorrectheden worden gedetecteerd, neem dan gerust contact op met mieke.declercq@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).
In deze laag wordt het potentieel van de fietssnelwegen in Vlaanderen weergegeven. De methodiek waarop deze berekening is gebeurd, is te vinden op https://www.vlaanderen.be/publicaties/studie-potentieel-fietssnelwegen. Deze kaartlaag is ook te raadplegen via www.geopunt.be.
Via deze kaartlaag worden de belangrijke fietsroutes van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest weergegeven. Meer informatie: https://mobilite-mobiliteit.brussels/nl/zichverplaatsen/fiets/kies-uw-traject/de-gewestelijke-fietsroutes(opent in nieuw venster).
Een overzicht van de toeristische fietsknooppunten in Vlaanderen. De brongegevens worden aangeleverd door de 5 Provinciale Toeristische Organisaties en samengebracht tot 1 dataset door Toerisme Vlaanderen.
Deze laag bevat de segmenten die de toeristische knooppunten met elkaar verbindt. De brongegevens worden aangeleverd door de 5 Provinciale Toeristische Organisaties en samengebracht tot 1 dataset door Toerisme Vlaanderen.
Conformiteit
Via deze kaartlaag wordt aangegeven in welke mate de fietssnelwegen conform zijn aan de richtlijnen zoals opgenomen in het Vademecum Fietsvoorzieningen(opent in nieuw venster). Merk op dat deze conformiteit voorlopig nog berekend wordt volgens de vorige versie van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Op dit moment is DMOW in samenwerking met AWV aan het bekijken hoe de conformiteit kan berekend worden op basis van de richtlijnen uit het nieuwe Vademecum Fietsvoorzieningen. De berekening van de conformiteit gebeurt aan de hand van verschillende geïnventariseerde parameters:
- de breedte van de fietssnelweg
- het aanwezige verkeersbord op de fietssnelweg
- de tussenstrookbreedte tussen de fietssnelweg en de aangrenzende weg
- eventuele verticale elementen tussen de fietssnelweg en de aangrenzende weg
- …
Op basis van deze elementen wordt een bepaalde kleur toegekend aan een tracé:
- Groen – de fietsinfrastructuur op de fietssnelweg is conform de richtlijnen uit het vademecum fietsvoorzieningen
- Oranje – de fietsinfrastructuur op de fietssnelweg is te verbeteren (bv., breedte niet voldoende, verkeersbord aan te passen, …)
- Rood – er is geen fietsinfrastructuur aanwezig, maar men kan er wel fietsen (bv., gemengd verkeer)
- Zwart – men kan hier nog niet fietsen
- Grijs - voor dit tracé is (nog) geen data beschikbaar of het tracé van de fietssnelweg is nog niet definitief bepaald
De parameters die gebruikt worden voor de berekening van de conformiteit van de fietssnelwegen werd enerzijds verzameld door het departement MOW en het Agentschap Wegen en Verkeer. Voor de fietssnelwegen in de provincie Antwerpen werd beroep gedaan op de data die beschikbaar werd gesteld door de provincie Antwerpen.
Recentheid van de gegevens
De gegevens voor de berekening van de conformiteit zijn gebaseerd op verschillende databronnen die elk een andere recentheid hebben. Deze kaartlaag wordt echter op regelmatige tijdstippen geüpdatet. Zo vond in 2023 een nieuwe inventarisatie plaats van verschillende tracés. Ook in 2024 zal een nieuwe inventarisatie plaats vinden.
In deze kaartlaag worden de verschillende kruisingen met fietssnelwegen en andere types verkeer weergeven. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen enerzijds kruisingen die ondergronds, bovengronds of gelijkgronds gebeuren en anderzijds het type verkeer: spoorweg, waterweg of autoweg. Merk op dat dit niet voor alle fietssnelwegen in Vlaanderen in kaart werd gebracht, maar enkel voor fietssnelwegen die door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken werden geïnventariseerd. Deze kaartlaag is dus niet volledig voor Vlaanderen.
Recentheid van de gegevens
Deze data dateren van een opmeting in 2019.
In deze kaartlaag worden verschillende obstakels op fietssnelwegen weergeven. Het betreft een ruime opsomming van mogelijke obstakels zoals paaltjes, putten, scheuren, bermbegroeiing, wortels, gevaarlijke afslag wagens, … Merk op dat dit niet voor alle fietssnelwegen in Vlaanderen in kaart werd gebracht, maar enkel voor fietssnelwegen die door het departement Mobiliteit en Openbare Werken werden geïnventariseerd. Deze kaartlaag is dus niet volledig voor Vlaanderen.
Recentheid van deze gegevens
Deze data dateren van een opmeting in 2019.
In deze kaartlaag worden de foto’s weergegeven die genomen werden tijdens de inventarisatie van de fietssnelwegen door het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Wanneer een specifieke foto wordt geselecteerd, worden ook de verschillende parameters van de inventarisatie weergegeven. Merk op dat dit niet voor alle fietssnelwegen in Vlaanderen in kaart werd gebracht, maar enkel voor fietssnelwegen die door het departement Mobiliteit en Openbare Werken werden geïnventariseerd. Deze kaartlaag is dus niet volledig voor Vlaanderen.
