Gedaan met laden. U bevindt zich op: Verenigingsloket Overzicht aanbod digitaliseringstrajecten Vlaamse overheid

Verenigingsloket

Loketoplossing
Lopend traject

Het Verenigingsloket is een digitaal overheidsportaal dat informatie en dienstverlening aan verenigingen (vzw’s en feitelijke verenigingen) toegankelijker en eenvoudiger wil maken. Dit loket richt zich op het verminderen van de administratieve last voor zowel de verenigingen zelf, als voor de lokale besturen en Vlaamse overheidsentiteiten die deze dienstverlening aanbieden. Verenigingen kunnen hun eigen gegevens registreren, raadplegen en beheren, waardoor ze optimaal gebruik kunnen maken van het dienstverleningsaanbod. Dat resulteert in een efficiënter beheer van verenigingsgegevens en een betere samenwerking tussen en binnen verschillende overheidsdiensten en bestuursniveaus.

Het Verenigingsloket wil geen bestaande e-loketten of tools van lokale besturen of overheidsentiteiten vervangen, maar wel overkoepelen en met elkaar verbinden. Door integratie met de Vlaamse digitale bouwstenen kan de lokale informatie en productinformatie uit deze e-loketten doorstromen en via één platform (namelijk het Verenigingsloket) worden getoond. Overheden kunnen op die manier tegelijk hun vertrouwde werkwijze of ICT-tools behouden en toch een groter bereik en meer uniformiteit tussen diensten intern en andere overheden realiseren.

Type

Loketoplossing

Impact lokale besturen

Aanbod

Beleidsdomein

Cultuur, Jeugd, Sport en Media (CJSM)

Meerwaarde voor lokale besturen

Het Verenigingsloket zorgt ervoor dat lokale besturen over meer en betere verenigingsgegevens beschikken. Ze kunnen deze gegevens hergebruiken, verenigingen uniek identificeren en beter doorverwijzen naar relevante diensten.