Voorwaarden

Wie een oldtimer wil inschrijven, moet eerst naar een keuringscentrum voor een geldig keuringsbewijs. Behalve categorie L (motor- en bromfietsen met 2, 3 of 4 wielen) moeten alle oldtimers naar de eerste oldtimerkeuring

Wat wordt er gecontroleerd?

  • Voor alle categorieën
    De controle omvat minstens:
    • overlastfactoren (geluidshinder, uitlaatemissies, vloeistoflekken, …)
    • diverse uitrustingen
    • chassis en delen die met het chassis verbonden zijn
    • assen, wielen, banden en ophanging
    • verlichtingsinstallatie en onderdelen van elektrische installaties
    • zicht (gezichtsveld, spiegels, ruiten, ...)
    • stuurinrichting
    • remuitrusting
    • identificatie van het voertuig.
       
  • Voor de categorie M2 (passagiersvoertuigen voor meer dan 8 personen excl. bestuurder, max. toegelaten massa kleiner of gelijk aan 5 ton) en categorie M3 (meer dan 8 personen excl. bestuurder, max. toegelaten massa groter dan 5 ton) zijn er aanvullende controles voor deuren en zitplaatsen. 
     
  • Sommige controles zijn afhankelijk van de datum van eerste inschrijving van het voertuig. Bijvoorbeeld:
    • voertuigen die bij de DIV ingeschreven zijn vóór 15-6-1968: geen opaciteitstest (roettest); geen viergastest (CO, ...).
    • voertuigen die bij de DIV ingeschreven zijn vóór 1-1-1929: geen remtest

Nadien moet u met uw voertuig naar de periodieke oldtimerkeuring.

Procedure

  • Verzamel de juiste documenten. Op de oproepingskaart staat vermeld welke documenten u moet meebrengen:
    • kopie van het Belgisch of buitenlands inschrijvingsbewijs
    • kopie van het gelijkvormigheidsattest van het voertuig (als beschikbaar)
    • technische gegevens van het voertuig
    • in geval van verbouwing: elk ander document dat nuttig is ter ondersteuning of een beter begrip van de verbouwing (zie hieronder).
  • Ga naar een keuringscentrum naar keuze.
  • Is de oldtimer verbouwd?
    • Oldtimer met toegelaten verbouwing: de procedure is dezelfde als voor een oldtimer zonder verbouwing.
    • Oldtimer met verboden verbouwing.
      Als een verboden verbouwing wordt vastgesteld, krijgt u een keuringsbewijs met de vermelding 'verboden voor het verkeer' en kunt u het voertuig dus niet inschrijven.
    • Oldtimer met verbouwing die niet verboden is, maar ook niet bij de toegelaten verbouwingen staat.
      • De constructeur of mandataris (erkende vervangende firma) bevestigt met een attest dat de verbouwing de verkeersveiligheid niet in het gedrang brengt. De burger vraagt dit attest zelf aan bij de constructeur of mandataris en gaat daarmee naar de keuring;
      • Of het keuringscentrum dient een dossier in bij de Oldtimercommissie:
        • U krijgt een keuringsbewijs met een geldigheid van 3 maanden ('B.627/1/3: OLDTIMER: Dossier in onderzoek').
        • De Oldtimercommissie geeft technisch advies aan de bevoegde overheid.
        • De dienst technische keuring van het Gewest in kwestie keurt al dan niet goed.
        • Het keuringscentrum brengt u telefonisch of via e-mail op de hoogte van de beslissing (tussen 1 maand en maximaal 3 maanden na het indienen van het dossier).  
  • Als u na de keuring een groen keuringsbewijs krijgt (zonder herkeuring), dan krijgt u een roze formulier (= een aanvraag tot inschrijving) waarop in vak X10 "enkel oldtimer" staat.

Lees meer over de verschillende codes bij een groen of een rood keuringsbewijs.

Uw voertuig in een ander gewest laten keuren?

Het is wettelijk toegestaan om uw voertuig in een ander gewest te laten keuren. In dat geval moet u wel rekening houden met de volgende voorwaarden:

  • Het voertuig wordt steeds gekeurd volgens de wetgeving die van toepassing is op het gewest waar u uw voertuig hebt ingeschreven.
  • U hebt geen recht op een vrijstelling van de keuringsplicht die in het andere gewest geldt.
  • Het keuringsbewijs dat u in een ander gewest gekregen hebt, wordt enkel aanvaard als de normale geldigheidsduur (periodiciteit) van het keuringsbewijs niet werd overschreden.
    • Bijvoorbeeld: een Vlaamse oldtimer die ouder is dan 50 jaar kan geldig gekeurd worden in het Waals Gewest op voorwaarde dat het keuringsbewijs niet ouder is dan 5 jaar.

Bedrag

Het tarief is afhankelijk van welke keuringen worden uitgevoerd.

Voor personenauto:

  • eerste oldtimerkeuring: 31,70 euro
  • eerste oldtimerkeuring + milieukeuring*: 43,80 euro
  • eerste oldtimerkeuring + milieukeuring + volledige LPG-keuring: 61,10 euro

 Voor lichte vrachtauto of kampeerauto waarvan de maximale toegelaten massa 3.500 kg niet overtreft:

  • eerste oldtimerkeuring: 35,70 euro
  • eerste oldtimerkeuring + milieukeuring: 47,80 euro
  • eerste oldtimerkeuring + milieukeuring + volledige LPG-keuring: 65,10 euro.

De milieukeuring:

  • visuele controle van het uitlaatsysteem
  • controle van gasemissies (voor benzine)
  • controle van roet (voor diesels)
  • controle op externe vloeistoflekken (water, olie, ...).

Uitzonderingen

Voertuigen van de categorie L (motor- en bromfietsen met 2, 3 of 4 wielen) moeten niet naar de oldtimerkeuring.

Wetgeving

Artikel 6, §1, XII, 4° van de Bijzondere Wet tot hervorming der instellingen voorziet in de mogelijkheid om een voertuig te laten controleren in een centrum voor technische keuring dat in een ander gewest gelegen is, maar niet in de mogelijkheid om gebruik te maken van een vrijstelling van de keuringsplicht die in een ander gewest geldt. De keuring van het voertuig dient steeds conform te zijn met de wetgeving die van toepassing is op de plaats waar het voertuig ingeschreven staat. Keuringsbewijzen, uitgereikt door een keuringsstation dat gelegen is in een ander gewest, worden aanvaard op voorwaarde dat de periodiciteit (normale geldigheidsduur van het keuringsbewijs) die op het voertuig van toepassing is, niet werd overschreden.