Recentheid van de gegevens
Deze data dateren van een opmeting in 2019.
Verkeersveiligheid
We benoemen een punt als ‘gevaarlijk’ van zodra er minstens drie ongevallen plaatsvinden met letsels. Hierbij werken we met een zogenaamde ‘531-score’; een lichtgewonde staat voor 1 punt, een zwaargewonde voor 3 punten, en een dodelijk slachtoffer voor 5 punten. Om op de lijst te komen van gevaarlijke punten moet er sprake zijn van minstens een score van 15.
In deze berekening wegen ongevallen met voetgangers, fietsen en bromfietsen zwaarder door. Zo wordt aan elke fietser, voetganger of bromfietser een verhogingsfactor van 1,7 toegekend. Deze aanpassing kwam er om meer gewicht te geven aan fietsers en voetgangers en te corrigeren voor de onderregistratie van ongevallen met actieve weggebruikers. In deze kaartlaag worden alle gevaarlijke punten fiets (waar dus fietsongevallen gebeurd zijn) op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk weergegeven.
Recentheid van deze gegevens
Deze kaartlaag toont de gevaarlijke punten fiets van de periode 2019-2021 (meest recente gevaarlijke punten lijst).
We benoemen een punt als ‘gevaarlijk’ van zodra er minstens drie ongevallen plaatsvinden met letsels. Hierbij werken we met een zogenaamde ‘531-score’; een lichtgewonde staat voor 1 punt, een zwaargewonde voor 3 punten, en een dodelijk slachtoffer voor 5 punten. Om op de lijst te komen van gevaarlijke punten moet er sprake zijn van minstens een score van 15.
In deze berekening wegen ongevallen met voetgangers, fietsen en bromfietsen zwaarder door. Zo wordt aan elke fietser, voetganger of bromfietser een verhogingsfactor van 1,7 toegekend. Deze aanpassing kwam er om meer gewicht te geven aan fietsers en voetgangers en te corrigeren voor de onderregistratie van ongevallen met actieve weggebruikers.
In deze kaartlaag worden alle gevaarlijke punten fiets (waar dus fietsongevallen gebeurd zijn) niet gelegen op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk weergegeven.
Recentheid van de gegevens
Deze kaartlaag toont de gevaarlijke punten fiets van de periode 2019-2021 (meest recente gevaarlijke punten lijst).
Aanvullende data
Via deze kaartlaag wordt de inrichting (conformiteit) van de fietspaden langs de Vlaamse gewestwegen in kaart gebracht. De inrichting van de fietspaden geeft een indicatie van de verkeersveiligheid. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de effectieve inrichting van de fietspaden en de richtlijnen bepaald in het vademecum fietsvoorzieningen, dat omschrijft hoe het ideale fietspad eruit ziet. Meer informatie: https://wegenenverkeer.be/wegen/fietsinfrastructuur/staat-en-inrichting-van-de-fietspaden-langsde-vlaamse-gewestwegen(opent in nieuw venster).
Deze opmeting resulteert in 5 mogelijke scores:
- Blauw – Zeer goed
- Groen – Goed
- Geel – Matig
- Rood – Slecht
- Zwart – Zeer slecht
Recentheid van de gegevens
Dit betreft de resultaten zoals opgenomen in de rapportering ‘Staat en inrichting van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen 2021(opent in nieuw venster)’.
Via deze kaartlaag wordt de staat (comfort) van de fietspaden langs de Vlaamse gewestwegen in kaart gebracht. De inspectie van de staat van de fietspaden gebeurt aan de hand van een visuele controle op het terrein aangevuld met gegevens van de fietspadprofilometer. De fietspadprofilometer is een toestel dat het comfort van de fietspaden meet, op basis van trillingen. Het toestel is ingebouwd in een trailer die getrokken wordt door een scooter. De metingen gebeuren continu met een snelheid van ongeveer 20 km/h.
Het fietscomfort van de fietspaden wordt beoordeeld op basis van de langsvlakheid, gemeten met de fietspadprofilometer. De langsvlakheid van een fietspad geeft aan in welke mate het oppervlak afwijkt van een perfect horizontaal vlak. Bij lokale of herhaalde onvlakheden ontstaan trillingen die door de fietser als oncomfortabel ervaren worden. Voor meer informatie verwijzen we graag naar https://wegenenverkeer.be/wegen/fietsinfrastructuur/staat-en-inrichting-van-de-fietspaden-langs-de-vlaamse-gewestwegen(opent in nieuw venster).
Deze opmeting resulteert in 5 mogelijke scores:
- Blauw – Uitstekend
- Groen – Behoorlijk
- Geel – Gebrekkig
- Rood – Slecht
- Zwart – Zeer slecht
Recentheid van de gegevens
Dit betreft de resultaten zoals opgenomen in de rapportering ‘Staat en inrichting van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen 2021(opent in nieuw venster)’.