Ombudsdienst Inschrijvingen in het gewoon basis- en secundair onderwijs (1A/1B)
Elke school met een aanmeldingsprocedure, ook elk samenwerkingsinitiatief, moet een Ombudsdienst Inschrijvingen hebben. Die dienst behandelt klachten over technische fouten en materiële vergissingen bij aanmeldingen en vragen om een uitzonderlijke situatie te erkennen.
Voor wie?
Deze informatie is voor aanmeldende scholen in gewoon basis- en secundair onderwijs (1A/1B).
Taken
De ombudsdienst:
- Behandelt klachten over een aanmelding:
- Technische fouten zoals een systeemfout of bug die invloed heeft op de ordening of gegevensverwerking
- Zuiver materiële vergissingen zoals een tikfout of verkeerd ingevuld huisnummer
- Behandelt vragen over een erkenning van een uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling
- Evalueert klachten en geeft aanbevelingen om de aanmeldingsprocedure bij te sturen
Samenstelling van de ombudsdienst
Bepaal jaarlijks de samenstelling van de ombudsdienst.
Klachten, indieningstermijn en adviezen
Informatie over klachten van ouders, de indieningstermijn en de adviezen die je als ombudsdienst kan geven lees je op de webpagina Klacht over aanmelding of inschrijving in het basis- of secundair onderwijs.
Procedure voor erkenning van een uitzonderlijke situatie
Soms kan een leerling alleen worden ingeschreven in een school die geen vrije plaatsen heeft. In dat geval kunnen ouders een erkenningsaanvraag indienen bij de Ombudsdienst Inschrijvingen. Zij moeten aantonen dat de inschrijving in die school de enige mogelijkheid is om het kind onderwijs te garanderen.
Dit verloopt in verschillende stappen.
- Stap 1
Ouders stellen de vraag aan de ombudsdienst om de uitzonderlijke situatie van hun kind te erkennen.
- Stap 2
De ombudsdienst legt de vraag voor aan het betrokken schoolbestuur.
- Stap 3
Het schoolbestuur beoordeelt of het haalbaar is om de leerling in overcapaciteit in te schrijven.
- Stap 4
Als het schoolbestuur beslist dat inschrijven kan, legt het de erkenningsvraag voor aan de Commissie voor Leerlingenrechten (CLR) via Mijn Onderwijs Directies en Administraties(opent in nieuw venster).
Gebruik daarvoor het formulier Aanvraag voor de erkenning van een uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling (docx, 2 p.) (899 kB)(Word bestand opent in nieuw venster).
- Stap 5
De CLR beslist binnen 30 kalenderdagen of de situatie uitzonderlijk is.
- Stap 6
Bij een gunstige beslissing kan de school de leerling in overcapaciteit inschrijven. Je kan dat doen op elk moment. De capaciteit moet je daarvoor niet verhogen.
- Stap 7
Er is geen beroepsprocedure mogelijk.
Beroepsprocedure bij de CLR
Ouders kunnen alleen een beroepsprocedure starten tegen een beslissing van de ombudsdienst als het gaat over technische fouten of materiële vergissingen. Een beroepsprocedure bij de Commissie voor Leerlingenrechten (CLR) over de erkenning van een uitzonderlijke situatie is niet mogelijk.
Als de ombudsdienst negatief beslist over een klacht over technische fouten of materiële vergissing, dan moet de ombudsdienst altijd de ouders informeren over de beroepsprocedure.
De klachtenprocedure bij de ombudsdienst schort de termijn op:
- Om een klacht in te dienen bij de CLR.
- Om te bemiddelen in het LOP voor 10 kalenderdagen
Opleiding
- Volg een lesmodule bij de AGODI-academie.
- Nadien nog vragen? Schrijf je in voor het digitale vragenuur.
Naar het opleidingsaanbod(opent in nieuw venster).
Extra informatie
Formulier
Regelgeving
- Omzendbrief inschrijvingsrecht gewoon basisonderwijs: ombudsdienst inschrijvingen(opent in nieuw venster) (BaO/2022/02)
- Omzendbrief inschrijvingsrecht gewoon secundair onderwijs: ombudsdienst inschrijvingen(opent in nieuw venster) (SO/2022/02)
Verwante pagina’s
- Problemen bij inschrijven in het basis- en secundair onderwijs
- Leerlingen aanmelden en inschrijven in het gewoon basis- en secundair onderwijs
- Commissie voor Leerlingenrechten