Gedaan met laden. U bevindt zich op: Registratie van bijkomende kosten door dienstencheque-ondernemingen

Registratie van bijkomende kosten door dienstencheque-ondernemingen

Dienstencheque-ondernemingen moeten de bijkomende kosten die ze aanrekenen verplicht registreren, om zo de transparantie voor burgers te verhogen. Dit stappenplan legt uit hoe u als dienstencheque-onderneming uw bijkomende kosten registreert.

Wie moet bijkomende kosten registreren?

Elke dienstencheque-onderneming met een Vlaamse erkenning moet de bijkomende kosten die ze aanrekent verplicht registreren via een online formulier. Ook als uw onderneming geen bijkomende kosten aanrekent, moet u dat registreren. In dat geval moet u in het formulier expliciet aangeven dat uw onderneming geen bijkomende kosten aanrekent.

Als u de gegevens van uw onderneming niet registreert, zijn ze niet zichtbaar op de website voor potentiële dienstenchequeklanten.

Vanaf wanneer geldt de verplichte registratie?

De verplichting tot het registreren van bijkomende kosten treedt in werking op 1 september 2025. Ondernemingen hebben tot en met 30 september 2025 om aan de voorwaarden van de verplichte registratie te voldoen.

Welke info kan de burger raadplegen?

Vanaf 1 oktober 2025 kan de burger op deze website onderstaande informatie raadplegen:

  • handelsnaam (of, als die ontbreekt, de maatschappelijke naam) en rechtsvorm van de onderneming;
  • gedetailleerde opsomming van de bijkomende kosten die u aanrekent;
  • verduidelijking waarom de bijkomende kosten worden aangerekend;
  • overzicht van de diensten die uw onderneming levert;
  • contactgegevens van uw onderneming (optioneel).

Als de bijkomende kosten na 1 oktober 2025 wijzigen, dan moet u dit binnen de 30 dagen na de wijziging registreren via hetzelfde registratieformulier.

Stappenplan voor registratie bijkomende kosten

  • Stap 1

    Meld u aan in het registratieformulier(opent in nieuw venster) als wettelijk vertegenwoordiger van de onderneming, of als gebruiker met het gebruikersrecht ‘Medewerker’ of ‘Dienstencheques voor erkende ondernemingen’. Via de beveiligde authenticatie wordt de identiteit van de persoon gecontroleerd die in naam van de erkende onderneming aanmeldt.

    Lees meer over aanmelden als ondernemer.

  • Stap 2

    Nadat u aangemeld bent, kiest u voor de eerste optie ‘Ingeven of wijzigen van de bijkomende kost die uw onderneming aanrekent’. Vul vervolgens uw Vlaams erkennings- en ondernemingsnummer in.

  • Stap 3

    Bij de stap ‘Contactgegevens onderneming’ geeft u aan welke contactgegevens u wilt laten zien op de website.

  • Stap 4

    Opstartkost
    Geef u aan hoeveel u aanrekent als eenmalige opstartkost. Rekent uw onderneming geen opstartkost aan? Dan hoeft u niets in te vullen.

    Ingeven bijkomende kost
    Geef aan op welke manier uw onderneming al dan niet bijkomende kosten aanrekent.

    • Geen kost: uw onderneming rekent geen bijkomende kost aan.
    • Enkelvoudige kost: uw onderneming rekent voor alle activiteiten dezelfde kost aan.
      • Bijvoorbeeld: uw onderneming is actief in de activiteiten ‘Schoonmaak van de woning’ en ‘Boodschappen’. Voor beide activiteiten wordt 0,50 euro per uur bijkomende kosten aangerekend.
      • Als uw onderneming maar voor één activiteit een bijkomende kost aanrekent en voor de andere activiteiten geen bijkomende kost aanrekent, duid u in het formulier de optie ‘Meervoudige kost’ aan. Voor de activiteiten waarvoor u geen kosten aanrekent, selecteert u ‘Per gepresteerd uur’ en vervolgens vult u ‘0’ (nul) in.
    • Meervoudige kost: uw onderneming rekent een verschillende kost per activiteit aan.
      • Bijvoorbeeld: uw onderneming is actief in de activiteiten ‘Schoonmaak van de woning’ en ‘Boodschappen’. De bijkomende kosten voor de activiteit ‘Schoonmaak van de woning’ bedragen 0,50 euro per uur en voor ‘Boodschappen’ 1 euro per uur.
      • Als uw onderneming maar voor bepaalde activiteiten een bijkomende kost aanrekent en voor de andere activiteiten geen bijkomende kost aanrekent, duid u in het formulier de optie ‘Meervoudige kost' aan. Voor de activiteiten waarvoor u geen kosten aanrekent, selecteert u ‘Per gepresteerd uur’ en vervolgens vult u 0’ (nul) in.
  • Stap 5

