Begrotings- en Consolidatietool (BCT)
Met de Begrotings- en Consolidatietool (BCT) wordt er volop ingezet op de digitalisatie van het begrotingsproces. De opmaak van de begroting, de meerjarenraming, de monitoring, de uitvoering en de jaarrekening worden geïntegreerd in deze centrale toepassing. Dit verhoogt de kwaliteit, de betrouwbaarheid en traceerbaarheid van de cijfergegevens binnen deze processen.
Wat kan je doen in BCT?
Volgende modules zijn momenteel in gebruik binnen BCT:
Hoe krijg ik toegang tot BCT?
BCT maakt gebruik van ACM/IDM om het toegangsbeheer te regelen. Wil je toegang tot BCT? Doorloop de volgende stappen:
- Stap 1
Vraag je toegangsrecht aan via één van onderstaande zelfregistratielinks:
- Vlaamse Overheidsorganisaties(opent in nieuw venster)
- Economische Actoren(opent in nieuw venster)
- Onderwijs & Vorming(opent in nieuw venster)
Lukt het niet via één van bovenstaande links? Ga dan naar de pagina gebruikersbeheer(opent in nieuw venster) en vraag toestemming aan één van jouw lokale beheerders. Wie dat zijn, vind je terug op de pagina ‘Mijn lokale beheerders’.
- Stap 2
Is je toegangsrecht in orde? Ga naar het BCT-platform(opent in nieuw venster) en meld je aan. Je wordt automatisch ingeschreven op de BCT-nieuwsbrief bij de eerste aanmelding.
Voor een optimale werking van het BCT-platform raden we aan om gebruik te maken van de webbrowser Microsoft Edge.
- Stap 3
Op dat moment kan je BCT al openen maar is er nog geen enkele rol aan je profiel gekoppeld. Je ziet nu volgend scherm:
Ga naar het gebruikersportaal binnen BCT door rechtsboven op je e-mailadres te klikken. Klik dan op “Nieuwe rol” om je eerste rol aan te vragen.
De stappen die je hiervoor dient te doorlopen vind je terug binnen de BCT Help module onder het hoofdstuk “Autorisatie”.
Toekomstige functionaliteiten
Het BCT-platform draait intussen al meer dan drie jaar actief mee binnen het Departement Financiën en Begroting. Op basis van jullie feedback werken we voortdurend aan verbeteringen en nieuwe mogelijkheden. In 2026 voorzien we een grondige vernieuwing van de gebruikersinterface, zodat werken met BCT nog intuïtiever en aangenamer wordt. Ook zullen de verschillende modules nauwer met elkaar verbonden zijn voor een vlottere ervaring.
Daarnaast bouwen we verder aan enkele belangrijke pijlers voor de toekomst.
Een grote werf is het dataregister, waarin we data uit begroting, uitvoering en bredere departementale datacollecties samenbrengen, beheren en beschikbaar stellen. Vanuit die basis ontwikkelen we ook een nieuwe simulatiemodule, waarmee gebruikers zelf scenario’s kunnen creëren en analyseren.
Uiteraard vergeten we ook de bestaande modules niet. We onderzoeken onder meer de implementatie van digitale handtekeningen, een verbeterde workflow binnen de begrotingsmodule, nieuwe workflowmogelijkheden voor kredietherverdelingen, de dynamische creatie van BBT’s, en nog veel meer vernieuwingen die het werken met BCT efficiënter en gebruiksvriendelijker zullen maken.
Toekomstige Info- en testsessies
Op dit moment zijn er geen toekomstige info- en testsessies gepland.