Federaal toegangsbeheer digitale toepassingen
Elke fusiegemeente kreeg 1 hoofdtoegangsbeheerder in het Beheer der Toegangsbeheerders (BTB). Die hoofdtoegangsbeheerder kan andere (hoofd)toegangsbeheerders en toegangsbeheerders van domeinen aanduiden. Toegangsbeheerders kunnen vervolgens rollen toekennen aan de personen binnen de fusiegemeente.
Deze hoedanigheden zijn ondertussen geactiveerd:
- Voor de gemeente: hoedanigheid ‘Gemeentelijke Diensten’ en hoedanigheid ‘Werkgever RSZ’
- Voor de OCMW: hoedanigheid ‘Maatschappelijk Welzijn’ en hoedanigheid ‘Werkgever RSZ’
- Als 1 van de oude entiteiten toegang had tot de hoedanigheden ‘Federale diensten met toegevoegde waarde’, ‘Beheerder Pensioenen’, ‘Beheerder Aanvullende Pensioenen’, dan is die ook activeerbaar voor de nieuwe entiteit.
Voor de eHealth-hoedanigheden (behalve voor de entiteiten waarvan het KBO-nummer behouden blijft) is er momenteel nog geen toegang. Subentiteiten worden maar begin januari beschikbaar in de authentieke bron. Je kan ze dan pas toevoegen onder de overnemende entiteit.
Voor eindgebruikers van de gemeenten en OCMW’s die opgeheven worden, verloopt de migratie niet automatisch. Bij een nieuwe rechtspersoonlijkheid of bij een gemeente die opgaat in een bestaande rechtspersoonlijkheid, moet je de eindgebruikers dus manueel implementeren.
- Voor het toegangsbeheer in het systeem van de Sociale Zekerheid: je kan een uittreksel van gebruikers aanvragen via fusies@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). ABB vraagt dit voor jou op bij de RSZ.
- Voor het toegangsbeheer in het systeem van eGOV-Rollenbeheer (FOD BOSA): je kan een bulkimport van de rollen aanvragen via servicedesk.dto@bosa.fgov.be(opent in uw e-mail applicatie) met peter.vansant@bosa.fgov.be(opent in uw e-mail applicatie) in CC voor de gemeenten die verdwijnen door de fusie. Je krijgt een download van de huidige situatie van de gemeente waarvoor je een bulkimport wil uitvoeren. Die download kuis je best op. Verifieer de rollen voor het personeel dat je door de fusie overdraagt. Op basis van die download kan je de template invullen die je ontvangt bij de aanvraag tot bulkimport. Je kan de rollen ook manueel aanpassen zonder een bulk import aan te vragen.
Voor de Whitelisting (de expliciete toegang verlenen tot RMA) moet je alle rollen verwijderen van de gemeente die wordt opgeheven. Dat kan manueel of bij de aanvraag tot bulkimport (zie hierboven) aan FOD BOSA. Mail daarvoor naar servicedesk.dto@bosa.fgov.be(opent in uw e-mail applicatie) met peter.vansant@bosa.fgov.be(opent in uw e-mail applicatie) in CC om de Whitelisting RMA en specifieke rollen af te zetten voor de gemeenten die opgeheven worden. Je doet dat best als alles in de fusiegemeente 100% in orde is.