Een gebruiksvriendelijk Verenigingsloket met ontsluiting van lokale dienstverlening
Voor verenigingen die gebruik maken van lokale dienstverlening biedt deze nieuwe aanpak een online plaats waar alles voor een vereniging over verschillende besturen heen gebruiksvriendelijk gebundeld is door aansluiting van lokale dienstverlening op het verenigingsloket, analoog aan mijn burgerprofiel en het e-loket voor ondernemers.
- Initiatiefnemers
Brugge, Evergem, Gent, Kortrijk, Leuven, Puurs-Sint-Amands
- Penhouder
Gent
- Projectoproep
Oproep 1
- Toegekend budget
149.998,86 euro
In tegenstelling tot de huidige manier van werken is deze aanpak niet langer aanbodgericht maar klantgericht. Het startpunt is de vereniging die een bundeling van functionaliteiten over verschillende besturen heen achter 1 toegangspoort vindt. Hierdoor kunnen verenigingen overzichtelijker en vlotter administratieve zaken (leren) kennen en regelen.
Deze toepassing hergebruiken in jouw lokaal bestuur?
Ontdek welke meerwaarde dit digitaliseringsproject biedt aan burgers, ondernemingen, verenigingen en lokale besturen. Je verneemt tegelijk hoe het projectteam rekening houdt met gebruiksvriendelijkheid en e-inclusie. Tot slot krijg je info over de gebruikte bouwstenen, de timing en tips voor hergebruik van deze ontwikkeling.
Je kan de video met audiodescriptie voor blinden en slechtzienden openen via het uitklapmenu onder deze video.
Timing: zomer 2024
Kennisdeling
Het kookboek van het Verenigingsloket
Wil je als lokaal bestuur je digitale dienstverlening aan verenigingen verbeteren zodat je gegevens, informatie en diensten kan uitwisselen en publiceren via het Verenigingsloket en -register? De deelnemers aan dit innovatieve concept stelden een ‘kookboek’ voor lokale besturen op. Je vindt er tips en voorbeelden, en welke stappen diverse persona’s kunnen doorlopen. Ontdek hier het kookboek(PDF bestand opent in nieuw venster).