European Accessibility Act (EAA) - EU richtlijn 2019/882
De European Accessibility Act is een Europese richtlijn. Hij heet afgekort de EAA. Vanaf 28 juni 2025 is hij van kracht in de hele Europese Unie (EU).
Doel van de EAA
De EAA zorgt ervoor dat digitale producten en diensten toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Zo gebruiken zij bijvoorbeeld ticketautomaten, betaalterminals of websites zelfstandig.
Tegelijk zorgt de wet voor gelijke regels in alle EU-landen. Dat maakt het voor bedrijven en organisaties makkelijker om hun diensten in heel Europa aan te bieden.
Ook als lokaal bestuur kunt u met deze wet te maken krijgen.
Wie moet voldoen aan de EAA?
De EAA geldt in de eerste plaats voor bedrijven en organisaties die digitale producten of diensten verkopen aan het grote publiek. Denk aan producten en diensten die mensen nodig hebben om zelfstandig te kunnen leven en deelnemen aan de samenleving.
Het gaat bijvoorbeeld om:
betaalautomaten, zelfscankassa’s, computers, smartphones, tablets en software,
bankdiensten, telefoondiensten, berichtenapps en webshops.
De EAA verplicht deze bedrijven om hun producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een handicap.
Wat met overheden?
Websites en apps van overheden moeten al aan een andere Europese richtlijn voldoen, de EU 2016/2102, of Web Accessibility Directive (WAD). Die is in Vlaanderen omgezet in het Bestuursdecreet.
Toch kan ook uw lokaal bestuur te maken krijgen met de EAA, bijvoorbeeld als u online tickets verkoopt.
Welke producten en diensten?
Wat betekent de EAA voor overheden?
In sommige gevallen zijn er ook verplichtingen voor lokale besturen.
Normen
De European Accessibility Act (EAA) schrijft geen nieuwe normen voor, maar verwijst naar bestaande Europese en internationale normen voor digitale toegankelijkheid.
Uitzonderingen
Voordelen voor organisaties en bedrijven
Er zijn heel wat voordelen als je voldoet aan de EAA.
- Grotere klantenbasis: door producten en diensten toegankelijk te maken, bereik je ook klanten met een handicap én mensen voor wie een toegankelijke website handiger is, bijvoorbeeld omdat ze weinig tijd of een gebroken arm hebben.
- Verbeterde gebruikservaring: je dienst of product zijn makkelijker om te gebruiken voor iedereen.
- Minder juridische risico’s: je voorkomt klachten, boetes of juridische stappen.
- Positief imago: wie werkt aan inclusie, straalt sociale verantwoordelijkheid uit. Dat versterkt je reputatie bij klanten, partners en werknemers.
- Innovatie en efficiëntie: oplossingen voor toegankelijkheid leiden vaak tot betere producten, nieuwe diensten en een voorsprong op de concurrentie.
Digitale toegankelijkheid goed aanpakken
- Stap 1
Maak een overzicht.
- Maak een overzicht van al uw producten en diensten
- Ga na of ze binnen de reikwijdte van de EAA vallen.
- Stap 2
Check toegankelijkheid.
- Voer een toegankelijkheidsaudit uit op uw websites en apps.
- Neem ook fysieke producten mee, bijvoorbeeld betaalautomaten of zelfbedieningskiosken.
- Stap 3
Maak een actieplan en voer het uit.
- Ga na wat de belangrijkste zaken zijn die een gebruiker moet kunnen doen.
- Geef voorrang aan de belangrijkste verbeterpunten.
- Laat gebruikers met een handicap uw producten en diensten testen.
- Werk samen met experten in digitale toegankelijkheid.
- Stap 4
Monitor en hou alles bij.
- Evalueer regelmatig of uw producten en diensten nog voldoen.
- Houd technische documentatie en handleidingen up-to-date.
- Neem toegankelijkheid op in uw beleid.
U vindt ook een stappenplan voor digitale toegankelijkheid(opent in nieuw venster) op de website van de Federale Overheidsdienst Beleid & Ondersteuning (FOD BOSA).
Meer over digitale toegankelijkheid
Meer weten over digitale toegankelijkheid? Ermee aan de slag gaan?