Gedaan met laden. U bevindt zich op: Register van bekendmaking Organisatie en werking

Register van bekendmaking

Gemeentebesturen noteren (het tijdstip van) de bekendmakingen van reglementen en verordeningen in een register. De bekendmaking en het tijdstip bepalen de inwerkingtreding van lokale reglementen en verordeningen. Gemeentebesturen mogen sinds 6 juli 2023 autonoom beslissen welk systeem ze als register gebruiken. De registratie moet niet langer op hetzelfde moment als de publicatie gebeuren.

Keuze van het registratiesysteem

Lokale besturen kunnen de gelogde gegevens van bestaande systemen als register gebruiken, zoals bijvoorbeeld het publicatiesysteem dat ze gebruiken binnen Lokale Besluiten als geLinkte Open Data (LBLOD). Ze kunnen er ook voor kiezen om de huidige werkwijze te behouden.

Het gekozen systeem moet aan bepaalde voorwaarden voldoen:

  • het systeem moet de unieke identificatie en datum van publicatie van het bekendgemaakte document bevatten
  • het systeem moet zo zijn opgezet dat onmerkbare wijziging van de gepubliceerde en gelogde gegevens redelijkerwijs kan worden uitgesloten.

Lokale besturen moeten het registratiesysteem en de werkwijze ervan beschrijven op hun webtoepassing. Die beschrijving moet aantonen dat het systeem voldoet aan de voorwaarden. Dit geldt ook voor wie de bestaande werkwijze behoudt.

Gebruikers van het register via Gelinkt Notuleren kunnen vanuit hun webtoepassing linken naar de beschrijving op onze website.

Moment van registratie

Een latere registratie geeft geen aanleiding meer tot de niet tegenstelbaarheid van een reglement of verordening. Dit komt tegemoet aan de problematiek die ontstond ten gevolge de rechtspraak van het Hof van Cassatie.

Lees meer over de bekendmakings-of publicatieplicht.