Gedaan met laden. U bevindt zich op: Zo maakt Vlimpers Re-integratie het verschil Nieuwsberichten

Zo maakt Vlimpers Re-integratie het verschil

Nieuwsbericht
17 oktober 2025

Sinds 1 juli 2025 registreer je als terugkeercoach alle (in)formele re-integratietrajecten in Vlimpers Re-integratie. Niet alleen omdat het moet, maar vooral omdat het werkt: 1 centraal platform waar je al je dossiers overzichtelijk opvolgt, acties plant en collega’s makkelijk laat meevolgen. HR-partner Stephanie is alvast enthousiast – ontdek waarom zij de tool niet meer kan missen.

Alle afspraken op een rij

  • Alle re-integratietrajecten die opgestart werden vanaf 1 juli 2025 worden verplicht geregistreerd in Vlimpers Re-integratie. De deadline om de trajecten in de tool in te voeren, loopt gelijk met de deadline van de rondvraag. Over die rondvraag communiceert het Agentschap Overheidspersoneel begin 2026.

  • Voor trajecten die opgestart werden van 1 januari 2025 tot en met 30 juni 2025 hebben de entiteiten de keuze (maar wel consequent voor alle trajecten in die periode):

    • Je kan de trajecten registreren volgens een eigen systeem en begin 2026 de rondvraag hierover invullen.

    • Je kan de trajecten retroactief invoeren in Vlimpers Re-integratie. Dan hoef je de rondvraag niet in te vullen. De deadline om de trajecten in de tool in te voeren, loopt gelijk met de deadline van de rondvraag. Over die rondvraag communiceert het Agentschap Overheidspersoneel begin 2026.

Goed om te weten

Was er al een traject gestart in 2024 dat doorloopt in 2025?

  • Deze trajecten mag je retroactief registreren in de tool, maar dit moet niet.
  • Omwille van een correcte rapportering mag je ze sowieso niet meenemen in de rondvraag.

Is er met een bepaald personeelslid al een langlopende historiek? Enkel wanneer er een nieuw re-integratietraject gestart werd in de periode tussen 1 januari 2025 en 30 juni 2025 moet je dit specifieke traject wel registreren in de tool of via de rondvraag.

Collega Stephanie is alvast enthousiast

Stephanie is HR-partner bij Agentschap Opgroeien en heeft de nieuwe tool inmiddels helemaal omarmd. In deze korte getuigenis vertelt ze over het gebruik en de impact op haar werking.

Hoe verloopt de registratie van re-integratietrajecten in de tool?

“Elke verandering is even wennen en vraagt wat inwerktijd, maar eens je ‘gelanceerd’ bent, vind ik de tool heel gebruiksvriendelijk. Je vindt in 1 oogopslag al je lopende dossiers en kan een overzicht raadplegen van de openstaande en toekomstige acties die je nog moet ondernemen.”

Welke functie gebruik je het meest?

“De status checken van een lopend dossier. Een handig geheugensteuntje! Ook de notities die je kan toevoegen vind ik een pluspunt, die maken je dossier vollediger.”

Hoe ondersteunt de tool je in je rol als terugkeercoach?

“Je kan snel schakelen tussen verschillende dossiers, en collega’s kunnen je dossier veel makkelijker mee opvolgen als je afwezig bent. Alles verloopt veel efficiënter dan voorheen, toen we alles nog in Excel en Word noteerden.”