Gedaan met laden. U bevindt zich op: Planlast Werken in het onderwijs

Planlast

Planlast verwijst naar de administratieve inspanningen die leraren opgelegd krijgen. De ervaring van planlast verschilt per persoon en school, afhankelijk van context en afspraken.

Voor wie?

Deze informatie is voor basis- en secundair onderwijs, hogescholen en universiteiten, CLB’s, leersteuncentra, onderwijsinternaten, deeltijds kunstonderwijs en volwassenenonderwijs.

Wat?

Planlast omvat de inspanningen van leraren die te maken hebben met planning, verantwoording en administratie, opgelegd door de overheid of door de eigen school. Voor leraren belemmert planlast hun kerntaak: lesgeven in de brede zin van het woord.

Planlast is:

  • Individu- en contextgebonden. Wat de ene leraar als planlast ervaart, is voor een andere net een onmisbaar instrument om de job te kunnen uitoefenen.
  • Verschillend van school tot school. Afspraken over wat leraren moeten bijhouden of registreren, worden door de directeur of het schoolteam bepaald en vallen binnen de vrijheid van onderwijs en het pedagogisch project.

Dat betekent niet dat het gevoel van planlast onterecht is. Planlast gaat over niet weten waarom je bepaald ‘papierwerk’ moet doen of wat er later mee gebeurt. Als leraar ervaar je daardoor een gebrek aan:

  • Autonomie in het uitoefenen van de job
  • Inspraak in de manier waarop je aan alle verwachtingen en afspraken moet voldoen

Planlastcalculator

Om planlast in de eigen school aan te pakken, ontwikkelde de onderwijsinspectie een planlastcalculator. Met dit online instrument breng je de planlast op jouw school in kaart aan de hand van een vragenreeks.

Lees het rapport met de 1ste bevindingen uit onder meer dit instrument.

Planlastmythes

Planlastmythes zijn zaken die zogezegd ‘moeten van Brussel’, maar die niet in de regelgeving zijn opgenomen. Vind deze mythes en tips om mee aan de slag te gaan.

Ondersteuning