Project ziekteregeling
Op deze pagina vind je meer informatie over het project ‘Ziekteregeling’ binnen het 5-sporenbeleid. Je leest wat het project inhoudt en hoe je zelf als HR-professional aan de slag kunt.
Wat?
De vernieuwde ziekteregeling houdt in dat nieuwe statutaire gezagsfuncties, nieuwe contractuele personeelsleden en huidige contractuele personeelsleden:
- tot 60 dagen arbeidsongeschiktheid 100% van het salaris ontvangen (inclusief de eerste maand gewaarborgd loon)
- na 60 dagen arbeidsongeschiktheid 80% van het salaris ontvangen. Bij contractuele personeelsleden gebeurt dit via een aanvulling op de uitkering van het ziekenfonds.
- na 180 dagen arbeidsongeschiktheid 75% van het salaris ontvangen. Bij contractuele personeelsleden gebeurt dit via een aanvulling op de uitkering van het ziekenfonds.
Nieuwe statutaire gezagsfuncties bouwen geen ziektecontingent op waarmee ze al dan niet naar Medex worden doorverwezen. Zij worden naar Medex doorverwezen wanneer ze 9 maanden ononderbroken arbeidsongeschikt zijn. Let wel: op het moment van de doorverwijzing mag geen formeel re-integratietraject lopen.
Jouw rol als HR-professional
Als HR-professional ken je de nieuwe regelgeving zodat je personeelsleden en het management kunt informeren. Je geeft hen de nodige informatie over de formele stappen die zij dienen te nemen om van de ziekteregeling gebruik te kunnen maken.