    Bij het selecteren van de redenen waarom uw onderneming bijkomende kosten aanrekent, kan u één of meerdere opties aanduiden:

    • Verbetering loonpakket huishoudhulp
      • Financiële extra’s (bovenop de CAO’s of sectorale akkoorden) voor de huishoudhulp, zoals bijvoorbeeld (hogere) maaltijdcheques of hogere onkostenvergoedingen.
    • Opleidingen huishoudhulp
      • Verbeteren van kennis en competenties door middel van opleidingen.
    • Individuele jobcoaching op de werkvloer
      • Begeleiding van (nieuwe) huishoudhulpen op de werkvloer, zoals bijvoorbeeld het aanleren van zelfredzaamheid, efficiënte schoonmaaktechnieken, …
    • Persoonlijke begeleiding van huishoudhulp
      • Bijvoorbeeld: leren omgaan met feedback van klanten, re-integratietraject na langdurige afwezigheid, evaluatiemomenten, …
    • Persoonlijke begeleiding van klanten
      • Klantgerichte dienstverlening afgestemd op de noden van de klant bv. Telefonische of digitale ondersteuning, aanwezigheid van lokale kantoren, …
    • Omkadering
      • Administratieve en organisatorische ondersteuning, zoals bijvoorbeeld planning en registratie van prestaties.
    • Winstuitkering
      • Uitbetaling winsten aan de aandeelhouders
    • Werkingskosten
      • Bijvoorbeeld: administratie, kosten huur of aankoop kantoren, uitrusting, aankoop kuisproducten, ICT-toepassingen,…
  • Stap 6
    • Als u ‘Meervoudige kost’ heeft gekozen, duid dan aan voor welke activiteiten u actief bent.
    • Duid aan op welke manier uw onderneming de bijkomende kosten aanrekent. U kan kiezen uit de volgende opties: per gepresteerd uur, per prestatie, per periode of een combinatie van die mogelijkheden. Vermeld vervolgens de bijkomende kost met eventueel de correcte periode.
    • Als uw onderneming korting geeft aan bepaalde doelgroepen, kiest u voor ‘Ja’. Als dat niet het geval is, kiest u voor ‘Nee’. Deze informatie wordt niet weergegeven op de website.
    • Als uw onderneming een maximumbedrag aanrekent, duid u het vakje aan bij ‘We hanteren een maximumbedrag’. Vervolgens vult u het maximumbedrag in en bepaalt u voor welke periode dat van toepassing is.
    • Als uw onderneming een minimumbedrag aanrekent, duid u het vakje aan bij ‘We hanteren een minimumbedrag’. Vervolgens vult u het minimumbedrag in en bepaalt u voor welke periode dat van toepassing is.

    Gebruik steeds een komma bij het ingeven van decimalen, geen punt.

  • Stap 7

    Selecteer in welke regio(‘s) uw onderneming actief is. Zodra u een regio kiest, moet u de regio verder verduidelijken door te kiezen uit de opties.

    • Hele regio
      Bijvoorbeeld: uw onderneming is actief in de hele regio Vlaanderen.
    • Provincie
      Bijvoorbeeld: uw onderneming is enkel actief in de volledige provincie Antwerpen en Limburg.
    • Lokaal
      Bijvoorbeeld: uw onderneming is enkel actief in de postcodes 2000, 2020, 9000 en 9050.
  • Stap 8

    Vink het vakje aan en vul uw e-mailadres in als u een bevestiging per e-mail wilt ontvangen van uw registratie.