BTW-rulings en gemeentefusies
Gemeenten die hun rechtspersoonlijkheid behouden, kunnen hun BTW-rulings behouden en moeten daarvoor geen acties ondernemen. Gemeenten die verdwijnen door de fusie, kunnen bij de FOD Financiën een avenant (wijziging) aanvragen om de BTW-rulings over te zetten naar de fusiegemeente. Voor elke BTW-ruling dien je een aparte aanvraag tot avenant in.
Met een avenant bevestigt de FOD Financiën dat de BTW-ruling ook geldt voor de fusiegemeente. Bij de aanvraag omschrijf je de fusieoperatie en verwijs je naar de afgeleverde ruling. Dien je aanvraag zo snel mogelijk in bij de FOD Financiën (dvbsda@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)) om de continuïteit van de ruling te garanderen en sowieso voor de eerste btw-aangifte van de fusiegemeente. De Dienst Voorafgaande Beslissing brengt de betrokken fusietrajecten op de hoogte.
Van de kostendelende, opdrachthoudende verenigingen verwacht de wet dat de deelnemers regelmatig activiteiten uitoefenen zoals artikel 44 van het Btw-Wetboek het bepaalt.
Het is aan de opdrachthoudende vereniging om te beoordelen of deze wettelijke voorwaarde in het gedrang komt door de fusie en om de Dienst Voorafgaande Beslissing te verwittigen. Het is onwaarschijnlijk dat dit het geval zal zijn.