Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gelinkte open data in aanvullende wegreglementen Hergebruik van open data

Gelinkte open data in aanvullende wegreglementen

Vlaanderen zet in op slimme, duurzame en veilige mobiliteit. Dat vergt een beleid op basis van actuele beslissingen en data van alle relevante actoren. Tijdelijke verkeerssituaties zijn moeilijk in kaart te brengen, maar dankzij gelinkte open data kunnen lokale besturen hun besluiten over innames op het openbaar domein en wijzigingen van verkeerssituaties onmiddellijk beschikbaar maken voor iedereen.

Het Agentschap Binnenlands Bestuur werkt samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) om de gelinkte mobiliteitsinformatie uit lokale besluiten beschikbaar te maken.

Voordelen

  • De informatie is gemakkelijk vindbaar en doorzoekbaar voor burgers, bedrijven en verenigingen op de website van het lokaal bestuur.
  • Het lokaal bestuur voldoet automatisch aan de verplichtingen tegenover de toezichthoudende overheid.
  • De informatie kan automatisch doorstromen naar databanken (vb. wegenregister, GIPOD, verkeersbordendatabank), zoekmachines of navigatiesystemen).

Decentrale dataverzameling

De Vlaamse overheid beschikt over verschillende bronnen met relevante verkeersdata:

  • het wegenregister: een middenschalig referentiebestand (kaart) dat informatie bevat over alle openbaar toegankelijke wegen in Vlaanderen en Brussel.
  • het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD): verzameling van alle informatie over werken of manifestaties op het openbaar domein. Het zorgt ervoor dat er meer afstemming komt tussen nuts- en wegenwerken.
  • de verkeersbordendatabank(opent in nieuw venster): databank van alle verkeersborden.

Vandaag staan die databanken los van elkaar. Wat als ze met elkaar communiceren en automatisch gegevens uitwisselen? Dat verlaagt niet alleen de administratieve last voor (lokale) overheden die de databanken voeden, maar zorgt ook voor actuele informatie voor iedereen.

De ontbrekende schakel in dat proces? Mobiliteitsinformatie afkomstig uit lokale besluiten.

Lokale besluiten maken gebruik van de bovenstaande bronnen. Wij bouwden een centraal open dataregister. Dat register helpt lokale besturen om hun eigen informatie te verrijken en te updaten met lokale verkeersborden, -lichten en –markeringen. De lokale besluiten kunnen een bron vormen voor GIPOD en de verkeersbordendatabank. Het wegenregister, GIPOD en de verkeersbordendatabank kunnen op hun beurt input leveren bij de opmaak van lokale besluiten.

Om ervoor te zorgen dat de data uit die verschillende bronnen met elkaar kunnen communiceren, moeten ze dezelfde ‘taal spreken’. Daarom is het centraal open dataregister gebaseerd op een gemeenschappelijk begrippenkader. Zo kunnen de databronnen efficiënt gegevens met elkaar uitwisselen en kunnen we ze vervolgens beschikbaar en herbruikbaar maken voor zoekmachines en mensen.

Integratie in toepassingen voor lokale besturen

In de toepassing Gelinkt Notuleren kunnen lokale besturen op een interactieve manier aanvullende reglementen op het wegverkeer opstellen en invoegen in een besluit.

De voordelen?

  • redactionele ondersteuning: je kan als gebruiker verkeersmaatregelen ‘plukken’ en invoegen vanuit het register. Dat register wordt actueel gehouden door het DMOW en het AWV. Zij leveren bovendien de nodige signalisatie en bijbehorende verkeersmaatregelen voor een nieuw aanvullend of tijdelijk reglement;
  • mogelijkheid tot hergebruik: relevante gegevens zoals straatnamen, locaties, data en verkeersborden worden correcte geannoteerd zodat ze automatisch kunnen worden overgenomen door andere databanken en toepassingen;
  • correcte, automatische melding van het goedgekeurde aanvullend reglement in het Loket voor Lokale Besturen.

Softwareleveranciers kunnen de functionaliteit ‘Interactieve reglementen in Gelinkt Notuleren’ (IRGN) ook integreren in hun eigen notuleringspakketten.