Stationsomgeving Mol, van grens naar verbinding
Deze conceptsubsidie wordt ingezet om scenario’s uit te werken voor de toekomstige ontwikkeling van de stationsomgeving van Mol en hierrond knelpunten scherp te stellen, prioriteiten te benoemen, en de basis te leggen voor een gefaseerde uitvoering.
- Type subsidie
Conceptsubsidie
- Thema
Ruimte, Mobiliteit
- Locatie
Mol
- Jaar
2025
Beschrijving
De stationsomgeving van Mol ligt op de kruising tussen stadskern en rand, tussen centrum en de groeiende woonontwikkelingen in de noordelijke zone. De spoorlijn fungeert historisch als harde grens, met het station als lineair knooppunt, niet als geïntegreerde toegangspoort. Door recente en geplande ontwikkelingen (onder andere Zillelande met 342 wooneenheden) verschuift het zwaartepunt van de centrumkern en komt deze zone steeds centraler te liggen. Het projectgebied omvat het Statieplein en het begin van de Hangarstraat en Statiestraat (kant centrum), de stelplaats van De Lijn, het pleintje aan de Corbiestraat en het gebied ten noorden van het spoor (Keirlandse Zillen, Villa Flora, Fransen). Deze plekken zijn vandaag slecht verbonden en functioneren los van elkaar. Het spoor, de gesloten overweg, verkeersdruk, gebrekkige oversteekbaarheid en versnipperde eigendomsstructuur zorgen voor barrièrewerking, ruimtelijke versnippering en een gevoel van onveiligheid. De openbare ruimte wordt als onaangenaam en onduidelijk ervaren. Tegelijk is er een duidelijke opportuniteit: de reeds vergunde tunnel tussen het Statieplein en Keirlandse Zillen, de geplande woonprojecten, en de ligging van het station als knooppunt voor regionale treinen, bussen en fietsostrades bieden sterke aanknopingspunten voor herontwikkeling. Met een kwalitatieve publieke ruimte, een heldere visie op parkeren en het hergebruik van de stelplaatssite ontstaat hier een duurzaam centrumdeel. Binnen het masterplan voor de stationsomgeving (BC-Ruimte, 2022) werd reeds een eerste ruimtelijk kader uitgewerkt.
De gemeente Mol verwacht van deze conceptstudie:
- Een integrale toekomstvisie voor het projectgebied, inclusief heldere uitgangspunten voor publieke ruimte, trage verbindingen, mobiliteit en functiemenging;
- Concrete scenario’s voor de transformatie van de stelplaats van De Lijn, inclusief rol voor parkeren, collectieve vervoersknopen, buffering en open ruimte;
- Een visie op fasering, actoren en partnerschap, inclusief de rol en belangen van NMBS en Infrabel;
- Ruimtelijke voorstellen voor de inrichting van het Statieplein, het kruispunt Keirlandse Zillen – Turnhoutsebaan, en de fietstoegankelijkheid richting centrum en fietsostrade;
- Een onderbouwing van de relatie tussen het station en de omliggende dorpskernen, en hoe dit gebied kan fungeren als ruimtelijk knooppunt;
- Een beleidskader dat richtinggevend is voor toekomstige beleidsbeslissingen zoals het ruimtelijk uitvoeringsplan en mobiliteitsplan.
Motivering van de jury
De urgentie van de vraag is duidelijk, evenals de complexiteit en nood aan ondersteuning. De complexiteit ligt vooral in het ontwarren van een centraal mobiliteitsknooppunt. Er wordt ook gewerkt aan een verbetering van het openbaar domein, in relatie tot andere ontwikkelingen. Het programmatorisch opladen van het gebied is hier minder aan de orde, wat ook niet evident is in een gemeente als Mol met vele dorpskernen en een relatief beperkt stadscentrum.
Proces
Het eindrapport van de conceptstudie wordt verwacht in 2027.
Locatie
Locatie
- Adres
Mol
Routeplanneropent in nieuw venster