VO-alert: snelle en veilige communicatie tijdens een crisis
Het Crisiscentrum van de Vlaamse overheid (CCVO) lanceert binnenkort VO-alert, een interne crisiscommunicatietool. Deze tool is bedoeld om medewerkers van de Vlaamse overheid snel te kunnen waarschuwen bij een dringende crisis, zowel thuis als op kantoor.
Wat is VO-alert?
- Een interne tool om medewerkers van de Vlaamse overheid te contacteren bij een dringende crisis op het niveau van de hele Vlaamse overheid (let wel: dit is geen alternatief voor BE-alert).
- VO-alert verzendt een sms en/of e-mail naar je werk- en/of privécontactgegevens.
- De tool is enkel te gebruiken na een beslissing door het Crisismanagementteam van het CCVO.
Waarom en wanneer?
In crisissituaties is het cruciaal om snel en efficiënt te communiceren naar alle medewerkers. VO-alert biedt een extra kanaal om dringende boodschappen te verspreiden, aanvullend op de bestaande communicatiekanalen.
Bij dringende crisissen (bijvoorbeeld een grootschalige cyberaanval) zullen alle medewerkers van de Vlaamse overheid een sms (of e-mail) krijgen via VO-alert.
Communicatie via HR-professionals
Het CCVO vraagt elke HR-professional om binnen de eigen entiteit medewerkers aan te sporen om de contactgegevens te controleren.
- Je kan verwijzen naar dit nieuwsbericht op Vlaanderen Intern.
- Met dit handige stappenplan kunnen medewerkers controleren of hun contactgegevens up-to-date zijn.
- De informatie kan opgenomen worden in Vlimpers Leren als jouw entiteit daar een digitaal programma heeft voor de onboarding van nieuwe medewerkers.
Heb je hierover nog vragen?
Die kan je stellen aan het CCVO via ccvo@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).