Vervoerregio Oostende
In 2018 besliste de Vlaamse overheid dat gemeentebesturen meer zelf kunnen beslissen hoe ze ‘hun’ mobiliteit organiseren. Maar omdat verkeer natuurlijk niet stopt aan de grens van een gemeente werd Vlaanderen hiervoor opgedeeld in 15 zogenaamde vervoerregio’s. In deze vervoerregio’s of VVR’s werken verschillende gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio. Vervoerregio Oostende is één van die regio’s
Wat denk je over onze plannen voor mobiliteit in vervoerregio Oostende?
Wil je meepraten over het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Oostende?
Schrijf je in voor ons infocafé: inschrijving(opent in nieuw venster)
Datum: 3 oktober 2023 van 19u30 tot 21u00
Plaats:
Zaal Sluisvliet
Vingerlingstraat 15/17
8400 Oostende
Mobiliteit van de toekomst: folder(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bekijk een mondelinge toelichting van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Oostende in een driedelig webinar.
- Wil je meer weten over de context en de opbouw van het plan? Bekijk deel 1 van het (opent in nieuw venster)webinar.(opent in nieuw venster)
- Wil je meer weten over de uitgangspunten en basisconcepten van het plan? Bekijk deel 2 van het webinar.(opent in nieuw venster)
- Wil je kennis maken met enkele thema’s van het plan? Bekijk deel 3 van het webinar.(opent in nieuw venster)
Uitdagingen
Maak kennis met basisbereikbaarheid en de uitdagingen voor de Vervoerregio Oostende in deze video.
Over de Vervoerregio Oostende
De Vervoerregio Oostende is een boeiende regio met een speciale uitdaging. De kustgemeenten Koksijde, Middelkerke, Bredene, De Haan en de steden Nieuwpoort en Oostende lokken heel wat toeristen en dit zorgt voor een bijzondere dynamiek. Centrumstad Oostende is daar bovenop ook het economisch knooppunt van de regio. De stad beschikt over een zeehaven, een luchthaven en een terminusstation.
In het open achterland - achter de drukke kuststrook – vind je de kleinere steden en gemeenten: Oudenburg, Gistel en Ichtegem.
De autosnelwegen E40 en A10 doorkruisen de regio, net als de spoorlijn Brussel-Oostende en het kanaal Gent-Oostende. Parallel aan de kust liggen de Koninklijke Baan en de Kusttramlijn. De regio heeft ook een aantal belangrijke gewestwegen zoals de drukke verkeersas Torhout – Gistel - Oostende.
Het is een regio met veel verloop en beweging.
De Vervoerregio Oostende telt buiten het toeristisch seizoen 188.160 inwoners. Maar tijdens weekends en vakantieperiodes wordt dit een veelvoud. Mensen komen van heinde en ver naar deze regio. Bovendien grenst deze regio aan andere vervoerregio’s waardoor ook rekening moet gehouden worden met vervoerregio-overschrijdende zaken.
De vervoerregio Oostende werkt een integrale visie op mobiliteit voor de regio uit. Als eerste stap daarin werd het openbaar vervoer hertekend. Hieronder lichten we de belangrijkste elementen uit dat plan voor u toe.
Officiële documenten
- Stap ->
De vervoerregio Oostende heeft op vrijdag 13 november 2020 het nieuwe vervoerplan voor de regio definitief goedgekeurd. De Lijn en de Vlaamse overheid nemen de implementatie van dit plan nu verder op zich..
Openbaar vervoerplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - bijlage 1: kaarten KN-AN(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - bijlage 2: bundeling kaarten(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - bijlage 3: overzicht KN-AN(Excel bestand)
Openbaar vervoerplan - bijlage 4: initiatieven ‘vervoer op maat’(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - stadsnet(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslagen vervoerregioraad Oostende
- Stap 2019
- Stap 2020
Verslag VVR Oostende - 21 februari 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 24 april 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 20 mei 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 26 juni 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 17 juli 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 13 november 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 18 december 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2021
- Stap 2022
Verslag VVR Oostende - 25 februari 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 29 april 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 3 juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 1 juli 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 30 september 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 23 december 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject
- Stap 10/102019
Peergroepsessie met mensen met mobiliteitsbeperking
Mensen met een mobiliteitsbeperking en vertegenwoordigers van organisaties die het voor hen opnemen gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.
- Stap 10/102019
Peergroepsessie met jongeren
Jongeren gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.
- Stap 10/22020
Startmoment met raadsleden en met stakeholders
Op een startmoment kregen stakeholders en raadsleden informatie over de doelstellingen van de vervoerregio en het verloop van het beleidsplantraject.
- Stap 4/52020
Stakeholderoverleg openbaar vervoerplan
Stakeholders werden geïnformeerd over het OV-plan en konden feedback geven op de verschillende initiatieven en acties.
- Stap 9/72020
stakeholdersoverleg mobiliteit
- Stap 10/72020
Online bevraging burgers
Via sociale media en andere kanalen werden burgers uitgenodigd om een enquête in te vullen over mobiliteit.
- Stap 18/82020
infomoment raadsleden openbaar vervoerplan
- Stap 17/112020
Gesprek stakeholders over beleidsrichtingen thema ruimte
- Stap 10/122020
Gesprek stakeholders over beleidsrichtingen thema fiets, parkeren en toegankelijkheid
Plan-Mer
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Oostende wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Oostende op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Vervoerregio Oostende verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 15 februari 2023 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Onroerend Erfgoed(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Blankenberge(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Bredene(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving VMM(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Jabbeke(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies VMM Watertoets(PDF bestand opent in nieuw venster)
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Oostende.
Heeft u vragen voor ons?
Stel uw vraag via vervoerregio.oostende@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Contact
VERVOERREGIO OOSTENDE | |
---|---|
VAC Brugge Koning Albert I-laan 1-2 8200 Brugge T 050 24 80 40 vervoerregio.oostende@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | |
Voorzitters | |
Lieven Van Eenoo Gauthier Defreyne | |
Team MOW | |
Sofie De Meulenaere T 050 24 80 41 sofie.demeulenaere@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Mobiliteitsbegeleider |
Sylvie De Cloedt T sylvie.decloedt@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Regiomanager |
Anneleen De Schrijver T 059 56 53 05 anneleen.deschrijver@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Lijn Vervoerregiomanager |
Sven Hoverbeke T 059 56 53 07 sven.hoverbeke@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Lijn Vervoerregiodeskundige |
Nico De Ruyter T 059 29 59 31 nico.deruyter@vlaamsewaterweg.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Vlaamse Waterweg nv Districtshoofd Kanalen West |